| کد خبر: 257288 |

◄ پاک کردن صورت مساله گرانی بلیت هواپیما

سازمان هواپیمایی با تعلیق علی بابا صورت مساله گرانی بلیت را پاک کرده و این معضل را به گردن یک پلتفرم حوزه گردشگری می اندازد در حالی که گرانی بلیت هواپیما به زنجیره ای از مشکلات باز می گردد که شیوه تنظیم گری سازمان هواپیمایی یکی از حلقه های آن است.

تین نیوز

سازمان هواپیمایی با تعلیق علی بابا صورت مساله گرانی بلیت را پاک کرده و این معضل را به گردن یک پلتفرم حوزه گردشگری می اندازد در حالی که گرانی بلیت هواپیما به زنجیره ای از مشکلات باز می گردد که شیوه تنظیم گری سازمان هواپیمایی یکی از حلقه های آن است.

به گزارش تین نیوز، بعد از مدتی کشمکش بر سر گرانی قیمت بلیت هواپیما اواخر وقت روز گذشته خبر رسید علی بابا ، یکی از بزرگترین و مشهورترین پلفترم های حوزه گردشگری به دلیل گرانفروشی از سوی سازمان هواپیمایی تعلیق شده است.

این خبر را ابتدا مسئولان سازمان هواپیمایی در توئیتر منعکس کردند و بعد از مدت کوتاهی در رسانه های رسمی بازتاب پیدا کرد.

سازمان هواپیمایی باید به دنبال شفاف کردن بازار باشد 

مسعود مهاجر کارشناس حمل و نقل در پاسخ به این پرسش که آیا برخوردهای اینچنینی و تعلیق پلتفرم ها به دلیل رعایت نکردن قیمت مصوب ، مشکل گرانی بلیت هواپیما را حل می کند، به خبرنگار تین نیوز می گوید: این گونه برخوردها در هیچ کشوری که صنعت هوانوردی پیشرفته و پویایی دارد دیده نمی شود و سازمان هواپیمایی با این شیوه برخورد نمی تواند گرانی بلیت را کنترل کند و فقط صورت مساله را پاک می کند.

سوال این است که وقتی پلتفرم ها تعلیق شوند چه اتفاقی می افتد؟ آیا بلیت به قیمت مصوب به دست مسافر می رسد؟ قطعا تا زمانی که عرضه و تقاضا بالانس نباشد و ایرلاین های ما با تعداد بالای هواپیماهای فرسوده و زمین گیر مواجه باشند، و تا زمانی که پروازها با تاخیرهای زیاد و کنسلی های غیرمترقبه به دلیل فرسودگی ناوگان و کمبود قطعه مواجه باشد، نمی توان در یک فضای ذهنی قیمت ها را تصویب کرد و انتظار رعایت قیمت از سوی ایرلاین ها را داشت.

وقتی پلتفرم رسمی تعلیق شود، فضا برای واسطه گری ها و دلالی های غیررسمی باز می شود بلیت به صورت غیر رسمی و با روش های عجیب به چند برابر قیمت توسط دلالان به مسافران عرضه می شود و مسافران هم ناچار به خرید خواهند بود.

سازمان هواپیمایی باید به تنظیم گری را در حوزه هوانوردی به صورتی انجام دهد که بازار شفاف تر شود، نه این که پلتفرم های رسمی از گردونه خارج شوند و فضا برای دلالی بازتر شود.

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به مدیریت ناکارآمد سازمان هواپیمایی در حوزه تنظیم گری افزود: تعیین سقف برای قیمت بلیت از سوی سازمان هواپیمایی یکی از موارد بارز این ناکارآمدی است که معنی آن این است که ایرلاین ها وادار شوند بدون توجیه اقتصادی پروازهای خود را برنامه ریزی کنند در صورتی که اگر درآمدهای ایرلاین ها پوشش دهنده هزینه های جاری و توسعه ای و مولد سود منطقی نباشد، با چه توجیهی به کار خود ادامه دهد؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: صنعت هوانوردی برای بازگشت به روال عادی نیازمند رفع تحریم و نوسازی و بهبود اقتصاد کشور است و این که تصور کنیم می توان با برخورد با پلتفرم های فروش بلیت، در این صنعت تنظیم گری  کرد، تصور واقع بینانه ای نیست.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.