بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

راه آهن اینچه برون فرصتی برای رونق کریدورهای محوری ایران

​خط ریلی اینچه برون، جایگاه ویژه ای در توسعه اقتصادی گلستان دارد که می تواند در فرایند توسعه اقتصادی کشور از بنادر ایران مستقر در نوار جنوبی خزر موثرتر باشد.

راه آهن اینچه برون فرصتی برای رونق کریدورهای محوری ایران
تین نیوز |

خط ریلی اینچه برون، جایگاه ویژه ای در توسعه اقتصادی گلستان دارد که می تواند در فرایند توسعه اقتصادی کشور از بنادر ایران مستقر در نوار جنوبی خزر موثرتر باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قرارگیری صنایع روسیه در شرق این کشور، عبور جاده ابریشم، تامین نیاز کالایی بازار کشورهای آسیای میانه و انتقال کالا از این کشورها به سایر نقاط جهان، کوتاه بودن مسیر جابجایی کالا و ارزانی حمل کالا و وجود امنیت از جمله ظرفیت های متمایز  خط ریلی اینچه برون  نسبت به سایر خطوط ریلی ترانزیتی کشور است که سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت ها و تبدیل اینچه برون به محور کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب را دوچندان می کند.

خط ریلی اینچه برون سال ۱۳۹۳ به راه آهن آسیای میانه متصل شد و از طریق آن، مرحله جدید از توسعه اقتصادی گلستان آغاز شد..

توسعه حمل بار و ترانزیت ریلی یکی از اهداف راه آهن جمهوری اسلامی در راستای راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت با همسایگان شمالی استان گلستان است که باید از این ظرفیت با برطرف کردن دغدغه های تجار بهترین استفاده را انجام داد.

رییس هیات مدیره شرکت بهینه ترابر آژور در خصوص اهمیت خط ریلی اینچه برون گفت: راه آهن اینچه برون در بخش کریدور شمال- جنوب و صادرات و واردات به قزاقستان، اولویت های جغرافیایی خاصی دارد.

مصطفی اقدم با اشاره به ظرفیت ریلی اینچه برون در محور کریدور شمال - جنوب، گفت: این خط ریلی قابلیت صادرات محصولات آبزیان به روسیه و چین، قابلیت «هاب شدن» منطقه برای واردات از جمله «چوب» به ایران و ترانزیت «غلات» در منطقه و واردات نهاده های دامی را دارد.

یک سرمایه گذار ایستگاه ریلی اینچه برون گفت: از عقد قرارداد برای ایجاد زیرساخت تخلیه و بارگیری ریلی در اینچه برون تاکنون ۹ ماه می گذرد ولی موانع کوچک هر بار چالش هایی را پیش روی ما به وجود می آورد.

شاپور پیرامون بیان کرد: پروژه ای که چهار هزار میلیارد ریال برای آن سرمایه گذاری لازم بود اکنون با ۱۵ هزار میلیارد ریال هم تمام نمی شود.

مجری طرح ایجاد طرح زیرساخت تخلیه و بارگیری در ایستگاه ریلی اینچه برون گفت: مشکل اصلی سر راه جذب سرمایه گذاری در ایستگاه ریلی اینچه برون، تملک زمین است چون مشخص نیست که زمین متعلق به راه آهن یا منطقه آزاد تجاری اینچه برون است.

به گفته پیرامون، زمین محل اجرای طرح به راه آهن تحویل داده شد و سه روز بعد از مصوبه هیات دولت نیز با راه آهن قرارداد بستم ولی متوجه شدم که سند به نام منطقه آزاد تجاری اینجه برون زده شده و اکنون برای ادامه اجرای طرح، دچار مشکل هستم.

خط ریلی اینچه برون منطقه راهبردی توسعه ترانزیت کالا

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان گفت: خط ریلی اینچه برون یکی از مناطق راهبردی کشور برای جابجایی کالا و ترانزیت به شمار می رود.

سعید صفوی ازخط ریلی اینچه برون به عنوان دروازه چین نام برد و افزود: باید برای رونق این خط ریلی، سرمایه گذاری لازم برای ترانزیت کالا با توجه به دارا بودن امنیت نسبت به سایر خطوط ریلی کشور، صورت گیرد.

وی با اشاره به این که خط ریلی اینچه برون در بهترین نقطه دنیا برای توسعه ترانزیت کالا قرار دارد، گفت: این موقعیت نعمت خدادادی برای استان و کشورمان محسوب می شود ولی از ظرفیت آن تاکنون به خوبی بهره برداری نکرده ایم.

صفوی گفت: اتاق بازرگانی گرگان به عنوان بخش خصوصی آماده همکاری برای برطرف شدن زیرساخت های لازم در حوزه تخلیه و بارگیری در ایستگاه اینچه برون است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) نیز گفت: این اداره کل آمادگی هرگونه همکاری با بخش خصوصی اعم تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های ریلی اینچه برون است.

محمدرضا حبیبی در نشست اخیر اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان با محوریت بررسی ظرفیت راه آهن اینچه برون در محوریت کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب، اظهار کرد: از بدو تاسیس لجستیک ایستگاه ریلی اینچه برون تاکنون اقدام زیربنایی خوبی برای استفاده از این ظرفیت در جابجایی کالا در این محور از جمله اضافه کردن سه کیلومتر خط نرمال است.

وی خواستار مشارکت هرچه بیشتر دستگاه های مرتبط در برطرف شدن گلایه تجار برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت ایستگاه ریلی اینچه برون در آینده شد.

به گفته مسئولان  راه آهن شمال شرق ۲ ( گلستان) اکنون در ایستگاه ریلی اینچه برون ظرفیت جابجایی یک میلیون تُن بار در سال ایجاد شده است.

معاون برنامه راهبردی استاندار گلستان نیز با اشاره به این که راهبرد اصلی این استان تقویت و توسعه زیرساخت های تجارت بین الملل است، گفت: این برنامه راهبردی از پنج سال قبل با جدیت پیگیری می شود.

علی دنکوب افزود: توسعه زیرساخت های ریلی در گلستان یکی از برنامه های مهم به شمار می رود و سرمایه گذاری برای ایجاد راه آهن اینچه برون به آزادشهر و شاهرود و اتصال آن به سایر جنوب کشور باید پیگیری و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: با جذب ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می توان خط ریلی اینچه برون به شاهرود را ایجاد کنیم و زمینه ساز توسعه تجارت بین الملل در کشور باشیم.

استاندار گلستان نیز منطقه آزاد اینچه برون را پیشران تحول و توسعه اساسی استان دانست و گفت: رایزنی برای راه اندازی منطقه آزاد اقتصادی مشترک با کشور ترکمنستان در حال انجام است تا هم افزایی ها برای عمران و آبادانی ایران و ترکمنستان افزایش یابد.

علی محمد زنگانه در نشست اخیر با خبرنگاران استان با تشریح آخرین وضعیت منطقه آزاد اینچه برون و تاثیر آن در رونق ریلی اینچه برون اظهار کرد: ابرپروژه منطقه آزاد اینچه برون که از آن به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه یاد می شود در دولت قبل شتاب بسیار خوبی داشت، مطالعات این طرح در سه فصل انجام شده و چشم انداز آن ایجاد ۴۷ هزار شغل و استقرار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه برون، تبادل بار ریلی استان را به ۱۳.۷ میلیون تن می رساند و افزایش سه برابری ارزش افزوده بخش صنعتی استان را به دنبال دارد، تصریح کرد: همچنین با راه اندازی این طرح، تبادل بار جاده ای به ۶.۳ میلیون تن می رسد.

با این وجود، تاثیرگذاری راه آهن اینچه برون در محوریت کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب، باید بیش از گذشته موردتوجه مسئولان دستگاه های مرتبط برای برطرف شدن موانع سر راه و فراهم سازی زیرساخت های موردنیاز سرمایه گذاری قرار گرفته تا از این ظرفیت به خوبی برای توسعه تجارت استان گلستان و نقش آفرینی در کشور بهره برداری شود.

گلستان از شمال با کشور جمهوری ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه پاسخ

    عزیزان از میزان کالای جابجا شده توسط خط ریلی اینچه برون ۱۰۶ هزار و ۶۱۸ تُن مربوط به کالاهای صادراتی با هزار و ۶۹۲ واگن، هزار و ۸۴ تُن کالای وارداتی با ۱۹ واگن و ۲ هزار و ۹۸۲ تُن کالای ترانزیتی با ۹۴ واگن بود.

    همچنین در سه ماه نخست امسال ۳۰ پارت ترانزیت عبوری شامل ۲۷۰ واگن با حجم بار هفت هزار و ۴۹۱ تُن از طریق این خط ریلی بین‌المللی جابه‌جا شد.
    ، آرد، گندم، روغن آفتابگردان، لوازم یدکی، نشاسته، روغن موتور خودرو، گرانول، کاشی و سرامیک و گاز هیدروژن از مهمترین کالاهای ترانزیت عبوری از طریق راه‌آهن اینچه برون هستند این کالاها از مقصد کشورهایی مانند «ترکیه، ترکمنستان، روسیه و امارات متحده عربی» بارگیری و از مرز اینچه‌برون عبور کردند. اگر تا پایان سال ۱۴۰۳ کل بار معادل ۴۵۰ هزار تن هم بشود ، عایدی اقتصادی آن هیچ تأثیری بر GDP کشور ندارد !!!!! تا ترکمنستان تحت قیمومیت روسیه است کریدورهای ترانزیتی منتهی به ایران اقتصادی و درآمدزا برای ایران نیستند. تغییر سیاستهای کلی باید رخ دهد تا ترانزیت ریلی ارزش فکر کردن داشته باشد!!!!! این برعهده مسئولان روابط بین الملل در دولت و بیت رهبری و شورای امنیت ملی و مجلس است.