| کد خبر: 258040 |

قطار مشهد تهران، برقی می شود یا تندرو؟

مسیر تهران - مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین مسیرها از نظر جابه جایی مسافر است؛ از این رو همیشه، تلاش هایی برای برقی سازی یا سریع السیر کردن راه آهن تهران - مشهد صورت گرفت.

تین نیوز

مسیر تهران - مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین مسیرها از نظر جابه جایی مسافر است و از این جهت پرسرعت کردن این مسیر، می تواند ازجهت کاهش هزینه ها، صرفه جویی در وقت و افزایش بهره وری مفید باشد؛ از این رو در سال های گذشته، تلاش هایی برای برقی سازی یا سریع السیر کردن راه آهن تهران - مشهد صورت گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در دهه ۸۰ تلاش هایی برای جذب سرمایه چینی ها در جهت تامین سرمایه برقی سازی کردن این مسیر صورت گرفت و در دهه ۹۰ هم از اصلی ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی و راه آهن عنوان شد که درنهایت به دلیل تحریم ها و منتفی شدن سرمایه گذاری خارجی ناتمام ماند. با وجود این، گمانه ها و اظهاراتی مبنی بر حضور شرکت های داخلی در این پروژه مطرح بود و حتی اعلام شد که راه آهن در حال ارزیابی توان شرکت ها برای اجرای این پروژه است.

در کنار برقی سازی راه آهن تهران -مشهد، یکی دیگر از پروژه هایی که این سال ها مورد توجه قرار داشت، سریع السیر کردن این مسیر ریلی بود و حتی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- سال گذشته گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار قرار گرفته و باید منابع  آن خارج از بودجه کشور تامین شود و آبان ماه هم اعلام کرد که ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شده ظرف دو ماه گزارش مطالعات اولیه آن ارائه شود.

هرچند این وعده مرحوم قاسمی در دو ماه محقق نشد تا زمانی که مهرداد بذرپاش جای او را بگیرد و این موضوع را پیگیری کند؛ تا جایی که او اسفندماه سال گذشته خبر داد: از سال آینده عملیات قطار سریع السیر مسیر تهران - مشهد آغاز خواهد شد، پروژه ای که سال های متمادی روی زمین مانده بود اما اکنون جمع بندی ها انجام شده و مذاکرات رو به انجام است برای اینکه این پروژه عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی  در ادامه سفر استانی به اصفهان و بازدید از پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران، با بیان اینکه هم اینک پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع السیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی های روز تجهیز شود به همین دلیل برای تامین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود. این هزینه انتخابی نیست و باید حتماً انجام شود و در آینده در سایر خطوط ریلی زنجیره و کریدور خطوط پرسرعت در کشور را تکمیل خواهیم کرد.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كارشناس وزارت راه 0 0

    اين وعده ها را يادداشت كنيد و بنويسيد كه نمي‌تواند.

  • Alireza.P 0 0

    نه برقی می‌شود نه تندرو
    با دنده عقب تخته گاز به سمت ناوگان ۵۰ ساله جی ام خواهد رفت چون تا چند وقت دیگه زیمنس هم برامون نمیمونه