هزینه راهاندازی یک قطار در کشور به هزار میلیارد تومان رسید
قائم مقام مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: میزان سرمایهگذاری لازم برای راه اندازی یک قطار در یک مسیر، یکهزار میلیارد تومان است.
میرحسن موسوی دیزجی افزود: در بخش مسافری راه آهن در ماه های گذشته اتفاقات خوبی افتاده است، به طوری که با توجه به تسهیلاتی که ایجاد شده و همچنین اصلاح نیم بند اقتصاد این صنعت، پس از سال ها شاهد بودیم که شرکت ها علاقه مند به سرمایه گذاری شده اند.
به گزارش تین نیوز، قائم مقام مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: این علاقه مندی هم برای خرید واگن و هم بازسازی سطح یک و ۲ واگن های قدیمی بوده است.
قائم مقام راه آهن خاطرنشان کرد: برای بازسازی سطح یک و ۲ واگن ها، ۲۰ میلیارد تومان به ازای هر واگن مورد نیاز است. این رقم در بخش خرید واگن به حداقل ۶۰ میلیارد تومان به ازای هر واگن می رسد.
وی ادامه داد: بر این اساس، هزینه واگن های قطار به ۶۰۰ میلیارد تومان می رسد و چنانچه لکوموتیو را نیز به آن اضافه کنیم، راه اندازی یک قطار در یک مسیر نیازمند یک هزار میلیارد تومان سرمایه خواهد بود.
موسوی خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف با توجه به اینکه راه اندازی قطارها منافع ملی و اجتماعی داشته و موجب رضایتمندی مردم می شود، شاهد بودیم افزایش تقاضای شرکت ها برای کارخانجات و تولید به تدریج در حال افزایش است.
راه اندازی قطار پنج ستاره ساری- مشهد
وی از راه اندازی قطار پنج ستاره ساری به مشهد برای نخستین بار در هفته گذشته خبر داد و گفت: این قطار در اولین سیر خود با ضریب اشغال ۱۰۰ درصد حرکت کرد که نشان می دهد مردم تمایل به استفاده از خدمات باکیفیت دارند.
این مقام مسئول یادآور شد: پیش از این قطارهای پنج ستاره در مسیرهای بندرعباس، کرمانشاه و خاوران به مشهد راه اندازی شده بود و به تدریج در حال اضافه کردن دیگر شهرها به قطارهای پنج ستاره به مقصد مشهد (علاوه بر قطارهای چهار ستاره) هستیم.
قائم مقام مدیرعامل راه آهن همچنین از راه اندازی قطار طبس- مشهد پس از ۶ سال توقف خبر داد و گفت: این قطار به دلیل نبود واگن و کمبود آماده به کاری لکوموتیو متوقف شده بود که اکنون و در فاز نخست توانستیم سرویس هفته ای یک بار به مقصد مشهد را راه اندازی کنیم که خوشحالی زیادی برای مردم منطقه به دنبال داشت.
وی توضیح داد: راه اندازی قطار «حرم تا حرم» طبس (از امامزاده حسین بن موسی کاظم تا حرم امام رضا)، به دلیل ایمنی و آرامش سفر برای مردم بسیار جذاب است.
موسوی در خاتمه تاکید کرد: همچنان تقاضا برای سفرهای ریلی در کشور بالاست، اما عرضه از آن فاصله دارد.