| کد خبر: 192850 |

◄ ۱۳۰۰ کشته در سوانح هوایی 40 سال گذشته؛ «توپولف 154» در صدر سقوط

آمار سوانح هوایی در کشور نشان می‌دهد که از سال ۵۸ تا ۹۶ بالغ‌بر هزار و ۳۰۲ نفر در ۱۹ سانحه هوایی جان خود را از دست داده‌اند. اولین سانحه هوایی مسافربری در ایران به حدود ۴۰ سال گذشته بازمی‌گردد

تین نیوز

آمار سوانح هوایی در کشور نشان می‌دهد که از سال ۵۸ تا ۹۶ بالغ‌بر هزار و ۳۰۲ نفر در ۱۹ سانحه هوایی جان خود را از دست داده‌اند. اولین سانحه هوایی مسافربری در ایران نیز به حدود ۴۰ سال گذشته بازمی‌گردد.

به گزارش تین نیوز، در سال ۵۸ هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» پس از برخورد به کوه‌های لشکرک دچار سانحه شد که در آن ۱۲۸ مسافر جان خود را از دست دادند. سانحه دوم هوایی ۷ سال بعد یعنی در سال ۶۵ باز هم توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ روی داد که در آن ۲۳ مسافر جان خود را از دست دادند.

سانحه سوم که متعلق به پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر بود؛ ناو هواپیمابر وینسنس آمریکایی یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از  بندرعباس عازم دبی بود را با یک فروند موشک متعلق به نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج‌فارس سرنگون کرد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، آسمانی شدند.

حادثه بعدی چهار سال بعد یعنی در سال ۷۱ با برخورد هواپیمای توپولف-۱۵۴ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به کوه‌های خرم‌آباد رخ داد که در آن سانحه ۱۳۴ نفر کشته شدند. سانحه بعدی دو سال بعد با یک فروند هواپیمای فوکر ۲۸ متعلق به هواپیمایی آسمان روی داد که در آن ۶۶ نفر جان باختند؛ این هواپیما در روز ۲۰ مهرماه سال ۷۳ از اصفهان به مقصد تهران پرواز کرد اما دقایقی بعد پرواز در ارتفاعات کرکس اصفهان سقوط کرد. 

در سال ۷۵ نیز هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران‌ایر در فرودگاه رشت در حین پرواز آزمایشی سانحه آفرین شد که در آن ۴ نفر از خلبانان جان خود را از دست دادند. سانحه بعدی بازمی‌گردد به هواپیمای یاک-۴۰ که متعلق به هواپیمایی فراز قشم؛ در سال ۸۰ این هواپیما در جنگل‌های یکی از روستاهای جنوب ساری سقط کرد که در پی آن ۲۸ نفر جان باختند. در همین سال مجدد هواپیمای توپولف-۱۵۴ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور سانحه‌ساز شد که در پی سقوط این هواپیما ۱۱۹ نفر جان خود را از دست دادند.

سانحه بعدی نیز در سال ۸۴ با هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ متعلق به شرکت هواپیمایی ساها رخ داد که در آن ۲ نفر جان باختند؛ این هواپیما از فرودگاه کیش به مقصد تهران پرواز می‌کرد که در هنگام فرود دچار حادثه شد و در رودخانه کن سقوط کرد. در سال ۸۵ نیز مجدد، هواپیمای توپولف-۱۵۴ متعلق به هواپیمایی ایران ایرتور دچار سانحه شد که در پی آن ۲۸ نفر کشته شدند؛ این هواپیمای مسافربری با ۱۴۸ مسافر و خدمه از بندرعباس راهی مشهد بود که در هنگام فرود در باند فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد به یک‌باره لاستیک هواپیما ترکید و به باند چپ فرودگاه برخورد کرد و طعمه حریق شد.

سال ۸۷ شاهد دو سانحه هوایی بودیم که در آن ۷۳ نفر جان خود را از دست دادند؛ سانحه اول توسط هواپیمای ایران ۱۴۰ هواپیمایی هسا اتفاق افتاد که منجر به کشته‌شدن ۵ نفر شد و سانحه دوم توسط بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی آسمان روی داد که در آن ۶۸ نفر جان باختند.

در سال ۸۸ نیز مانند سال گذشته شاهد دو سانحه هوایی در کشور بودیم که منجر به از دست دادن ۱۸۵ نفر از شهروندان شد؛ سانحه اول با هواپیمای توپولف ۱۵۴ هواپیمایی کاسپین رخ داد.

این هواپیما از فرودگاه امام خمینی عازم ایروان بود که در حوالی قزوین دچار سانحه شد و درنهایت سقوط کرد که پی‌رو آن ۱۶۸ نفر جان خود را از دست دادند. سانحه هوایی بعدی نیز در سال ۸۹ توسط هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ متعلق به ایران ایر رخ داد که در آن ۷۸ نفر کشته شدند؛ این هواپیما با ۱۰۵ سرنشین از سمت تهران به ارومیه در پرواز بود که به علت بدی آب‌وهوا و مه غلیظ در روستایی در حوالی ارومیه سقوط کرد.

سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی هسا یکی دیگر از سوانحی بود که در سال ۹۳ روی داد؛ این هواپیما با ۴۸ سرنشین از تهران عازم طبس بود که لحظاتی پس از پرواز در نزدیکی اتوبان فتح سقوط کرد و درنهایت ۳۹ نفر جان خود را از دست دادند.

آخرین سانحه هوایی در ایران به سال ۹۶ بازمی‌گردد که در آن هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۵ مسافر و کرو پروازی از تهران عازم یاسوج بود که پس از ۵۰ دقیقه پرواز به کوه دنا برخورد کرد و تمام سرنشینان آن جانباختند. در این میان هواپیمای توپولف_۱۵۴ با چهار سانحه و کشته‌شدن ۴۴۹ نفر بیشترین تلفات را در حمل‌ونقل هوایی کشور بر جای گذاشته است. سانحه سازترین هواپیما بعد از هواپیمای توپولف هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ است که با سه سانحه جان ۲۱۰ نفر را گرفته است.

photo_2019-07-22_09-19-58

بسیاری از کارشناسان معتقدند نتیجه اغلب سوانح هوایی اصولاً منتشر نمی‌شود تا جایی پس از گذشت چند سال به فراموشی سپرده می‌شوند؛ این در حالی است که رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سؤال خبرنگار تین نیوز مبنی بر اینکه نتیجه نهایی کدام یک از این سوانح توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده است؛ عنوان کرد: نتیجه بررسی نهایی تمامی سوانح هوایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است.

وی این را هم اضافه کرد: نتایج سوانح یکی-دو سال گذشته نیز هم اکنون روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری تحت عنوان «نتیجه نهایی بررسی سانحه» وجود دارد.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.