| کد خبر: 115990 |

کاربران تین نیوز نظر دادند: صدای مردم به گوش دولت و مجلس رسید

نتایج نظرسنجی تین نیوز در خصوص لزوم توجه به ارکان مختلف حمل و نقل به ترتیب مربوط به حوزه ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی شد.

آخرین نظرسنجی پایگاه خبری- تحلیلی تین نیوز در خصوص لزوم توجه دولت به ارکان مختلف حمل ونقل نشان داد که از نظر مخاطبان تین بیشتر توجه لازم بایستی در بخش ریلی و پس ازآن جاده ای صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بر اساس این نظرسنجی بخش ریلی با 49.4 درصد آراء نیاز به بیشترین توجه از سوی دولت، بخش جاده ای با 24.4 درصد از آراء در رده دوم، بخش هوایی با 19 درصد آراء در رده سوم و بخش دریایی با 7.1 درصد آراء در رده آخر این نظرسنجی قرار گرفت.

نخست باید به این نکته اشاره کرد که رده بندی استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی از نظر میزان استفاده مردم به ترتیب شامل حمل ونقل جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی می شود. در واقع بیشتر حجم مسافر جابه جا شده ما به این ترتیب است؛ اما برخی حوادث در ماه های اخیر همچون حادثه ریلی سمنان سبب شد تا توجه مردم به حمل ونقل ایمن ریلی بیشتر از پیش جلب شود و باوجودآنکه هنوز هم بیشترین مسافر کشور از طریق حمل ونقل جاده ای در حال جابه جایی است، اما مخاطبان نظرسنجی بیشترین بخش نیاز به توجه دولت را بخش ریلی دانسته است.

بخش ریلی در این نظرسنجی به تنهایی چیزی نزدیک به نصف آراء را به خود اختصاص داده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که لزوم توجه به این بخش از سوی دولت تا چه میزان می تواند مهم باشد. البته دولت و مجلس به عنوان نهادهای تصمیم گیر و قانون گذار در این زمینه نیز صدای مخاطبان حوزه حمل ونقل و شاید تین! را شنیده باشند.

هفته گذشته حوزه حمل ونقل ریلی در روزهای تصویب بودجه، شاهد اتفاقات شیرینی برای این حوزه بودند. نخستین مصوبه مجلس در حوزه ریلی مربوط به لزوم حمایت وزارت صنعت از تولید واگن و تکنولوژی مربوط به ساخت آن بود. پس ازآن مجلس در مصوبه دیگری تشکیل شرکت قطارهای حومه ای را به تصویب رساند که تا نظارت و رسیدگی راه آهن به این حوزه بتواند اقدامات مهمی برای توسعه قطارهای حومه ای رقم بزند.

آخرین و بدون شک مهم ترین مصوبه مجلس اما در این زمینه مربوط به اختصاص یک درصد از سهم دولت در فروش نفت و گاز به بخش توسعه حمل ونقل ریلی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته بود. این مصوبه به منظور تکمیل و اجرای پروژه های حمل ونقل ریلی، دو خطه کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریع السیر علاوه بر استفاده از تأمین مالی خارجی (فاینانس) و مشارکت های عمومی– خصوصی صورت گرفت.

به موجب این مصوبه، قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۱۳۸۶/۹/۱۸ به گونه ای برنامه ریزی شود تا در طول قانون برنامه ششم سهم حمل ونقل ریلی بار حداقل به 30 درصد (۳۰%) و سهم حمل مسافر حداقل به 20 درصد (۲۰%) برسد.

 این مصوبه مجلس پس از اظهارنظرهای بسیار رئیس جمهور در مقاطع مختلف در خصوص لزوم توسعه حمل ونقل ریلی به عنوان حمل ونقل ایمن و پاک بود. در واقع رئیس جمهور در این خصوص با آگاهی کامل بر لزوم توجه به این بخش از حمل ونقل در سفرهای استانی خود به این موضوع اشاره می کرد و در برنامه بودجه 96 نیز این موضوع لحاظ شد.

دومین حوزه ای که در نظرسنجی به آن رأی داده شد مربوط به بخش جاده ای است. بخش جاده هم اکنون بیشترین سهم را در حمل ونقل مسافر و بار در کشور دارا است؛ اما با وجود مزیت های خاص این حوزه استاندارد ناکافی مسیرهای جاده ای، سهم بالای آن در آلودگی محیط زیست و بالا بودن سهم تلفات جاده ای نشان می دهد که حوزه ریلی هم اکنون نیاز به توجه بیشتری از سوی دولت نسبت به جاده دارا است.

در حوزه هوایی اما باوجوداینکه تا چندی پیش بیشترین هجمه مخالفان دولت بعد از حوزه ریلی به این بخش بود اما با اتفاقات مثبت این بخش ازجمله قرارداد با بوئینگ و ایرباس که در مورد شرکت نخست 80 فروند و در دومی 100 فروند خریداری شده حوزه هوایی تا اطلاع ثانوی! از هجمه مخالفان در امان است.

در خصوص بخش دریایی نیز با توجه به اینکه جامعه با حمل ونقل بخش دریایی کمتر به صورت مستقیم در ارتباط است و فعالیت این بخش بیشتر در حوزه حمل ونقل کالا و بار صورت می گیرد به نظر می رسد دلیل قرار گرفتن این حوزه از حمل ونقل در رتبه آخر نظرسنجی به دلیل همین در مواجه مستقیم با جامعه نبودن بخش دریایی باشد.

در نهایت باید گفت حادثه ریلی تلخ سمنان که تأثر خانواده ایران و خانواده ریلی را به همراه داشت و پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راه آهن نیز در پی این حادثه استعفا داد اما شاید از دل این اتفاق تلخ بتوان نتیجه مثبتی هم به شمار آورد و آن این بود که جامعه، دولت و مجلس متوجه اهمیت ایمنی حمل ونقل در بخش ریلی شدند و اکنون همه اتفاق نظر دارند که توسعه این بخش در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.