| کد خبر: 239286 |

◄ آیا تَرَک کوهستان ساخت باند دوم هراز را تسریع می‌کند؟

در پی ایجاد تَرَک عظیمی در کوهستان در محدوده آب اسک جاده هراز و ضرورت تغییر مسیر تردد خودروها در این منطقه، آیا ساخت باند دوم این محور پر تردد شمالی تسریع خواهد شد یا آنکه مشکلات همیشگی مانند محدودیت منابع مالی این پروژه را به تعویق میاندازد.

تین نیوز

در پی ایجاد تَرَک عظیمی در کوهستان در محدوده آب اسک جاده هراز و ضرورت تغییر مسیر تردد خودروها در این منطقه، آیا ساخت باند دوم این محور پر تردد شمالی تسریع خواهد شد یا آنکه مشکلات همیشگی مانند محدودیت منابع مالی این پروژه را به تعویق میاندازد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، چندی است که اخباری درباره ایجاد شدن یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز و طرح احتمال بروز فاجعه در این جاده و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور منتشر شده است و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان مخاطره‌ای جدی برای بروز فاجعه‌ای احتمالی یاد کرده‌اند.

البته همراه با این خبر ویدئویی منتشر شد که چند نفر در آن درباره رانش‌های صورت گرفته در بالا دست تونلی در محدوده پلور جاده هراز صحبت می‌کنند. راوی در این کلیپ ویدئویی می‌گوید: توده جابه‌جا شده طولی حدود ۲۰۰ متر دارد و از سطح جاده ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر فاصله دارد که تَرَک‌های بسیاری دارد.

رضا نفیسی - رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی-  نیز در این باره به ایسنا اینگونه توضیح داد: طی روزها و هفته های گذشته جلسات متعددی بین دستگاه های مختلف و متولیان این حوزه در این خصوص برگزار شده است. هفته قبل نیز جلسه ای در این زمینه داشتیم تا ببنیم چنین اتفاقی رخ می دهد یا خیر. همچنین دستگاه های مختلف از استانداری تا ستاد بحران، سازمان زمین شناسی، سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و غیره گزارشهایی ارائه دادند و مقرر شد تا ضمن بازدید از منطقه گزارش دقیقی از وضعیت این محدوده از جاده هراز ارائه دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در حال حاضر مسئله مطرح شده را به عنوان یک مخاطره جدی و فوری تلقی می کنید یا خیر؟ گفت:  در حال حاضر به این موضوع به عنوان یک هشدار نگاه می کنیم اما تصمیم گیری برای انجام هرگونه اقدام به سطح خطر بستگی دارد؛ بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه نتایجی از سوی متولیان و دستگاه های مربوطه از بررسی این محدوده از جاده هراز اعلام می شود.

علی بیت‌اللهی - رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- نیز در این باره تاکید کرد: مهمترین کاری که باید انجام شود، این است که با توجه به طول ۵۰۰ متری این زون، جاده باید جابه جا، منتقل و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی شود که این یک راهکار بنیادین است. در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر نیز خواهد بود پیشنهاد می شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش‌های سنگی و دستور بر عدم تردد خودروها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.

اما به نظر می‌رسد که نمی‌توان محور هراز را مسدود کرد یا ترددها را ممنوع، چرا که به گفته محمدرضا زمانیان، مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مسدود شدن محور هراز کار سختی برای وزارت راه و شهرسازی نیست و تنها نیاز به مکاتبه‌ای با پلیس راه دارد اما امکان انسداد آن وجود ندارد.

وی در این باره به ایسنا اینگونه توضیح داد که در صورت مسدود شدن محور هراز چند مشکل به وجود می‌آید در وهله نخست باید پرسید که تردد محلی ها و افراد بومی در این منطقه را چگونه باید حل کرد و مشکل دوم این است که بار ترافیکی حاصل از مسدود شدن محور هراز به محورهای فیروز کوه و چالوس است که این امکان و ظرفیت در دو جاده مذکور نیست.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: برخی مواقع یک محور به صورت موقت و برای چند روز بسته می شود اما اگر بخواهیم محور هراز را ببندیم مشخص نیست که جاده جایگزین و باند دوم آن چه زمانی راه‌اندازی می‌شود. بنابراین قابلیت انسداد محور هراز وجود ندارد البته اگر زمانی به این نتیجه برسیم که تردد از این محور خطرناک است و هر لحظه امکان دارد آن منطقه از کوهستان ریزش کند جاده هراز را خواهیم بست تا برای مردم مشکلی به وجود نیاید.

با توجه به این وضعیت باید امیدوار باشیم که باند دوم محور هراز توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور هر چه سریعتر ساخته شود تا مردم بتوانند از این محور استفاده کرده و خطری آن‌ها را تهدید نکند، البته به شرط اینکه بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای ساخت آن در اسرع وقت و به صورت ویژه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین و پرداخت شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.