| کد خبر: 4772 |

۳ راهکار برای جلوگیری از واردات بنزین / اکتان بنزین پتروشیمی هرگز به ۸۳ نمی‌رسد

تین نیوز | قائم‌مقام سابق پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با برشمردن ۳ راهکار برای جلوگیری از واردات بنزین گفت: اکتان ریفرمیت پتروشیمی‌ها ۹۸ است و با هیچ منطقی نمی‌توان پذیرفت اکتان این بنزین پس از اختلاط به ۸۳ برسد و باید پرسید چنین بنزین غیراستانداردی کی و توسط چه کسی عرضه شده است؟

جلیل سالاری  اظهار داشت: علاوه بر اینکه در مدیریت مصرف دچار مشکل هستیم در ارتباط با بنزین اگر از ظرفیت ایجاد شده در کشور به درستی استفاده کنیم و واحدهای بنزین‌سازی با ظرفیت مناسب به کار گرفته شوند، با جابه‌جایی نفتا و میعانات گازی می‌توان بخشی از نیاز کشور به بنزین را برطرف کرد، این کار به یک مدیریت جهادی نیاز دارد تا ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم.
 
وی با بیان اینکه در پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان واحدهای بنزین‌سازی راه‌اندازی شده است که با ظرفیت کامل عملیاتی نشده‌اند، اضافه کرد: اگر این ظرفیت به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد پالایشگاه‌ها نیاز به اکتان‌افزا نخواهند داشت و تولید بنزین آنها هم افزایش چشمگیری خواهد داشت، چنانکه در پالایشگاه اصفهان 12 تا 13 میلیون لیتر در روز امکان تولید بنزین وجود دارد و در حدود 5 میلیون لیتر نیز امکان تولید بنزین در تبریز وجود خواهد داشت.
 
سالاری افزود: بحث بعدی نیز سبد سوخت و تنوع‌بخشی سبد سوخت است. در حال حاضر روزانه 20 میلیون لیتر سوخت دیزل با استاندارد یورو 5 تولید می‌شود و سوال اینجا است که چرا به تکلیف قانون برای ورود دیزل به سبد سوخت عمل نمی‌کنیم.
 
قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: اگر این موارد عملیاتی شود، تراز سوخت کشور کفایت خواهد کرد و مجبور نخواهیم بود به سراغ بنزین وارداتی برویم، ضمن اینکه بخشی از بنزین وارداتی نقش اکتان افزا دارد و اکتان آن باید 95 باشد اما مشکلات عدیده‌ای برای پالایشگاه‌ها ایجاد می‌کند، چون هم قیمت آن بالاتر است و هم برای اکتان افزایی باید حجم بالایی از آن را به مصرف رساند.
 
وی اضافه کرد: در عین حال واردات بنزین ارز بری دارد در حالی که براساس قانون پرداخت برای بنزین پتروشیمی‌ها ریالی است و برخلاف بنزین وارداتی براساس نرخ مبادلاتی برای آن قیمت‌گذاری می‌شود.
 
سالاری گفت: بحث بعدی مالیات بر ارزش افزودن و صندوق توسعه ملی است که ریفرمیت بنزین پتروشیمی‌ها را به صرفه‌تر از بنزین وارداتی می‌کند و باید تاکید کنم در جمیع جهات استفاده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها به صرفه است.
 
وی با اشاره به مزایای استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها توضیح داد: اکتان ریفرمیت پتروشیمی‌ها 98 است، این ریفرمیت با یک سیستم قانونمند با بنزین کم‌کیفیت مخلوط می‌شود و با توجه به قانون اختلاط بنزین پتروشیمی با هیچ منطقی نمی‌توان پذیرفت اکتان این بنزین پس از اختلاط به 83 برسد و باید پرسید چنین بنزین غیراستانداردی کی و توسط چه کسی عرضه شده است؟
 
وی با اشاره به اطلاعیه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: تا امروز 8 میلیون لیتر ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت و با نفت مخلوط شده و عرضه می‌شده است؛ با کدام مجوز بنزین با اکتان 83 عرضه می‌شده است و از طرف دیگر یارانه مابه التفاوت چگونه تأیید شده و توسط دولت به پتروشیمی‌ها پرداخت شده است؟
 
قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرد: بنزین با استاندارد مصوبی عرضه می‌شود و براساس میزان رعایت آن استاندارد، یارانه پرداخت می‌شود.
 
وی افزود: اگر این موارد عملیاتی شود و بحث تنوع‌بخشی سبد سوخت براساس قانون نیز پیگیری شود، به واردات بنزین نیاز نخواهیم داشت، ضمن اینکه باید در به پایان رساندن طرح‌های بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس تسریع شود چرا که در حال حاضر کار عمده‌ای در این طرح‌ها باقی نمانده است.
 
وی اضافه کرد: اگر روی تسریع در عملیاتی شدن این پروژه تأکید شود، در سال جاری ظرفیت اضافه بندرعباس نیز فعال می‌شود و نیازی به واردات بنزین وجود نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.