| کد خبر: 220996 |

◄ پروژه راه‌آهن سنندج همدان به کجا رسید؟

طرح راه آهن سنندج به همدان به طول ۱۵۱ کیلومتر هم اکنون از ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است در حالیکه ابتدای امسال ۳۴ درصد پیشرفت داشت که با ۶ ماه علمیات فشرده به این میزان پیشرفت رسیده است.

تین نیوز

استان کردستان به دلیل شرایط توپوگرافی و طبیعی و موقعیت ویژه در معادلات و تعاملات ژئوپولیتیکی، تاکنون از ایجاد ارتباط بهینه زمینی (ریلی و جاده‌ای) با مناطق درونی کشور و سرزمین‌های آن سوی مرز و بهره‌مندی از زیرساخت های مناسب و متناسب بهره چندانی نبرده و این شرایط به گونه‌ای نبوده که در جایگاه شایسته و مناسب ترانزیتی و اقتصادی به ایفای نقش بپردازد.

به گزارش تین نیوز، در حال حاضر اما برنامه‌ریزی برای تجهیز و توسعه محور غرب، ایجاد ارتباطات ریلی در امتداد همین محور اتصال استان از طریق همدان به شبکه ریلی  کشور می‌تواند به رشد و بالندگی اقتصادی - اجتماعی و ارزش افزوده ناشی از تکاپوهای ترانزیتی، دادوستد، تجارت و اشتغال برآمده از آن در استان را ارتقا دهد.

بنابر آخرین اخبار، طرح راه آهن سنندج به همدان به طول ۱۵۱ کیلومتر هم اکنون از ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است در حالیکه ابتدای امسال ۳۴ درصد پیشرفت داشت که با ۶ ماه علمیات فشرده به این میزان پیشرفت رسیده است.

این خط می تواند از طریق همدان به پایتخت نیز متصل شود و علاوه بر موقعیت ترانزیتی بین المللی از سمت غرب کشور در اتصال به استان های مرکزی کشور نقش موثری داشته باشد.

مسیر ریلی همدان-تهران دارای ۲۶۷ کیلومتر طول است از شهر تهران شروع می‌شود و پس از عبور از استان مرکزی در شهر همدان به پایان می‌رسد، این خط در آینده به شهر سنندج در استان کردستان ادامه پیدا خواهد کرد.

حالا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفته است که در دو سال اخیر ۹۰۰ میلیارد تومان به خط ریلی همدان سنندج اختصاص یافته و فعالیت عمرانی در تمام مسیرهای این محور در حال انجام است.

گفتنی است که عملیات اجرایی پروژه ایستگاه راه آهن سنندج - همدان در زمینی به مساحت ۵۱ هکتار از بهمن ۱۳۹۸ آغاز شد. این طرح ۱۳ هزار و ۲۸۲ متر مربع فضای سرپوشیده دارد که ساختمان اصلی آن چهار هزار متر مربع و بر اساس نیاز ۲۵ سال آینده استان کردستان طراحی شده است.

مسیر خط آهن راه آهن همدان - سنندج در سه قطعه در حال ساخت است که قطعه اول از بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰ کیلومتر احداث می‌شود که بخش‌هایی از آن هنوز در دست اجراست.

تاکنون ۱۹ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است و 50 کیلومتر دیگر نیز آماده ریل گذاری است و در صورت آغاز ریل گذاری مکانیزه در هر روز یک تا یک و نیم کیلومتر ریل گذاری خواهیم داشت.

دولت تدبیر و امید نیز در دوسال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرده و اتمام کلی آن نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر است.

راه آهن همدان ـ سنندج در قالب طرح تهران - همدان - سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر بود که قسمت مربوط به کردستان پس از اتصال همدان به شبکه ریلی کشور شدت گرفت و از سال ۹۶ تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

به گفته مسئولان استان کردستان،  ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به پروژه راه‌آهن در ۲ سال شامل ۲۴۹ میلیارد تومان نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان از استاد خزانه است و مشکلی از لحاظ اعتبارات نقدی ندارد. بنابراین در سال آینده باید بتوانیم شاهد افتتاح این مسیر ریلی نیز باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.