| کد خبر: 20213 |

مدیر طرح برقی‌سازی خطوط راه‌آهن ج. ا. ا در گفتگو با تین‌نیوز عنوان کرد:

لزوم تشکیل یک سازمان مستقل برای سرعت بخشیدن به پروژه قطارهای سریع‌السیر

محسن پور سید آقایی، مدیرعامل راه آهن، در روزهای گذشته از پیشنهاد تشکیل یک سازمان مستقل برای قطارهای سریع السیر به دولت خبر داد و افزود: با موافقت وزیر راه و شهرسازی، سازمان مستقل قطارهای سریع السیر در راه آهن تشکیل خواهد شد.

مدیر طرح برقی سازی خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران معتقد است تسریع در اجرای پروژه قطارهای سریع السیر، نیازمند تشکیل یک سازمان مستقل است.

به گزارش تین نیوز، محسن پور سید آقایی، مدیرعامل راه آهن، در روزهای گذشته از پیشنهاد تشکیل یک سازمان مستقل برای قطارهای سریع السیر به دولت خبر داد و افزود: با موافقت وزیر راه و شهرسازی، سازمان مستقل قطارهای سریع السیر در راه آهن تشکیل خواهد شد.

قاسم ساکتی، مدیر طرح برقی سازی خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره به تین نیوز گفت: پروژه تهران ـ مشهد چون برای سرعت 200 کیلومتر برنامه ریزی شده است، به عنوان یک پروژه سریع السیر (با توجه به تعریف UIC از قطارها ی سریع السیر که به قطارهای دارای سرعت 250 کیلومتر به بالا گفته می شود) تعریف نمی شود.

مدیر طرح برقی سازی خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: البته تبصره ای در این بخش وجود دارد که خطوطی که ارتقا پیدا می کنند با توجه به نوع بهره بردای مشخصات و سیاست های خود در زمره قطارهای سریع السیر قرار گیرند.

این مقام مسوول در خصوص تشکیل سازمان مستقل قطارهای سریع السیر در راه آهن ابراز داشت: پیش از این در کشور ما متولی خاصی برای قطارهای سریع السیر وجود نداشت و معاونت ساخت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص قطارهای سریع السیر به صورت تعاملی کار می کردند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص این حوزه، تسریع در اجرای پروژه قطارهای سریع السیر بی تردید نیازمند تشکیل یک سازمان مستقل است.

ساکتی عنوان کرد: امروزه ما شاهد اتفاقات خوبی در حوزه قطارهای سریع السیر هستیم و همه کشورها استاندارهای خود را از UIC دریافت می کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    در خصوص قطار و راه آهن سریع نیاز به یک سازمان ویژه می باشد برای توضیح مثال متروی تهران می زنم که اولین راه آهن شهری در کشور ما بود و اگر مسئولیت آن به دست شرکت راه آهن سپرده می شد بعید بود پیشرفت نسبی امروز محقق می شد هرچند شرکت مترو در سالهای اولیه کندی ناشی از ایجاد شخصیت مستقل و متفاوت را داشته است. این موضوع ایراد بر شرکت راه آهن نیست بلکه مشغولیت راه آهن به امور حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و تفاوت شرایط فنی و اقتصادی راه آهن شهری اقتضای ایجاد سازمان مستقل را می نمود و الحمدلله ایجاد شد اینکه در بخش عمرانی راه آهن سریع تهران اصفهان مشابه با پروژه های عادی ریلی انجام می شود و حتی بدون مدیر پروژه مستقل در دست مطالعه و اجراست یعنی در بدنه کارفرمایی همان کارشناسان و مدیرانی که مشغول دهها پروژه دیگر هستند این پروژه را هم در کنار آنها پیگیری می کنند به نظرم روال صحیحی نیست و اینکه سازماندهی برای انتقال تکنولوژی نداریم و سازماندهی ویژه برای امور نگهداری و بهره برداری آن اصلا مطرح نیست ادامه این وضعیت نشان می دهد ظرف چندسال آتی شاهد هزینه گزاف برای زیرساخت و با بهره وری پایین و ایجاد یک صنعت وابسته جدید خواهیم بود بنابراین ایجاد سازمان جدید ضرورت دارد و خوشبختانه این پیشنهاد مهم که از سوی افراد متعددی مطرح شده بود مدنظر مدیرعامل راه آهن قرار گرفته است چنین سازمانی نباید ذیل راه آهن یا شرکت ساخت باشد بلکه سازمان مستقل نیاز دارد ضمن اینکه باید در تعامل و استفاده از تجارب شرکت راه آهن و شرکت ساخت باشد تصمیم گیری در این خصوص و پیگیری تاسیس آن باید در وزارت راه با مساعدت شرکت ساخت و شرکت راه آهن صورت گیرد و با توجه به بروکراسی کشور ما عملیاتی شدن ایجاد سازمان جدید و احاله مسئولیتهای کنونی به آن سازمان دست کم دو سال طول خواهد کشید. جای سوال است که آیا طرح راه آهن تهران اصفهان در این دو ساله آتی مانند روال ده سال گذشته حرکت بطئی خواهد داشت یا حرکت جدی یا اصلا به بهانه تشکیل سازمان جدید، فعالیتهای موجود هم تعطیل می شوند؟ بنابراین باید تاکید شود فعلا شرکت ساخت مسئولیتهای خود را با قوت با مساعدت شرکت راه آهن ادامه دهد.