| کد خبر: 243098 |

◄ هم افزایی شرکت های ریلی و تعامل با نهادهای قانونگذاری و حاکمیتی از طریق انجمن صنفی

انجمن صنفی در کنار راه آهن قرار دارد و لازم است راه آهن رسمیت این انجمن را به طور کامل بپذیرد و در تصمیم گیری ها از این تشکل استفاده کند البته نه به شکل صوری و فرمایشی بلکه به شکل قطعی و جدی.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار با اشاره به گذشت بیش از 2 دهه از تشکیل انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، سیر فعالیت این انجمن را در مدت ذکر شده، مناسب توصیف کرد.

به گزارش تین نیوز، علیرضا عجمیان افزود: با توجه به تنوع شرکت های عضو انجمن شامل مالکان واگن های باری و مسافری،فوروارده،  شرکت های فعال در حوزه لکوموتیو و شرکت های تعمیراتی همچنین خدمات وابسته، انجمن همواره  تلاش کرده است در همه این حوزه ها به گونه ای ورود کند که شرکت ها بتوانند در محیط مناسبی به کسب و کار خود ادامه داده و سودآوری مناسبی داشته باشند.

وی در عین حال عنوان کرد: اگرچه معتقدم، لازم است بخش مسافری ریلی با توجه به بیشتر بودن مشکلاتش نسبت به دیگر حوزه ها (به دلیل تعداد بالای نیروی انسانی، ارتباط با ذی نفعان بیشتر و حساسیت های موجود نسبت به مسافران)، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او تاکید کرد: در سال های اخیر با توجه به تنوع شرکت های عضو انجمن،  شاید اهمیت و وزن کمتری به حوزه مسافری داده شده که لازم است از این پس بیشتر شود و شاید همین امر منجر به یک انشقاق در انجمن شد و شرکت های مسافری انجمن دیگری ایجاد کردند که البته معتقدم از نظر کارشناسی اقدام درستی نبود و می شد با تعامل داخل انجمن و هیئت مدیره  و ریاست انجمن، این موضوع به شکل بهتری دنبال شود.

به گفته عجمیان بررسی ترکیب شرکت های عضو انجمن نشان می دهد حدود 7 درصد اعضا از شرکت های فعال در حوزه لکوموتیو، 32  درصد در حوزه باری، 10 درصد حوزه مسافری ، 18 درصد فورواردری و 33 درصد هم مربوط به خدمات وابسته هستند که تحلیل این موضوع اطلاعات خوبی ارایه  می دهد.

وی بیان کرد: از مجموع 105 شرکت فعال ریلی، نیمی از آنها یا کریر هستند یا فورواردر، بنابراین بخش بار تقریبا نیمی از شرکت ها را تشکیل می دهد که به همین دلیل به نظر می رسد تمرکز انجمن بیشتر در این حوزه است که لازم است این تمرکز توزیع شود.

مدیرعامل شرکت جوپار تاکید کرد: از طرفی اگرچه شرکت های مسافری 10 در صد مجموع شرکت ها را تشکیل می دهند ولی همچنان که ذکر شد اهمیت زیادی در حوزه اشتغال دارند و تقریبا 10 هزار نفر در حوزه واگن مسافری فعال هستند که بر همین اساس لازم است هم انجمن قبلی و هم انجمن جدیدی که به منظور پیگیری بهتر امور تشکیل شده، یک صدا مسایل صنفی حوزه مسافری را پیگیری کنند.

عجمیان با بیان این که به هر حال هر دو انجمن می توانند در حوزه مسافری فعال باشند، ترافیک شبکه، تامین لکوموتیو یا کشنده و تعرفه حمل بار یا قیمت گذاری بلیت قطارهای مسافری را نیازمندی های مشترک شرکت های مالک واگن باری، فورواردری  و شرکت های مسافری دانست.

وی گفت: بحث تامین و لجستیک خریدهای داخلی و خارجی، انبارداری، تعمیرات، منابع انسانی شامل جذب، آموزش، نگهداشت، ارتقا و جابجایی نیرو بین شرکت ها و تامین آن از یکدیگر و همچنین موضوع سخت و زیان آور شناخته شدن مشاغل مرتبط با حوزه تعمیرات یا اعزام با قطارها، ارتقای تکنولوژی در حوزه تعمیرات، اصلاح و حذف فرآیندهای زاید و مدیریت دانش که ضعف آن در شرکت های ریلی مشهود است، از نیازمندی های مشترک شرکت های ریلی است.

مدیرعامل شرکت جوپار افزود:  مدل چرخه دمینگ همه پروژه ها و فعالیت ها  را به چهار حوزه برنامه ریزی، اقدام، کنترل و اصلاح تقسیم می کند که با توجه به وجوه مشترک زیادی که شرکت ها را به یکدیگر نزدیک می کند، در انجمن نیز  می توان با استفاده از این مدل، تعامل مناسبی بین شرکت ها و تقویت پایه های خود انجمن به وجود آورد.

او بیان کرد: همچنین انجمن می تواند در زمینه هم افزایی بین شرکت ها در بعد نیازهای داخلی به فرآیندهایی مانند تامین قطعه، جذب نیرو، تعمیرات و اعزام قطارها کمک کند و در بعد نیازهای خارج از مجموعه نیز که مربوط به دستگاه حاکمیتی، شرکت راه آهن و سایر نهادها، انجمن های دیگر، اتاق های تعاون، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، ستاد تنظیم بازار و ... است، نقش بهتری ایفا کند.

وی با تاکید بر این که لازم است شرکت راه آهن نیز انجمن را به عنوان یک بازوی مشورتی در کنار خود بپذیرد و نه این که آن را در مقابل خودش بداند، گفت: انجمن صنفی در کنار راه آهن قرار دارد و لازم است راه آهن  رسمیت این انجمن را به طور کامل بپذیرد و در تصمیم گیری ها از این تشکل استفاده کند البته نه به شکل صوری و فرمایشی بلکه به شکل قطعی و جدی، چون انجمن از تعداد زیادی شرکت تشکیل شده و حیف است این پتانسیل در نظر گرفته نشود.

او گفت: همچنین شرکت هایی که در حوزه خدمات وابسته فعال هستند می توانند از مجموعه شرکت های مسافری، باری و لکوموتیو در زمینه تامین قطعات پشتیبانی کنند.

به گفته وی تمرکز بر خریدها موجب کاهش قیمت تمام شده عملیات می شود که با توجه به محدود بودن سقف درآمدی شرکت ها، هرچقدر هزینه ها از طریق این تجمیع و هم افزایی، کاهش یابد منجر به سود آوری بیشتر در حوزه کسب و کارهای مرتبط با این خدمات می شود.

عجمیان با تاکید بر استفاده بیشتر از پتانسیل دانشگاه ها به ویژه دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: برقراری ارتباط بیشتر بین انجمن و دانشگاه ها چه برای جذب کارورز و چه برای پایان نامه ها در مقطع ارشد و دکترا و همچنین جذب فارغ التحصیلان، به رشد، ارتقا و پویندگی این صنعت کمک می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس همیشگی 0 0

    "و لازم است راه آهن رسمیت این انجمن را به طور کامل بپذیرد و در تصمیم گیری ها از این تشکل استفاده کند"
    الان آقای عجمیان داره از راه آهن خواهش میکنه؟ پیشنهاد میده؟ یا دستور میده؟

    انجمن صنفی اگر بیل زن بود باغچه خودش را درست بیل میزد تا به اعتراف خود این بزرگوار برخی شرکتهای مسافری احساس نکنند مورد اجحاف قرار می گیرند و از انجمن منشعب نمیشدند.