| کد خبر: 156644 |

شکرچی زاده:

◄ هدررفت انرژی در ساختمان‎‌های ایران 9 برابر کشورهای صنعتی

در کشورهای خارجی اگر در ساختمانی استاندارد مصرف انرژی رعایت نشده باشد هزینه مصرف انرژی در این ساختمان‌ها از هزینه اجاره آن بیشتر است گفت: یکی از مشکلات ما در کشورمان این است که به انرژی و سوخت یارانه تعلق می‌گیرد و به همین دلیل انگیزه‌ای برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها وجود ندارد.

تین نیوز

به گفته رئیس مرکز راه، مسکن و شهرسازی، با روند مصرف انرژی به شکل فعلی در سال‌های آینده به واردکننده انرژی تبدیل می‌شویم. محمد شکرچی‌‌زاده گفت: بخش اعظم اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی اعم از وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها و مدارس و دولت صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز نشست خبری سومین همایش ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

محمد شکرچی‌زاده در ابتدای این نشست با بیان اینکه مقوله انرژی یکی از موضوعات مهم برای کشور است گفت: اتلاف مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور انجام می‌شود و در مقابل این هدررفت انرژی ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌شود که تأثیر مثبتی در تولید ناخالص ملی ندارد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور 2.5 برابر کشورهای مشابه و نه خیلی پیشرفته است، اظهار کرد: اگر روند اتلاف انرژی در کشور به همین شکل ادامه پیدا کند تا چند سال آینده به مصرف‌کننده انرژی در کشور تبدیل می‌شویم.

شکرچی زاده با توضیح اینکه نیاز به عزم جدی ملی برای جلوگیری از اتلاف انرژی داریم،گفت: مبالغی که هرساله به‌واسطه مصرف بی‌رویه انرژی تلف می‌کنیم به رقم چندین میلیارد تومان می‌رسد.

شکرچی زاده

وی با اعلام اینکه بیشترین هدررفت انرژی در ساختمان‌های دولتی است از تکلیف جدید دولت برای خود خبر داد و گفت: ماده 18 قانون الگوی مصرف درباره استفاده بهینه انرژی است اما این قانون دستورالعمل اجرایی نداشت که با تصویب در هیئت‌وزیران آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد که در وهله اول دولت را مکلف به این می‌کند که ساختمان‌های خود را از نظر میزان مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار دهد دوم اینکه اقدام به به‌سازی ساختمان‌های موجود شود.

وی ادامه داد:برای سال 1397 می‌بایستی ذی حساب‌ها و مسئولان مالی دستگاه‌ها هزینه‌های انجام این کار را پیش‌بینی کنند.

شکرچی‌زاده در همین راستا از نامه‌نگاری آخوندی و زنگنه به نوبخت برای اجرای مقرراتی مبنی بر مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها خبر داد و گفت: باید منابع مالی موردنیاز این پروژه در بودجه سال 97 پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: در کشورهای خارجی اگر در ساختمانی استاندارد مصرف انرژی رعایت نشده باشد هزینه مصرف انرژی در این ساختمان‌ها از هزینه اجاره آن بیشتر است گفت: یکی از مشکلات ما در کشورمان این است که به انرژی و سوخت یارانه تعلق می‌گیرد و به همین دلیل انگیزه‌ای برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها وجود ندارد.

شکرچی‌زاده همچنین با اشاره به میزان رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در بناهای کشورمان گفت: طبق بررسی‌های میدانی انجام شده میزان نفوذ مقررات ملی ساختمان (مبحث 19) چیزی حدود 20 درصد است.

رئیس مرکز راه، مسکن و شهرسازی درباره میزان هدررفت انرژی در ساختمان‌های کشور اظهار کرد: طبق گزارش‌های چند سال گذشته میزان هدررفت انرژی در ساختمان‌های کشور 450 کیلو وات ساعت بر مترمربع در سال است که این میزان در کشورهای صنعتی کمتر از 50 کیلووات ساعت بر متر مربع است و برنامه این کشورها رساندن این عدد به صفر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.