| کد خبر ۳۰۸۱۸۴
کپی شد

ذاکری: تا پایان سال جابه‌جایی بار در مسیر خواف–هرات به ۱۰۰ هزار تن می‌ رسد

با ثبت رکورد جابه‌جایی ۶۳ هزار تن بار در ماه گذشته از مسیر ریلی خواف–هرات، معاون وزیر راه و شهرسازی از هدف‌گذاری برای رسیدن به ۱۰۰ هزار تن بار تا پایان سال خبر داد؛ مسیری که حالا به یکی از کریدورهای مهم ترانزیتی منطقه تبدیل شده و مورد استقبال کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، امارات و حتی آمریکا قرار گرفته است.

ذاکری: تا پایان سال جابه‌جایی بار در مسیر خواف–هرات به ۱۰۰ هزار تن می‌ رسد
تین نیوز |

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بار کشورهای ترکیه، ترکمنستان، هند، امارات، روسیه از این مسیر ریلی خواف – هرات عبور کرده و حتی بار آمریکا از این مسیر به افغانستان رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل ایلنا، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی  درباره میزان جابه جایی بار ترانزیتی از مسیر راه آهن خواف- هرات اظهارا داشت: خوشبختانه در ماه گذشته رکورد جابه جایی بار در مسیر راه آهن خواف- هرات شکست و عبور بار در خط ریلی ایران- افغانستان به ۶۳ هزار تن رسید. 

وی تاکید کرد: تا پایان سال میزان جابه جایی بار در این مسیر به ۱۰۰ هزار تن می رسد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته تحقق این عدد، نیازمند انجام اقداماتی از سوی شرکت های ایرانی است و به آن ها تکلیف کرده ایم که با توجه به استقبال خوبی که صاحبان بار افغانستانی داشتند و با توحه به استقبال دولت هند برای صادرات و ترانزیت خود از مسیر شمتیغ، باید رفع مشکلات را در اولویت قرار دهیم و البته در حال حاضر هم مشکلات را یکی از پس دیگری حل می کنیم. 

ذاکری گفت: عبور بار ترانزیتی از مسیر خواف- هرات را در اولویت قرار دادیم و امیدوارم تا یک ماه آینده ۴۳ کیلومتر دیگر به خط راه آهن هرات اضافه شود. این مسیر در حال حاضر ۹۰ درصد پشرفت فیزیکی دارد و  صاحب زاده مدیر عامل راه آهن افغانستان قول داده است که این مسیر را تا یک ماه آینده اضافه کند. این مسیر از روزنک به سمت هرات حرکت می کند و با تکمیل آن تنها یک ایستگاه باقی می ماند که آن هم در حال ساخت است. 

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: نقطه قوت این است که یک شهرک صنعتی در مجاورت ایستگاه بعدی این راه آهن وجود دارد و قطب بار محسوب می شود و با اتصال این شهرک به خط ریلی، جابه جایی بار افزایش پیدا می کند. 

وی ادامه داد: البته نکته مهم این است که بتوانیم از تمام ظرفیت های ایستگاهی استفاده کنیم و خوشبختانه قطارهای ما در این مسیر به قدری زیاد شده که ظرفیت تمام خطوط ایستگاهی تکمیل شده است. راه آهن افغانستان این مسیر ریلی را پسندیده است و علاقه مند هستند که جابه جایی بار در مسیر افزایش پیدا کند و راه آهن ایران هم پیگیر این موضوع است. 

ذاکری درباره میزان درآمد ترانزیتی و جابه جایی بار از این مسیر گفت: به ازای هر تن کیلومتر ۱۳ هزارم فرانک سوییس درامد ایجاد می شود، به این گونه که ۶۳ هزار تن بار را در میزان مسافت طی شده و در ۱۳ هزارم فرانک سوییس ضرب می کنیم. پایان سال آمار میزان درآمد را اعلام خواهیم کرد اما فعلا به فکر درآمد از مسیر افغانستان نیستیم و بیشتر به فکر باز شدن این مسیر و رونق آن هستیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کشورهایی که بار آن ها از این مسیر عبور می کند، تاکید کرد: بار کشورهای ترکیه، ترکمنستان، هند، امارات، روسیه از این مسیر ریلی عبور کرده و حتی بار آمریکا از مسیر ریلی خواف – هرات به افغانستان رسیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.