| کد خبر: 142576 |

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت خبر داد؛

رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۶

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: در حوزه ترانزیت از ابتدای سال تاکنون رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم.

تین نیوز

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: در حوزه ترانزیت از ابتدای سال تاکنون رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ ابراهیم محمدی امروز در نشست خبری با تأکید بر لزوم سوق دادن حمل بار از جاده به ریل، اظهار داشت: هر تن بار که از روی جاده به روی ریل هدایت می‌شود تا ۸۱۰ ریال به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

وی افزود: سال گذشته ۲۷.۵ میلیارد تن کیلومتر کالا توسط ریل جابه‌جا شد. امسال هدف‌گذاری جابه‌جایی کالا ۴۳ میلیارد تن کیلومتر است. کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، توسعه همگون سرزمینی و آمایش سرزمینی از مزایای توسعه ریلی است.

محمدی اظهار داشت: تبعات اجتماعی سوانح رانندگی نظیر از دست رفتن سرپرست خانوار و مشکلات بعدی اقتصاد خانواده از معایب عدم توسعه ریلی عنوان می‌شود، در حالی‌که توسعه ریلی می‌تواند به شاخص‌های ملی کند و حتی امنیت ملی را ارتقا دهد.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد : ترانزیت شاخص اساسی در بحث توسعه است، با عبور کالای کشورهای دیگر در ترانزیت درواقع ما در اقتصاد آن کشور شریک می‌شویم و این موجب می‌شود آن کشور هم در حفظ کالای خود کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: ترانزیت ریلی در کشور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشت، ضمن آنکه از ابتدای امسال تاکنون ۴ توافق‌نامه با کشورهای CIS داشته‌ایم.

وی با اشاره به مباحث مربوط به ترانزیت، گفت: ترانزیت شاخص اساسی در بحث توسعه است، با این کار ایران را در اقتصاد کشور دیگر شریک می‌کنیم و این مسئله باعث می شود که کشور هدف در حفط امنیت کالا کمک کند.

محمدی افزود: در کریدور جنوب ـ شمال نیز طی توافق با روسیه و قزاقستان نرخ را تا ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم تا متقاضی جذب شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: ترک‌ها برای توسعه قطار اسلام‌آباد ـ استانبول متعهد به تأمین بار برگشت شدند. همچنین ما نرخ حمل را در هر کانتینر کیلومتر بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان یکسان کرده‌ایم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بابیان اینکه به دنبال توافق حمل ریلی ۲۰۰ هزار تن آلومینیم تاجیکستان به ترکیه هستیم، گفت: رشد ۵۵ درصدی ترانزیت امسال نسبت به پارسال از دلایل توسعه ریلی است؛ تا هفدهم مردادماه امسال ۴۷۵ هزار تن ترانزیت ریلی محقق شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۹ هزار تن بود.

وی افزود: در سال قبل کلاً ۱.۲ میلیون تن ترانزیت توسط راه‌آهن انجام شد که امسال احتمالاً تا ۱.۸ میلیون تن محقق می‌شود و به هدف‌گذاری ۳ میلیون تن در سال نزدیک می‌شویم.

محمدی تصریح کرد: در حمل بار داخلی تا امروز ۱۲.۵ درصد رشد داشته‌ایم و این رشد در تن کیلومتر ۷ درصد بوده است که در بخش حمل مواد معدنی نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بابیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان ۱۰۰ درصد حمل گندم ریلی شده است، گفت: امسال حمل گندم توسط ریل افزایش یافت و به رقم ۳۳۳ هزار تن رسید و به‌زودی در قزوین نیز پایانه تخلیه گندم ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: پارسال ۳۴ میلیون تن از محصولات فولادی توسط جاده و ۳۲ میلیون تن توسط ریل جابه‌جا شد که این حمل جاده‌ای در مسیر موازی با حمل ریلی انجام شده است.

محمدی بابیان اینکه از ۳۱ مردادماه همه قطارهای باری در مسیر تعریف‌شده حرکت می‌کنند، گفت: از این تاریخ قطار بر اساس روت و مسیر تعیین‌شده حرکت خواهد کرد، ۸۸ روت ثابت باری ـ برنامه‌ای در راه‌آهن داریم که مبدا و مقصد مشخص دارد.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اظهار داشت: سال قبل همه واگن‌های با عمر بالای ۴۵ سال از ناوگان مسافری کشور کنار گذاشته شد.

محمدی با یادآوری این‌که نشست های متعددی با اتاق‌های بازرگانی ایرانی داشته‌ایم، افزود: برای فعال کردن قطار آلماتی-پاکستان تلاش‌هایی صورت گرفت و قرار شده دومین جلسه این مسئله برای حل مشکلات بار و کانتینر در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این‌که نرخ حمل کانتینر کیلومتر قزاقستان-ترکمنستان- ایران یکسان شده است، اظهار کرد: چینی‌ها ابتدا قیمت‌ها را قبول کردند اما در ادامه اعلام کردند که قیمت حمل بار در داخل کشور چین گرانتر است و باید کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم بار صادراتی را از طریق این مسیر ریلی (قزاقستان-ترکمنستان- ایران ) منتقل کنیم.

وی با بیان این که انتقال هر یک تن بار از جاده به ریل ۸۰ تومان برای کشور سودآوری دارد، اظهار کرد: سال قبل ما در این حوزه ۲۷ میلیارد تن – کیلومتر کالا جابجا کردیم که اگر این رقم در سال جاری به ۴۳ میلیارد برسد می‌توان به راحتی چگونگی تاثیرگذاری مثبت ریل بر اقتصاد ایران را شناسایی کرد. در کنار آن افزایش امنیت و ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست از دیگر مسائلی است که ریل را نسبت به دیگر مسائل حمل و نقل برتری می‌دهد.

محمدی در پایان با اشاره به اقدامات ایران برای ورود به عرصه‌های جدید ترانزیتی، اظهار کرد: مقدمه چینی لازم برای صادرات ریلی نفت فراهم شده که می‌تواند در آینده نزدیک خبرهای خوش برای مردم داشته باشد. در کنار آن به دنبال آن هستیم که جا به جایی آلومینیوم از تاجیکستان به ترکیه با محوریت ریل ایران انجام گیرد که این موضوع نیز در آینده نتایج خود را نشان خواهد داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.