رشد ۸.۳ درصدی جابحایی مسافر در راه آهن اراک
مدیرکل راه آهن اراک از رشد 8.3 درصدی جابجایی مسافر در هشت ماهه سال جاری خبر داد.

جلال الدین کوکنار در نشست شورای حمل و نقل استان مرکزی با رسانه اظهار کرد: راه آهن استان مرکزی در چهار استان قم از سمت شمال، استان لرستان از سمت جنوب، استان همدان از سمت غرب و استان مرکزی واقع شده است.
به گزارش تین نیوز، کوکنار افزود: طول خطوط راه آهن اصلی 304 کیلومتر با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت است.
کوکنار ضمن اشاره به وجود شش دستگاه تونل به طول 1500 متر، خطوط فرعی صنعتی تجاری استان را 61 کیلومتر عنوان کرد و گفت: خطوط فرعی صنعتی تجاری شهرستان اراک به کارخانه آذراب، ماشین سازی، واگن پارس و خط سیلو اتصال دارد.
مدیرکل راه آهن استان مرکزی ادامه داد: ایستگاه سمنگان که به سمت غرب به ایستگاه ملایر انشعاب پیدا میکند، به پالایشگاه، پتروشیمی و شرکت خصوصی تعمیرات واگن اتصال دارد.
وی افزود: ایستگاه ملک آباد نیز به شرکت فولاد درخشان که یکی از شرکتهای خصوصی است و به خط راه آهن سراسری اتصال دارد.
کوکنار در ادامه ضمن تبیین اقدامات انجام شده طی هشت ماهه گذشته، بازسازی خطوط راه آهن با قدمت 40 ساله را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: با بازسازی این خطوط سرعت از 55 کیلومتر به 120 کیلومتر در ساعت افزایش یافت.
مدیرکل راه آهن استان مرکزی گفت: طی هشت ماه سال جاری 540 هزار نفر مسافر ورودی و 543 هزار نفر مسافر خروجی جابه جا شدهاند و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 8.3 درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: طی هشت ماهه گذشته در استان حدود 9 میلیون تن بار جابجا شده است.
وی ضمن اشاره به کسب رتبه اول کشور از نظر بازسازی خطوط و بازسازی واگنها عنوان کرد: چهار طرح کلان دو خطه کردن محور اراک به تهران، طرح برقی کردن ایستگاه اراک به محمدیه و برقی کردن ایستگاه تهران، محمدیه، دلیجان، اصفهان نیز در دست اقدام است.
کوکنار ضمن تاکید به پیگیری طرح برقی کردن ایستگاه محمدیه به طول 120 کیلومتر که مرز استان مرکزی با قم است گفت: اگر اعتبار مورد نیاز واگذار شود، از طریق فاینانس انجام می شود و در صورت تحقق آن، مسافت اراک به تهران بین یک ساعت و 15 دقیقه تا یک ساعت و 30 دقیقه کاهش پیدا میکند.
وی ضمن اشاره به پیگیری راه اندازی قطار حومهای از اراک به شهرک مهاجران و شهرک امیرکبیر، گفت: خط فرعی ایستگاه سواریان به منطقه اقتصادی سلفچگان به طول 10 کیلومتر در دست اجراست که اگر این منطقه به راه آهن سراسری اتصال شود، از این منطقه میتوان بار را به خارج از کشور صادر کرد.
وی در پایان افزود: صادرات از استان مرکزی به ترکمنستان، آذربایجان و کشورهای خاورمیانه در دست اقدام است و صادرات گرانول، پلی استر، الیاف و کاشی از طریق راه آهن انجام میشود.
سلام افزایش سرعت بدون اصلاح مسیر وحذف قوس ها ممکن نیست؛ بااین اوصاف پروژه زمانبر وهزینه بر است لذا بایدمصاحبه کننده به این نکات توجه تا مسئولین درصدد تامین اعتبار باشند ومردم نیز بدبین نگردد با تشکر