| کد خبر: 153351 |

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مذاکره با چینی‌ها برای شهرک‌سازی در ایران/ظرفیت پذیرش 300 هزار در حومه تهران‌/ایجاد دو شهر جدید سیراف و تیس در آینده‌ نزدیک

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته با چینی‌ها برای شهرک‌سازی در شهرهای جدید ایران وارد مذاکره شدیم، گفت:‌ به زودی دو شهر سیراف و تیس با هدف افزایش جمعیت در سواحل جنوبی ایجاد می‌شوند.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته با چینی‌ها برای شهرک‌سازی در شهرهای جدید ایران وارد مذاکره شدیم، گفت:‌ به زودی دو شهر سیراف و تیس با هدف افزایش جمعیت در سواحل جنوبی ایجاد می‌شوند.

به گزارش ایلنا، حبیب طاهرخانی با حضور در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش و در حاشیه بازدید از غرفه شرکت عمران شهرهای جدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف از ایجاد شهرهای جدید که سه دهه از آن می‌گذرد تامین مسکن، مردم به ویژه در پیرامون کلانشهرها است که تاکنون توانسته‌ایم به بخشی از اهداف خود دست یابیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه شهرهای جدید در کشورمان 800 هزار جمعیت دارند گفت: موضوع مهم این است که بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه شهرهای جدید استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پاشنه آشیل توسعه شهرهای جدید استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است، گفت: هفد از حضور در این نمایشگاه این است که پیام روشنی به سرمایه‌داران بدهیم مبنی بر اینکه آمادگی هرگونه حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه شهرهای جدید داریم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه الگوی سنتی دولت برای توسعه شهرهای جدید پیش از این فروش زمین بوده است، گفت: پیاده سازی این الگو باعث تاخیر در اجرای پروژه می‌شود و همچنین  توسعه در شهر به شکل تکه‌تکه انجام می‌شود. به طور قطع استفاده از روش‌های تامین مالی نوین برای ایجاد و توسعه شهرهای جدید چشم‌انداز روشنی خواه داشت.

طاهرخانی ادامه داد: نگاه ما به ایجاد شهرهای جدید نسل نو استفاده از ظرفیت‌ها و ابزار توسعه نوین است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش جمعیت در سواحل جنوب کشور به ویژه منطقه مکران اظهار داشت: توسعه سواحل مکران را  دولت به صورت جدی پیگیری می‌کند و ما هم به دنبال ایجاد شهرهای جدید برای فراهم‌سازی بستر افزایش جمعیت در این محدوده‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بدون تعیین مدل تامین مالی نمی‌توان نسبت به ایجاد شهرهای جدید اقدام کرد، اظهار داشت: مهم‌ترین نکته در ایجاد شهرهای جدید تامین مدل مالی آن هم از روش‌های نوین است.

وی با بیان اینکه ایجاد چندین شهر جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار داشت: برخی از این طرح‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده‌اند و برخی در مرحله تهیه طرح‌های جامع هستند و مراحل تاسیس برخی از شهرها هم آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد دو شهر جدید سیراف و تیس در جنوب کشور اظهار داشت: باید بتوانیم مانند کشورهای همسایه در خلیج‌فارس مناطق ساحلی دریای جنوب خود را توسعه و جمعیت این مناطق را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: شهر جدید سیراف در منطقه پارس جنوبی و شهر تیس در چابهار احداث خواهد شد. برای ایجاد این دو شهر جدید با دو سرمایه‌گذار کلان وارد مذاکره شده‌ایم و عملیات اجرایی تاسیس دو شهر تیس و سیراف شروع شده است و احتمالاً اواخر امسال یا اوایل سال آینده اولین محله‌های این منطقه ایجاد می‌شوند.

طاهرخانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه این دو شهر چه سهمی از جمعیت کشور دارند، گفت: جمعیت سیراف 150 هزار نفر و جمعیت شهر تیس 175 هزار نفر پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: خبر خوب در توسعه شهرهای جدید این است که هفت شهر جدید کشور به جمعیت صد هزار نفر رسیده‌اند و این به معنای توسعه خدمات بزرگ‌مقیاس در این شهرها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شهرهای جدید اظهار داشت: در طول چند سال گذشته هزار و 800 میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاری‌های جذب شده است که عملیاتی شدن این سرمایه‌ها 3 الی 4 سال زمان می‌برد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برای توسعه شهرهای جدید تاکنون چقدر سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده‌اید، گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که تاکنون با کشورهای ایتالیا، بلژیک و فرانسه برای سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید به ویژه حوزه راه‌آهن با این کشورها وارد مذاکره شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: هفته گذشته هم با شرکت چینی برای شهرک‌سازی در شهرهای جدید وارد مذاکره شده‌ایم.

طاهرخانی ادامه داد: شرط خارجی‌ها بازگشت سرمایه به یورو است که مهم‌ترین مشکل ما پذیرش ریسک نوسانات ارزی است و باید سایر نهادها این ریسک را پوشش دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه سه شهر جدید پردیس، پرند و هشتگرد چقدر از تمرکز زدایی در تهران را کاهش داده‌اند، گفت: سه شهر جدید حومه تهران ظرفیت پذیرش 600 هزار نفر را دارند که تاکنون 300 هزار نفر جمعیت را در خود اسکان داده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از اهداف ایجاد شهرهای جدید تمرکززدایی از کلانشهرها بود که بخشی از آن محقق شده است.

طاهرخانی ادامه داد: در حال حاضر 3 شهر جدید اطراف تهران ظرفیت پذیرش 300 هزار نفر دیگر را هم دارند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.