بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

◄ گزارش اولیه حادثه فرود نامتعارف هواپیما در فرودگاه کرمان

سازمان هواپیمایی گزارش اولیه حادثه فرود نامتعارف هواپیما در فرودگاه کرمان را منتشر کرد.

گزارش اولیه حادثه فرود نامتعارف هواپیما در فرودگاه کرمان
تین نیوز |

سازمان هواپیمایی گزارش اولیه حادثه فرود نامتعارف هواپیما در فرودگاه کرمان را منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز، روز پنج شنبه ۲۸ تیر ماه امسال، بدنه یک هواپیمای مسافری هنگام فرود با باند فرودگاه کرمان برخورد کرد و دچار فرود نامتعارف شد.

سازمان هواپیمایی کشور، گزارش اولیه این سانحه هوایی را به شرح زیر منتشر کرد: 

«در پی کسب اطلاع از رویداد فرود نامتعارف و برخورد بدنه یک هواپیمای مسافربری با باند فرودگاه کرمان در روز پنجشنبه مورخه 1403 /04 /28 ، هماهنگی لازم برای اعزام تیم بررسی حادثه به فرودگاه مذکور صورت پذیرفته که گزارش مقدماتی حادثه منتشر می گردد: 

تاریخچه پرواز: 

در مورخ July 18, 2024) 1403/04/28)، در ساعت 8 و 20 دقیقه به وقت محلّی برابر (04:50 UTC)، یک فروند هواپیمای Avro RJ100، به علامت ثبت EP-MOG و شماره پرواز 1051 ، با 9 خدمه پرواز و تعداد 85 نفر مسافر  ( جمعا 94 نفر سرنشین ) ، با هدایت کمک خلبان خانم به شماره گواهینامه CPL(A);376515 و نظارت خلبان آقا، به شماره گواهینامه ATPL(A);363688 از مبدأ فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بین المللی کرمان به پرواز درآمده است. خلبانان مسیر پروازی تهران ـ کرمان را به طور عادی و برابر طرح پروازی و بدون هیچ گونه پیامد مهمی طی نموده و پس از ورود به محدوده فرودگاه مقصد و تماس رادیویی با برج کنترل پرواز، از طریق طرح ورودی ALMOB 1M، برای انجام طرح تقرّب VOR-Y RWY 34L مجاز می گردند. درحدود ساعت 9 و 40 دقیقه، پس از استقرار هواپیما در ضلع آخر طرح تقرب ، کمک خلبان(PF)، 

هواپیما را برای فرود بر روی باند پروازی 34 چپ فرودگاه کرمان هدایت نموده و ضمن کاهش قدرت موتور، در یک صد پایی زمین، سامانه کاهنده سرعت هواپیما( Air Brake) باز می شود.

اظهارات خلبانان نشان می دهد که در این زمان به یکباره هواپیما دچار کاهش ارتفاع شدید شده و به هنگام گذر از ارتفاع 50 پایی از سطح باند پروازی، سامانه خودکار EGPWS Call Out، برای اعلان ارتفاع 40 ،50، 20 ،30 و 10 پایی فعال گردیده که سرعت اعلان ارتفاعات پیشگفته، بسیار سریع بوده است، که در این هنگام و با توجه به شرایط موجود، خلبان هواپیما هدایت هواپیما را به عهده گرفته و از ادامه فرود منصرف شده و با افزایش قدرت موتورها و بالا بردن سر هواپیما جهت افزایش ارتفاع، اقدام به Go Around می نماید.

حادثه فرودگاه کرمان

با توجه به آثار لاستیک های ارابه های اصلی فرود و آثار برخورد سطح زیرین هواپیما بر روی باند ، در فاصله تقریبی 150 پایی از آستانه باند پروازی (Runway threshold)، ارابه های اصلی فرود هواپیما با سطح باند برخورد کرده و سپس هواپیما کمی از سطح باند پروازی ارتفاع گرفته و در فاصله تقریبی 170 پایی از آستانه باند ، پوشش قرمز رنگ نشاندهنده برخورد سطح زیرین دُم هواپیما، به شدّت با سطح باند برخورد کرده و تقریبا 2.5 متر از پوسته زیرین هواپیما (FR35-40) دچار فرورفتگی و آسیب شده و از این مقدار، تقریبا 170 سانتیمتر از پوسته تحتاتی بدنه دوار پارگی شده است.

پس از انصراف از فرود، سرمهماندار به خلبان اعلان می دارد؛ در انتهای هواپیما بوی نامطبوع و سوختگی استشمام می شود و خلبان تصمیم می گیرد که ارابه های فرود را در حال باز نگه دارد و از واحد برج کنترل پرواز فرودگاه درخواست می نماید تا بازدیدی از باند پروازی 34 چپ انجام گیرد و اگر تکه های لاستیک هواپیما و یا اشیاء خارجی (FOD) مشاهده گردید، ایشان را آگاه نموده و همچنین با دوربین، سلامت و شرایط ارابه های فرود را وارسی و گزارش نمایند که هیچگونه اشیاء خارجی (FOD) و یا تکه های لاستیک بر روی باند پروازی یافت نمی شود و خلبان تصمیم می گیرد به صورت عادی بر روی باند پروازی فرود آید.

پس از فرود هواپیما در ساعت 9 و 58 دقیقه و استقرار هواپیما در پارکینگ و پیاده شدن مسافران، خلبان نسبت به انجام بازدید هواپیما اقدام نموده و متوجّه میشود که در مرحله نخستین فرود، سطح زیرین دُم هواپیما به سطح باند فرودگاه کرمان برخورد کرده و دچار آسیب و پارگی)Tail Strike( شده است. شواهد موجود نشان از وارد شدن شتاب عمودی زیاد به بدنه هواپیما و فرود سخت (Hard Landing ) نیز می باشد. 

شایان ذکر است، اقدامات لازم برای بررسی حادثه برابر آئین نامه مصوب بررسی سوانح و حوادث هوایی و ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو انجام شده و به طور همزمان نسبت به تهیه اطلاعیه وقوع رویداد (Notification) و ارسال به سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و نهاد بررسی سوانح کشور انگستان (AAIB) به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیما اقدام گردیده و پس از دریافت مستندات و گردآوری اطلاعات مربوطه، گزارش بررسی نهایی و به مبادی ذیربط ارسال خواهد شد. »

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه پاسخ

    آیا مطلوب است یک هواپیمای ۲۵ ساله بازنشسته و دست بدست شده در انگلیس و یونان و اوکراین و ایران را به خدمت گرفت و با جان مردم بیخبر توسط مدیریت شرکت ماهان ، بازی کرد ؟ آیا سارمان هواپیمائی کشوری نباید شرکت ماهان ایر را توبیخ و مجبور به پرداخت جریمه به مسافرین کند ؟ ماهان ایر ثابت نموده با هر ابزار پرنده مسن و نا امن برای کسب درآمد پرواز می کند! خلبان و کمک خلبان کجا گواهینامه خلبانی اخذ نموده اند که حاضر شدند با مرغ پیر ۲۵ ساله پرواز کنند؟!!!