| کد خبر: 257055 |

◄ مشخصات خطوط چهارگانه جدید مترو تهران

مطالعات خطوط جدید طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت از اواسط سال 1399 آغاز شد.

تین نیوز

مطالعات خطوط جدید طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت از اواسط سال 1399 آغاز شد.

طبق طراحی های صورت گرفته با احداث 4 خط جدید، حدود 160 کیلومتر مسیر و 130 ایستگاه به شبکه مترو تهران اضافه خواهد شد.

برای اولین بار، در انجام مطالعات خطوط جدید از مجموعه مشاوران شهرسازی و ترافیکی در تعیین موقعیت دقیق ایستگاهها و همچنین تعیین ظرفیت خطوط استفاده شده است.

 از مهمترین اقدامات انجام شده در مطالعات این 4 خط، بررسی اثرات احداث و بهره برداری از هر یک از ایستگاه های جدید بر میزان جذب مسافر سایر خطوط مترو تهران است.

یکی دیگر از ویژگی های مطالعات صورت گرفته، فازبندی اجرا و بهره برداری از خطوط جدید بر مبنای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تامین منابع مالی طرح است.

 اطلاعات مربوط به کلیه تملک های مورد نیاز برای احداث تونل ها و ایستگاهها و همچنین دپو و پارکینگ های خطوط جدید، توسط مشاوران طرح استخراج شده است.

برنامه اولیه ساخت خطوط 8 تا 11 در 3 فاز 7 ساله (هر فاز حدوداً 50 کیلومتر) طراحی شده بود اما مدیریت شهری فعلی، قصد دارد زمان اجرای کل پروژه را به حداقل ممکن کاهش دهد تا هزینه های آن به شکل معناداری تقلیل یافته و در طول سالیان متمادی، کمتر از بابت رشد نرخ تورم متاثر شود.

 تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و روش های جدید تامین منابع مالی مانند TOD برای پوشش هزینه های احداث 4 خط جدید و همچنین تامین ناوگان و تجهیز تونل ها در نظر گرفته شده است.

ساخت تونل ها و ایستگاه ها، تامین ناوگان مورد نیاز و تجهیز شبکه خطوط جدید مترو، به ارزش پول امروز حداقل 400 هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد.

با احداث 4 خط جدید، روزانه حداقل 2/2 میلیون سفر به جمع استفاده کنندگان از شبکه مترو تهران افزوده شده و جمع کل سفرهای روزانه خطوط هفتگانه فعلی و چهارگانه جدید به حداقل 5 میلیون سفر در روز می رسد.

میزان صرفه جویی ناشی از کاهش مصرف بنزین و گازوئیل بر اثر ساخت خطوط جدید حداقل 800 میلیون لیتر در سال و به عبارتی 2400 میلیارد تومان به قیمت امروز حامل های انرژی است.

احداث خطوط 8 تا 11 در هم افزایی با خطوط هفتگانه موجود، باعث ایجاد حلقه ای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی پایتخت شده و شکل پراکندگی ایستگاهها در مناطق مختلف را متعادلتر می سازد.

 در حال حاضر مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل مناطق 9، 15، 18،17 و 20 از حداکثر یک تا 3 ایستگاه مترو برخوردار بوده و منطقه 21 حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد!

برای احداث خطوط 10 و 11 دو تفاهمنامه به ترتیب با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و شرکت مپنا ریلی به امضاء رسیده و خطوط 8 و 9 نیز در مرحله مذاکره برای تعیین پیمانکار اصلی است.

 مشخصات خطوط چهارگانه جدید

خط 8: از مسعودیه تا سرسبز به طول 40 کیلومتر و 37 ایستگاه

خط 9: از دولت آباد تا چیتگر به طول 46 کیلومتر و 39 ایستگاه

خط 10: از تهرانپارس تا وردآورد به طول 43 کیلومتر و 35 ایستگاه

خط 11: از چیتگر تا سه راه تقی آباد به طول 33 کیلومتر و 21 ایستگاه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا 1 0

    منطقه چهار که بزرگترین منطقه تهران است تنها یک ایستگاه مترو دارد خسته نباشی دلاور

  • سلام صحبتی هستم 0 0

    سراه آذری مترو نداره