| کد خبر: 198357 |

به بهانه روز جهانی مراقبت پرواز

◄ مصائب شغل مراقبت پرواز از نگاه یک کنترلر ترافیک هوایی

یک کنترلر ترافیک هوایی با انتقاد به اینکه در سال‌های اخیر همواره کنترلرها در سوانحی که در صنعت هوایی اتفاق می‌افتد همیشه به عنوان یک پای ثابت دادگاه‌ها و دادسراها بوده‌اند، گفت: امروز کنترلر ما در سانحه سقوط هواپیمای یاسوج با وثیقه آزاد است.

تین نیوز

یک کنترلر ترافیک هوایی با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر همواره کنترلرها در سوانحی که در صنعت هوایی اتفاق می‌افتد به عنوان پای ثابت دادگاه‌ها و دادسراها بوده‌اند، گفت: امروز کنترلر ما در سانحه سقوط هواپیمای یاسوج با وثیقه آزاد است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، امروز 20 اکتبر روز جهانی مراقبت ترافیک هوایی است در همین راستا گفت‌وگویی با روح اله فلاح تبار  یکی از کنترلرهای ترافیک فرودگاه مهرآباد داشتیم، وی در مصاحبه یکی از مهم‌ترین وظایف مراقب پرواز را تصمیم‌گیری و واکنش درست و به موقع در لحظه دانست و گفت: سازمان جهانی کار  زمانی که از شغل‌های پراسترس و زیان آور نام می‌برد از شغل کنترلر ترافیک هوایی به عنوان یک شغل سخت، پیچیده و طاقت‌فرسا یاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: یک کنترلر در هنگام کار فشار بسیار زیاد ذهنی و روانی را تحمل می‌کند چرا که در لحظه باید برای باز کردن گره ترافیکی حل مسئله کند. از سوی دیگر تحمل شیفت‌های طولانی‌مدت در شب منجر به استهلاک جسمانی کنترلرها می‌شود از همین رو سازمان جهانی کار  این شغل را در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار داده است.

این کنترلر ترافیک هوایی با اشاره به اینکه مسئولان ما در صنعت هوایی کشور برنامه‌ریزی خاصی را برای شاداب نگه داشتن کنترلرها ندارند، گفت: کنترلرهای ترافیک هوایی کشور به عنوان افرادی که برای کشور سرمایه تولید می‌کنند باید از لحاظ مادی و معنوی در سطحی قرار داشته باشند تا بتوانند توانمندی تولید خود را حفظ و بتوانند سرویس ایمن را برای پروازهای داخلی و خارجی ارائه بدهند.

فلاح تبار اظهار داشت: ما به شدت در این حوزه کمبود منابع انسانی داریم، از همین رو سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت حمل و نقل هوایی کشوری برنامه‌ریزی جدی برای جبران این کمبود کند. البته متأسفانه افراد بسیاری کمی از یک شغل پیچیده و سخت که فشار جسمی و ذهنی بسیاری دارد استقبال می‌کنند و چرا که حتی این افراد از لحاظ مادی نیز در این شغل تأمین نخواهند شد.

این کارشناس هوایی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر همکاران کنترلر ما با یکسری از مشکلات جدید روبه‌رو شده‌اند که فشار مضاعفی به روی دوش این افراد گذاشته است، بیان کرد: خوشبختانه از زمانی که حرفه کنترلر ترافیک هوایی وارد کشور شد ما سانحه‌ای در صنعت هوایی نداشتیم که مقصر کنترلر باشد که البته این موضوع در جهان نیز به ندرت اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه همواره همکاران کنترلر ما در سوانحی که اتفاق می‌افتد به عنوان یک پای ثابت دادگاه‌ها و دادسراها بوده‌اند که یک فشار ذهنی را به همکاران ما تحمیلی کرده است، گفت: با وجود اینکه در این سال‌ها گفته شده که کنترلرها از مسئولیت مدنی برخوردار هستند اما متاسفانه ما می‌بینیم در آخرین سانحه که مربوط که سقوط هواپیمای آسمان در یاسوج است، کنترلر برج مراقبت یاسوج با وثیقه آزاد است.

فلاح تبار اظهار داشت: در مواردی دیده می‌شود کنترلر ما از سانحه‌ای که حدود 10 سال پیش رخ داده، رفع اتهام نشده است و این کنترلر تا 6 ماه گذشته در مسیر دادگاه بود. برخی کنترلرهای ترافیک هوایی با سند ملکی کارشناسی شده باید در محل کارشان حاضر شوند و این باعث ایجاد استرس در بین افراد شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.