◄ واقعی سازی نرخ بنزین؛ ضرورت اصلاح تدریجی همراه با توسعه زیرساخت های حمل ونقل عمومی
کارشناسان: اصلاح قیمت بنزین باید تدریجی و همراه با توسعه حمل ونقل عمومی و انرژی های پاک باشد.
کارشناسان انرژی و اقتصاد تأکید دارند که اصلاح قیمت بنزین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، اما این اقدام باید تدریجی و همراه با ایجاد زیرساخت های حمل ونقل عمومی و انرژی های پاک باشد تا فشار اقتصادی بر اقشار کم درآمد کاهش یابد و عدالت اجتماعی برقرار شود.
به گزارش تین نیوز، عباس نیکزاد، کارشناس انرژی، با اشاره به فاصله زیاد میان قیمت فعلی و قیمت واقعی بنزین گفت: واقعی سازی نرخ بنزین تنها با افزایش قیمت محقق نمی شود، بلکه نیازمند ایجاد گزینه های جایگزین برای مردم است. وی افزود: توسعه حمل ونقل عمومی مبتنی بر انرژی های پاک و فراهم سازی زیرساخت های لازم باید پیش از هرگونه اصلاح قیمتی در دستور کار قرار گیرد.
او تأکید کرد: در وضعیت فعلی، طبقات بالاتر جامعه که مصرف بیشتری دارند، بیش از دیگران از یارانه انرژی بهره مند می شوند. بنابراین اصلاح قیمت باید به گونه ای باشد که عدالت اجتماعی برقرار شود. نیکزاد یکی از راهکارهای پیشنهادی را تخصیص یارانه بنزین بر اساس کارت ملی افراد دانست تا هر فرد بتواند از مزایای مصرف نکردن سوخت شخصی بهره مند شود.
احسان حسینی، دبیر کمیسیون انرژی اتاق ایران، نیز اصلاح قیمت بنزین را یک ضرورت ناگزیر دانست و گفت: قیمت گذاری فعلی انرژی باعث مصرف غیربهینه و هدررفت منابع شده است. وی افزود: ایران با وجود تولید روزانه نزدیک به ۹ میلیون بشکه معادل نفت خام، به دلیل مصرف داخلی غیربهینه و ارزان بودن انرژی، سهمی در بازارهای جهانی ندارد و سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از ناترازی انرژی متحمل می شود.
حسینی سه رویکرد در اصلاح قیمت را برشمرد: تثبیت مصنوعی که ناکارآمد است، شوک درمانی که تبعات امنیتی دارد، و اصلاح تدریجی که دولت با طرح بنزین سه نرخی آغاز کرده است. وی تأکید کرد: اصلاح قیمت باید همزمان با توسعه حمل ونقل عمومی و فرصت سازگاری برای مردم اجرا شود.
علیرضا سلطانی، کارشناس حوزه نفت و انرژی، نیز تصمیم دولت برای اعمال نرخ سوم بنزین را آغاز مهندسی دوباره نظام یارانه سوخت دانست. وی گفت: افزایش نرخ بنزین در کارت جایگاه ها از ۳ هزار به ۵ هزار تومان پیام روشنی به جامعه داد که کشور در مسیر تغییرات تدریجی قرار گرفته است. سلطانی افزود: مصرف بنزین در ایران ۱.۵ برابر استاندارد جهانی است و سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه غیرمستقیم انرژی پرداخت می شود که نه تنها رفاه عمومی ایجاد نکرده بلکه مانع توسعه اقتصادی شده است.
مایلید برای تکمیل مجموعه، گزارشی تحلیلی درباره تجربه کشورهای دیگر در واقعی سازی قیمت سوخت و حمایت از اقشار آسیب پذیر آماده کنم؟