| کد خبر: 261810 |

ساخت راه‌ آهن "شلمچه-بصره" به تجاری شدن آن اولویت دارد

یک کارشناس حمل ونقل ریلی با اشاره به محدود شدن راه آهن شلمچه - بصره به جابه جایی مسافر گفت: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که پروژه در مرحله اول ساخته شود، صرف نظر از اینکه هدف آن مسافری است یا تجاری.

تین نیوز

یک کارشناس حمل ونقل ریلی با اشاره به محدود شدن راه آهن شلمچه - بصره به جابه جایی مسافر گفت: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که پروژه در مرحله اول ساخته شود، صرف نظر از اینکه هدف آن مسافری است یا تجاری.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جواد شاهجویی با اشاره به اظهارات مسئولان عراقی درباره محدود شدن راه آهن شلمچه - بصره به جابه جایی مسافر بیان کرد: اگر میزان تجارت ایران و عراق را بررسی کنید، می بینید که میزان صادرات ما از ایران به عراق چندین برابر وادرات است؛ این یعنی تجارت ما ناتراز است و بنابراین تا حدی می توان به مسئولان عراقی حق داد که نخواهند زیرساختی ایجاد شود که کشور عراق را به ایران وابسته تر کنند.

وی ادامه داد: اظهارات مسئولان عراقی مبنی بر اینکه اجازه نمی دهیم از این مسیر به عنوان حمل ونقل تجاری استفاده کنند و فقط برای جابه جایی مسافر بین دو کشور و گردشگری خواهد بود؛ منطقی است. البته این اظهارات کارکرد داخلی هم دارد، زیرا مخالفانی با احداث این خط ریلی در عراق وجود دارد که نمی خواهند وابستگی عراق به ایران از این طریق بیشتر شود.

این کارشناس حمل ونقل ریلی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان ما هم روی این مساله تاکید نکنند که می خواهیم از این مسیر به عنوان تجاری استفاده کنیم، بهتر اسـت؛ زیرا نباید با این اظهارات به این حساسیت ها دامن بزنیم؛ بلکه در حال حاضر همه تمرکز ما باید روی جابه جایی مسافر و سفر به عتبات باشد؛ حال آنکه مسیر جدی تری که می تواند برای استفاده تجاری برنامه ریزی شود، راه آهن شلمچه - بصره نیست، بلکه راه آهن کرمانشاه -خسروی -خانقین-بغداد برای تجارت با عراق بهتر است.

 

شاهجویی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی خط آهن ساخته می شود، استفاده از آن برای عبور مسافر یا بار ممکن است و اینطور نیست که از نظر تکنیکی بگوییم خط ریلی فقط برای جابه جایی مسافر یا بار است؛ با وجود این به نظر می رسد بهتر است مسئولان فعلا نباید این موضوع را مطرح کنند؛ زیرا آنچه اهمیت دارد این است که این خط اول ساخته شود و نباید با این انگیزه که بعدا می توانیم عراق را به استفاده تجاری از خط شلمچه - بصره راضی کنیم، پروژه را عقب بیندازیم.

وی با اشاره به تاخیر چند ساله در راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره بیان کرد: در ۲۰ سال گذشته چالش هایی از جنس سنگ اندازی از سوی دو طرف بوده؛ از سوی ایران کمتر که تاکید داشته می خواهیم از این خط استفاده ترانزیتی کرده و ایران را به مدیترانه وصل کنیم و از سوی عراقی ها بیشتر که هر بار به دلیلی این موضوع را عقب انداختند.

این کارشناس حمل ونقل ریلی خاطرنشان کرد: اکنون در پیگیری با مسئولان عراق باید این مساله را جدی بگیریم که نمی خواهیم این خط با هدف حمل بار ساخته شود؛ چه بسا که بعد از آن شاید خود عراقی ها پیشنهاد دهند که با توجه به هزینه های کمتر حمل ونقل ریلی و استهلاک کمتر جاده هایشان، از این مسیر برای ترانزیت و تجارت هم استفاده کنند؛ اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که پروژه در مرحله اول ساخته شود صرف نظر از اینکه هدف آن مسافری است یا تجاری.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی 4 2

    باسلام
    در صورتی که هدف ایجاد خط شلمچه به بصره صرفا مسافری باشد به لحاظ فنی چه لزومی دارد که پل 700 متری بر روی رودخانه احداث شود که هم زمانبر و هم به دلیل وجود بازشو بسیار گران خواهد بود می توانید خط را تا لب رودخانه ببرید و در همانجا ایستگاهی ایجاد کنید و مسافران را با اتوبوس به ایستگاه شلمچه که حدود 100 متر تا این نقطه فاصله دارد انتقال دهید تا با قطار عراقی به کربلا بروند درست نزدیک همین نقطه ایستگاه پل ماشین رو هم وجود دارد هم هزینه پائین می اید وهم زمان ساخت وحداکثر 1سال آیندهم می توانید بهره برداری کنید حداقل در فاز 1 حالا اگر پول داشتید بعدا پل را بسازید وخط را وصل کنید

  • شهریاری 0 0

    برای چی باید پولشو بدیم که قرار نیست استفادهٔ تجاری بشه ازش کرد؟