| کد خبر: 11688 |

توزیع بنزین یورو ۴ در اصفهان از مهر امسال

تین نیوز | مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: شرکت پخش فراورده‌های نفتی اصفهان ملزم شده، بنزین یورو ۴ را از نیمه دوم امسال از محل بنزین وارداتی برای استان تأمین کند.
 
حمید ظهرابی کارگاه آموزشی پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان با بیان این که لازمه موفقیت در حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی استان، حضور و همراهی  گروه های‌مختلف جامعه به ویژه دانشگاهیان بوده، به اهداف برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان و یکی از برنامه‌های ملی برای کاهش آلودگی هوا با عنوان بهبود کیفیت سوخت و توزیع بنزین یورو 4 اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر شده است این بنزین از ابتدای مهر ماه سال  جاری در اصفهان نیز توزیع شود.
 
وی افزود: با توجه به اینکه تولید بنزین یورو 4 به فعال‌سازی بخش «ایزومرساز» در فرایند بنزین‌سازی نیاز دارد و احتمال اینکه پالایشگاه اصفهان نتواند تولید آن را به مهر امسال برساند، شرکت پخش فراورده‌های نفتی اصفهان ملزم شده، بنزین یورو 4 را از نیمه دوم امسال از محل بنزین وارداتی برای استان تأمین کند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان بیان کرد: با توجه به اینکه احتمال تولید گازوئیل با کیفیت یورو 4 توسط  پالایشگاه اصفهان نیز تا چند سال آینده وجود ندارد و با توجه به مصوبه هیئت دولت که توزیع این نوع سوخت نیز باید از مهر امسال آغاز شود، از شرکت پخش فراورده‌های نفتی خواسته‌ایم که گازوئیل یورو 4 را نیز از منابع خارج از استان یا واردات تامین کند.
 
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بنزین یورو 4 در تهران، کرج و اراک توزیع می‌شود در حالی‌که اصفهان با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد باید در این زمینه در اولویت قرار گیرد.
 
ظهرابی با تأکید بر اینکه توزیع سوخت با کیفیت منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود به پلمب مشعل‌های مازوت‌سوز 2 نیروگاه اصفهان که به درخواست اداره‌کل حفاظت محیط زیست و با حکم مراجع قضایی در روزهای نخست هفته جاری انجام شد، اشاره کرد و گفت: دلیلی ندارد تولید برق کشور با هزینه به خطر افتادن سلامت مردم اتفاق بیفتد و اگر آلوده‌ساز بودن نیروگاه‌های اصفهان ادامه داشته باشد، لازم است کار آنها متوقف شده و از نیروگاه های جایگزین استفاده شود.
 
وی با اشاره به قطع شدن سوخت مازوت در 2 نیروگاه اصفهان از اواسط اسفند سال گذشته تاکنون اظهار کرد: با این کار تعداد روزهای سالم در فصل بهار امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافت اما فقدان سیستم معاینه فنی منسجم، اجباری نبودن معاینه فنی و ضعف ساختار اجرایی، مشکلات منابع متحرک آلاینده را تشدید کرده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: آمار مقایسه‌ای تعداد روزهای سالم در اصفهان نسبت به زمان مشابه نشان می‌دهد که افزایش مصرف مازوت و شرایط اقلیمی در کاهش روزهای ناسالم نقش داشته است.
 
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان باید تعداد روزهای با هوای سالم امسال به 311 و سال آینده به 327 روز برسد.
 
ظهرابی یکی از عوامل تشدید آلودگی را بالا بودن مقدار گوگرد در سوخت‌های مصرفی خواند و گفت: مقدار گوگرد در گازوئیل مصرفی در اصفهان بین 5 تا 7 هزار بوده، در حالی‌که بر اساس استاندارد باید 5 قسمت در میلیون باشد.
 
وی فناوری‌های قدیمی موجود در صنعت و استفاده نکردن از فناوری های مدرن در کنترل آلودگی هوا را از دیگر عوامل تشدید آلودگی هوای اصفهان برشمرد و گفت: این شهر در بیشتر مواقع باد آرام دارد  و مناطقی که باد آرام در آن بیش از 50 درصد باشد برای توسعه صنعتی مناسب نیست.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: این در حالی است که شهر اصفهان با دارا بودن 56 درصد باد آرام که در پاییز و زمستان به 70 درصد نیز می رسد حدود 45  درصد صنایع استان را در خود جای داده است.
 
وی یکی از نتایج این وضعیت را ایجاد پدیده وارونگی دما یا اینورژن دانست و گفت: بیابانی بودن 30 درصد خاک استان، بارندگی نصف میانگین کشوری، سرد شدن سطح زمین، سرعت و جهش وزش باد، رطوبت و تابش نیز از دیگر عوامل آلودگی هوای اصفهان است.
 
ظهرابی راهکارهای کوتاه مدت برای رفع آلودگی هوا را تامین سوخت گاز طبیعی برای نیروگاهها، تامین و توزیع سوخت استاندارد و تشدید برخورد با منابع آلاینده دانست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.