عضو سابق هیئت مدیره راه آهن با اشاره به ناکارآمدی تخصیص منابع در بخش ریلی،گفت: با وجود تزریق حدود 10 همت از محل تهاتر نفت، بهره وری لکوموتیوها افزایش نیافت.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، احسان شعبانی، عضو سابق هیئت مدیره راه آهن با اشاره به عملکرد بخش ریلی کشور طی یکسال اخیر، اظهار کرد: یکی از نکات قابل تأمل طی مدت یاد شده، عدم تناسب میان تزریق منابع و نتایج حاصل از آن است.
وی ادامه داد: با وجود تزریق حدود 10 هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت در سال 1403 و ادامه این روند در سال 1404 برنامه افزایش لکوموتیوهای فعال از 509 دستگاه در شهریور 1403 به 600 دستگاه برای نوروز 1404 محقق نشد.
وی افزود: به طوری که این تعداد در فروردین به حدود 580 دستگاه رسید و در حال حاضر نیز تنها حدود 570 دستگاه فعال اعلام شده است.
وی با بیان این که به نظر می رسد عدم پیگیری مؤثر از سوی راه آهن و نبود هماهنگی لازم با دستگاه های مرتبط از جمله گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت از دلایل اصلی این وضعیت بوده است، تصریح کرد: اگرچه رشد تعداد لکوموتیوهای فعال آن گونه که انتظار می رفت محقق نشده، اما موضوع قابل تامل در این بخش، کاهش حدود 10 درصدی بهره وری لکوموتیوها در یک سال گذشته باشد.
عضو سابق هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این در حالی است که در بازه زمانی 1399 تا 1402، کشور رشد حدود 10 درصدی در بهره وری لکوموتیوها را تجربه کرده بود. این کاهش چشمگیر در بهره وری، اثر مثبت تزریق منابع و افزایش آماده به کاری ناوگان را تقریباً خنثی کرده، به گونه ای که شاخص حمل ونقل ریلی در مجموع کمتر از پنج درصد رشد داشته است.
شعبانی در خصوص وضعیت تولید داخلی ناوگان ریلی نیز گفت: تولید و بازسازی ناوگان در مقایسه با دوره قبل حدود 50 درصد کاهش یافته و از تولید سالانه بیش از 1000 دستگاه به کمتر از 600 دستگاه رسیده ایم. استمرار این روند نزولی می تواند صدمات جبران ناپذیری به نیروی انسانی فعال و زیرساخت های صنایع ریلی کشور وارد کند و این حوزه را در سال های آینده با چالش های جدی مواجه سازد.
رئیس سابق کمیته حسابرسی داخلی راه آهن در ادامه، با اشاره به وضعیت جابه جایی مسافران ریلی گفت: پس از ثبت رکورد 31 میلیون و 780 هزار مسافر در سال 1402 این رقم در سال 1403 با کاهش 6 درصدی به 30 میلیون و 140 هزار مسافر رسید و در سال 1404 نیز تغییر محسوسی نداشته است. با ادامه روند فعلی به نظر می رسد امسال نیز تعداد مسافران از 31 میلیون نفر فراتر نرود. این در حالی است که طی این مدت، قیمت بلیت قطارهای پنج ستاره بیش از 100 درصد و سایر قطارها بیش از 60 درصد افزایش یافته و انتظار ارائه خدمات گسترده تر و با کیفیت بالاتر وجود داشته است.
شعبانی همچنین گفت: پس از چند سال کاهش پیاپی سوانح و در حالی که مجموع تعداد سوانح ریلی از سال 1399 تا 1402 هر سال روندی نزولی داشت و از 238 سانحه در سال 1399 با کاهش 23 درصدی به 183 سانحه در سال 1402 رسید. اما طی 6 ماه نخست امسال سوانح ریلی حدود 10 درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد:یکی از نمونه های اخیر، سانحه ریلی چند وقت اخیر در منطقه ریلی یزد رخ داد که به گفته کارشناسان خسارت مستقیم آن سنگین برآورد می شود.