| کد خبر: 204289 |

آغاز بازسازی جاده‌های مناطق سیل‌‌زده/‌ذخیره شن و نمک در راهدارخانه‌ها

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آغاز بازسازی جاده‌های استان‌های سیل‌زده، گفت: با ورود سامانه بارشی از امروز نیز راهداران برای برف‌روبی، نمک‌پاشی و شن‌پاشی در جاده‌ها تجهیز شده‌اند.

تین نیوز

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آغاز بازسازی جاده‌های استان‌های سیل‌زده، گفت: با ورود سامانه بارشی از امروز نیز راهداران برای برف‌روبی، نمک‌پاشی و شن‌پاشی در جاده‌ها تجهیز شده‌اند.

‌به گزارش تین نیوز، حیدر مطاعی در تشریح آخرین وضعیت راهداری در محورهای برف‌گیر و کوهستانی با توجه به بارش زیاد برف در 2 روز اخیر در جاده‌ها به فارس گفت: از صبح چهارشنبه دوم بهمن‌ماه تا آخرین ساعت روز پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه، راهداران در محورهای مواصلاتی به صورت آماده‌باش مستقر شده و خدمات راهداری ارائه می‌دهند.

وی افزود: در این مدت در 27 استان کشور، بارش برف و باران داشتیم که بیشترین بارش برف و کولاک در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و همچنین محورهای منتهی به سه استان مذکور بود؛ همچنین در شمال غرب و غرب کشور‌ برف همراه با کولاک داشتیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: این سامانه تا پایان وقت روز پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه فعالیت داشت و شب گذشته هم در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و تا حدودی خراسان جنوبی و با شدت کمتر در هرمزگان و سیستان و بلوچستان فعال بود و راهداران ما در جاده‌ای این استان‌ها در آماده‌باش کامل هستند.

* بازگشایی مسیرهای مسدود به دلیل بارش برف

مطاعی با اشاره به اینکه اغلب محورهایی که به دلیل بارش برف مسدود شده بود، باز‌گشایی شد، گفت:‌ مهمترین این محورهای مسدود به دلیل برف، محور آزادراهی خرم‌آباد - پل زال بود که روز گذشته با استفاده از ادوات و ماشین‌آلات سنگین راهداری بازگشایی شد البته انسداد مسیر در راستای ارتقای ایمنی، انجام شده بود.

وی افزود: انسداد مسیر در برخی جاده‌‌های برف‌گیر به صورت موقت و یکی 2 ساعته داشتیم، اما با تلاش راهداران مسیرها بازگشایی شد.

* فعالیت مجدد راهداران در جاده‌‌های استان‌های شمال‌غرب و غرب کشور از امروز

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: امروز سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب وارد کشور شده و سبب بارش برف و باران در این مناطق می‌شود و راهداران مجدداً در محورهای این استان‌ها آماده خدمات‌دهی به مسافران، شن‌پاشی، نمک‌پاشی و‌ برف‌روبی هستند.

وی گفت: سامانه‌ای که امروز وارد کشور می‌شود‌ استان‌های شمال غرب و غرب،‌ همچنین زنجان و گیلان و بخش‌هایی از قزوین، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی و رضوی را در برمی‌گیرد و تا یکشنبه پیش‌رو فعال است؛ در این راستا تمهیدات لازم از نظر تأمین مجدد ماشین‌آلات و ادوات راهداری انجام شده است ضمن آنکه راهداران هم در آماده‌باش هستند و از سوی دیگر هم راهدارخانه‌ها از نظر تأمین ملزومات نظیر گازوئیل، پتو برای اسکان موقت و غیره مجدداً تجهیز شده‌اند.

* مسافران از سفر غیرضروری بپرهیزند

مطاعی تأکید کرد: مسافران در صورت امکان امروز و فردا از سفر غیر ضروری در جاده‌ها بپرهیزند چون این سامانه فعال، در کنار بارش برف موجب کاهش محسوس دما می‌شود‌، در چندین استان دما تا 12 درجه زیر صفر هم می‌رسد که در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی این کاهش دما بیشتر است، ضمن آنکه با کولاک و یخبندان همراه است، بنابراین مسافران در صورت لزوم برای سفر حتماً زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: به هر حال با وجود نمک‌پاشی و شن‌پاشی، در ‌دمای زیر صفر جاده کاملاً لغزنده است و راننده‌ها تلاش کنند از ابتدای محور زنجیر چرخ به همراه داشته باشند تا دچار توقف در محور و بروز ترافیک نشوند.

* امکان استقرار موقت مسافران مانده در راه در راهدارخانه‌ها

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم پس از شن‌پاشی و نمک‌پاشی به نحوی با تجهیزات و ماشین‌آلات جاده‌ها را عاری از برف نگه داریم، از سوی دیگر پلیس راه هم درباره خودروهایی که تجهیزات زمستانی خصوصاً زنجیر چرخ ندارند، سخت‌گیری خواهد کرد.

وی تأکید کرد: ‌توصیه می‌کنیم مسافران اگر در برف و کولاک گرفتار شدند ‌از راهدارخانه‌های سازمان راهداری بابت اسکان موقت استفاده کنند ضمن آنکه راهداران هم در جاده‌ها برای امدادرسانی به خودروهای مانده در راه آماده هستند.

مطاعی اضافه کرد: ‌مسافران جهت اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها قبل از سفر از سامانه پیامکی 1000141، سامانه تلفنی 141 و  اپلیکیشن 141 ‌استفاده کنند‌ و از وضعیت ترافیکی و جوی محور مورد نظر خود آگاه شوند؛ راننده‌‌ها دقت کنند‌، حتماً از نظر سوخت، مخزن خودرو آنها تکمیل باشد تا اگر خودروی سنگینی در مسیر لغزنده، دچار مشکل شد و چند ساعتی ترافیک ایجاد کرد سوخت خودروها تمام نشود.

*12 هزار و 300 راهدار در آماده‌باش 

وی اضافه کرد: از نظر تجهیز شن و نمک در راهدارخانه‌ها مجدداً دپو انجام شد تا راهداران برای بارش‌های بعدی آماده باشند، البته پیش‌بینی می‌شود در هفته‌ پیش‌رو ‌‌بارش‌های کمتری داشته باشیم که در این مدت نسبت به بهسازی تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری که چند وقت پشت‌سر هم کار کردند، اقدام می‌‌شود.

مطاعی گفت: در این ایام پربارش،‌ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تلاش کرد از همه امکانات خود بابت فعالیت‌های راهداری و برف‌روبی و باز کردن جاده‌ها استفاده کند البته پیمانکاران بخش خصوصی هم در این حوزه تا اندازه‌ای همکاری کردند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: 12 هزار و 300 نفر نیروی راهدار با ‌10 هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات و ادوات راهداری و همچنین 940 راهدارخانه در جاده‌های کشور، در آماده‌باش و اماده خدمات‌دهی به مسافران هستند.

* آغاز بازسازی جاده‌های استان‌های سیل‌زده

وی درباره بازسازی محورهای استان‌های سیل‌زده گفت: خرابی جاده‌ها در 3 استان سیل‌زده بسیار زیاد است، اکیپ‌هایی را فرستاده‌ایم که در محورهای مختلف 3 استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حال کار هستند. 

 معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در حال ترمیم جاده‌ها که به دلیل آب‌بردگی‌ دچار تخریب شده‌اند، هستیم؛ اد‌وات و ماشین‌آلات هر 3 استان در حوزه راهداری در همان استان‌ها به کار گرفته شده است، ضمن آنکه 35 دستگاه ماشین‌آلات راهداری نیز از استان‌های مجاور به این 3 استان آورده‌ایم و در مسیرهایی که بتوان به صورت موقت مشکل را رفع کرد کار را آغاز کرده‌ایم.

*  برای بازسازی ‌محورهای آسیب‌دیده استان‌های سیل‌زده یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است

مطاعی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود برای بازسازی این محورهای آسیب دیده یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم باشد، برخی محورها کاملاً تخریب شده است، برخی پل‌ها که کاملاً تخریب شده باید با مشخصات جدید و بهتر از قبل ساخته شود و اینها در طولانی‌مدت امکان‌پذیر است، اما در کوتاه مدت جاده‌ها بهتر می‌شود.

* بهبود موقت مسیر‌های آسیب‌دیده از سیل

وی در پاسخ به این سؤال که رقم اولیه تخصیصی به بهسازی این راه‌ها چه میزان است، گفت: فعلاً بودجه خاصی اختصاص پیدا نکرده است، به هر حال بودجه روال قانونی دارد، اما سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده از ماشین‌آلات و ادوات خود ‌بابت بهبود سطح سرویس ‌در جاده‌های استان‌های سیل‌زده را آغاز کرده است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: اکیپ‌های راهداری در حال بهسازی موقت راه‌ها و بهبود سطح سرویس در 3 استان سیل‌زده هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.