| کد خبر: 175466 |

◄ درخواست رئیس اتاق تهران : به جای یارانه بنزین، یارانه نقدی بدهید

خود تحریمی‌ها ناامیدی در فضای کسب‌وکار را افزایش داده است.

تین نیوز

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران پیشنهاد داد دولت به‌جای پرداخت یارانه بنزین به خودروها، به افراد یارانه بدهد و نرخ آن را آزاد کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: این روزها شکایت زیادی از موانع فضای کسب‌وکار می‌شود که نیمی از آن به تحریم‌ها و نیمی دیگر مربوط به خود تحریمی‌ها در داخل کشور است.

او به عملکرد دولت اشاره کرد و افزود: تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها از عدم تصمیم گیری‌ها بدتر است اکنون دو کشور چین و هند که مبادلات زیادی با آن داریم سفیر ندارد و وضعیت وزرای وزارتخانه‌های مهم در بلاتکلیفی است

خوانساری برای بهبود فضای کسب‌وکار پیشنهاداتی را ارایه داد و با اشاره به وضعیت مصرف سوخت در کشور گفت: دهک اول، ۲۵ درصد بیش از دهک دهم بنزین مصرف می‌کند که عادلانه نیست.

وی با اشاره به مصرف ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز در کشور ادامه داد: اگر بنزین را با دلار ۱۲ هزار تومانی محاسبه کنیم، قیمت هر لیتر بنزین هفت سنت می‌شود که در دنیا تنها ونزوئلا با فروش بنزین سه سنتی قیمتی کمتر از ایران دارد.

رییس اتاق تهران با اشاره بر تاثیر افزایش نرخ ارز بر معیشت مردم خواستار جدا شدن بحث ارز از سایر مسایل اقتصادی کشور شد و گفت: باید تصمیمی جدی برای جدا شدن ارز از سایر مسایل اقتصادی بگیریم.

به گزارش تین‌نیوز، وی ادامه داد: در حال حاضر پنج نرخ ارز دولتی، نیما، سنا، مسافرتی و آزاد در کشور وجود دارد و تصمیم‌گیری درباره این موضوع برای کسب‌وکارها سخت است.

خوانساری به شرایط ترکیه در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: پارسال ۹۰ درصد ارزش لیر از بین رفت اما ترکیه با مشکلاتی شبیه به ایران مواجه نشد.

وی تحریم‌ها را فرصتی برای خلاص شدن از وابستگی به نفت دانست و گفت: کشورهای همسایه ایران در مجموع ۵۷۰ میلیارد دلار واردات دارند که سهم ما از این رقم تنها صادرات ۱۸ میلیارد دلار است در حالی که ظرفیت صادراتی ما بسیار بالاست.

خوانساری افزایش نرخ ارز را فرصتی برای جهش صادرات دانست و خواستار تسهیل در قوانین و مقررات صادراتی شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. این پیشنهاد منطقی و به عدالت نزدیکتر است.
    هم اکنون از گلوی 80 میلیون نفر می زنیم و یارانه ی سوخت میدهیم در حالیکه آحاد زیادی از مردم کشور اصلا خودرو ندارند. در عمل هر کس خودرو بیشتری دارد و بیشتر مصرف میکند بهره ی بیشتری از یارانه میبرد. این عین ظلم است و مشوق مصرف.
    اگر باور داریم که باید بابت سوخت یارانه بدهیم ( که وجوب این امر محل تردید جدی است) بهتر است این یارانه را نقدا به افراد بدهیم تا کسی که از سوخت کمتری استفاده میکند قربانی پر مصرف ها نشود و آنکه زیاد مصرف میکند میزان مصرف بیش از متوسط را از جیب خود بپردازد.