ایمنی مسافران در مترو تهران افزایش می یابد
دبیر کمیسیون تدوین استانداردهای ملی در سامانه های حمل ونقل ریلی شهری و رئیس کارگروه اصلاح فاصله میان لبه سکو و بدنه قطار (Gap) از تعیین استاندارد جدید برای کاهش فاصله بین بدنه قطار و لبه سکو خبر داد.
دبیر کمیسیون تدوین استانداردهای ملی در سامانه های حمل ونقل ریلی شهری و رئیس کارگروه اصلاح فاصله میان لبه سکو و بدنه قطار (Gap) از تعیین استاندارد جدید برای کاهش فاصله بین بدنه قطار و لبه سکو خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، عباس نظری، با اشاره به تصویب و اجرای استانداردی جدید در این حوزه گفت: این اقدام با هدف ارتقای ایمنی مسافران و پیشگیری از حوادث ناشی از شکاف میان قطار و سکو انجام گرفته است.
وی ضمن اشاره به نتایج پژوهش ها و پایش های میدانی چندساله در خطوط متروی تهران افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، فاصله ایمن میان بدنه قطار و لبه سکو در بازه ۵۰ تا ۷۵ میلی متر تعیین شد. این میزان کاملاً با استانداردهای بین المللی و قوانین دسترسی افراد دارای معلولیت منطبق می باشد.
وی تصریح کرد: اصلاح فاصله قطار و سکو برای نخستین بار در کشور به صورت علمی و فنی در دستور کار قرار گرفت. در این راستا، تمامی ایستگاه های متروی تهران بررسی شدند و بر اساس داده ها و آمار حوادث، اقدامات اصلاحی طراحی گردید. در ایستگاه تئاتر شهر خط ۳، اصلاحات به روش صلب و با یک سوم هزینه پیش بینی شده اجرا شد که نتیجه آن کاهش چشمگیر حوادث مرتبط با افتادن مسافر مابین شکاف قطار–سکو بوده است.
به گفته رئیس کارگروه اصلاح فاصله سکو و قطار، برای ایستگاه های دارای قوس، بررسی راهکارهای نوین همچون استفاده از پرکننده های ثابت و متحرک شکاف (Gap Filler) در حال انجام است. همچنین اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی شامل نصب علائم هشداردهنده، پخش پیام های صوتی «مراقب فاصله باشید» و نمایش تیزرهای آموزشی در ایستگاه ها و داخل قطارها به طور همزمان به اجرا درآمده است.
نظری در پایان خاطرنشان کرد: این استاندارد ملی جدید تنها یک عدد نیست، بلکه بیانگر تعهد اجتماعی متروی تهران برای ایجاد محیطی ایمن و آرام جهت تردد همه شهروندان، به ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای معلولیت است. این اقدام گامی مؤثر در هم سطح سازی متروی تهران با معیارهای جهانی و ارتقای تجربه سفر ایمن برای مسافران به شمار می رود.