| کد خبر: 257191 |

◄ یارانه بنزین کم درآمدها روی آسمان خط می اندازد!

وقتی هواپیمایی را روی آسمان تماشا می کنید که به مقصدی دوردست می رود و خط سفیدی از دود بجا می گذارد در حال تماشای یارانه بنزین اقشار کم درآمد هستید که از آنها دریغ می شود و به پردرآمدها اختصاص می یابد.

تین نیوز

وقتی هواپیمایی را روی آسمان تماشا می کنید که به مقصدی دوردست می رود و خط سفیدی از دود بجا می گذارد در حال تماشای یارانه بنزین اقشار کم درآمد هستید که از آنها دریغ می شود و به پردرآمدها اختصاص می یابد.

به گزارش تین نیوز، در هفته های اخیر بحث های مختلفی درباره سفرهای هوایی مطرح شده که گرانی بلیت هواپیما و کمیاب و نایاب شدن بلیت در برخی مسیرها از آن جمله است. اکنون پرسش اینجاست که سفرهای هوایی برای چه اقشاری از جامعه برنامه ریزی می شود و آیا هواپیما به عنوان یک وسیله حمل و نقل در دسترس تمام اقشار است؟

صحبت های اخیر رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی که به نوعی در انتقاد از قیمت گذاری غیر واقعی بلیت هواپیما بیان شد نشان می دهد دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت، مورد پسند و مطابق با منافع ایرلاین ها نیست. از دیدگاه کارشناسی نیز شکی وجود ندارد که ایرلاین ها صاحبان کسب وکاری به شمار می روند که برای سرویس دهی مطلوب و امن باید قیمت خدمات خود را با حاشیه سود منطقی از متقاضیان دریافت کنند.

طرف دیگر ماجرا، متقاضیان سفرهای هوایی قرار دارند که اغلب آنها خواستار پرداخت قیمت پایین تر برای خرید بلیت هواپیما هستند چرا که بسیاری از آنها شرایط مالی متوسطی دارند و نمی توانند قیمت های کنونی را تحمل کنند؛ قیمت هایی که  اکنون در دوازده مقصد پرتقاضا در محدوده دو میلیون تومان به فروش می رسند.

بخش دیگری از این معادله را اقشاری تشکیل می دهند که درآمد آنها در حدی نیست که حتی به سفر هوایی فکر کنند. این اقشار معمولا در تمام طول عمر خود یک یا دو بار شانس سفر با هواپیما را پیدا می کنند و برخی از آنها حتی یک بار هم پای در کابین هواپیما نمی گذارند. درآمد این اقشار در حدی است که اتوبوس و نهایتا قطار را به عنوان وسیله تردد و سفر خود انتخاب می کنند و هواپیما برای آنها وسیله ای است که فقط حق تماشای پرواز آن را دارند!

نکته قابل تامل این است که همین اقشار نیز در حال پرداخت هزینه بابت پرواز هواپیماها هستند چرا که سوخت و در واقع بنزینی که به هواپیماها تخصیص داده می شود به قیمت یارانه ای محاسبه می شود.

کارشناسان با ارائه محاسبات ساده نشان داده اند که یارانه بنزین تعلق گرفته به پرواز یک نفر به مقصد تایلند – که قطعا از مقاصد توریستی برای پردرآمدها به شمار می رود – حدود ده برابر حداقل حقوق ماهانه یک کارگر است!

طبق این محاسبات ، یک پرواز فرضی – به عنوان مثال یک فروند ایرباس A340 از ناوگان‌ هما - در پرواز به این کشور جنوب شرق آسیا حدود 70 هزار لیتر سوخت جت مصرف می کند. شاید کمتر کسی بداند که این سوخت نوعی بنزین سوپر است که از سال ها قبل – از سال 94 تاکنون - با قیمت هر لیتر 600 تومان به شرکت های هواپیمایی فروخته می شود. بر اساس برآوردها یارانه بنزین این پرواز – در حالت رفت و برگشت -  با 300 مسافر با توجه به این که بنزین مورد نیاز رفت و برگشت در مبدا یعنی ایران و با صورت یارانه ای دریافت می شود، به ازای هر مسافر 13 میلیون و 600 هزار تومان است.

به این ترتیب پرواز رفت و برگشت چهار نفر از اقشار پردرآمد به مقصد تایلند با صرف 54 میلیون تومان یارانه بنزین انجام می شود و این درحالیست که حداقل حقوق یک کارگر بدون مزایا در سالجاری حدود 5 میلیون و 300 هزار تومان است. به عبارت دیگر حداقل حقوق یک کارگر در طول 10 ماه با یارانه سوخت پرواز چهار نفر به تایلند برابر است. بنابراین اغراق آمیز نیست اگر بگوییم خط سفیدی که روی آسمان از پرواز هواپیماها مشاهده می کنیم، یارانه کم درآمدهاست که این چنین برای پردرآمدها دود می شود.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.