| کد خبر: 220830 |

راه‌آهن ایران-افغانستان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: اقدام‌های لازم برای برگزاری مراسم افتتاح راه‌آهن خواف- هرات درجریان است و این راه‌آهن در هفته‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

تین نیوز

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: اقدام‌های لازم برای برگزاری مراسم افتتاح راه‌آهن خواف- هرات درجریان است و این راه‌آهن در هفته‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، عبدالله عبدالله روز دوشنبه در حاشیه دیدار با رضا اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در تهران و در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: کار بهره برداری از راه آهن خواف- هرات به مرحله نهایی رسیده و اکنون آمادگی های لازم برای افتتاح آن درجریان است.

وی ادامه داد: بهره برداری از این راه آهن در همه عرصه‌ها تاثیر مثبت برای مردم دو کشور دارد و به خصوص می‌تواند در رونق معادن منطقه نقش مهمی داشته باشد.

عبدالله درباره مسایل مالی و اثر آن بر همکاری‌های دوجانبه گفت: امید است مشکلات و مسایل مالی برای توسعه همکاری‌ها هم به زودی با تدابیری برطرف شود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره توسعه همکاری های دوجانبه خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد که می‌توان از آنها بهره گرفت و برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که وزیر نیرو در راس آن است، خود یک گام مثبت برای توسعه این همکاری‌ها است.

وی ادامه داد: امروز بحث درباره بهره‌برداری از انرژی های تجدیدپذیر و به خصوص انرژی بادی مطرح شد، زیرا در این باره فرصت‌های بسیار استثنایی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه وجود دارد که تحقق آن منوط به افزایش فعالیت ها بین دو طرف است.

عبدالله گفت: نیازهای مردم افغانستان زیاد است و فرصت‌های زیادی هم وجود دارد و اگر صلح در افغانستان برقرار شود چندین برابر از این ظرفیت‌ها می‌توان برای توسعه همکاری‌ها استفاده کرد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره امکان بهره برداری از تونل بادی مشترک بین دو کشور افزود: مطالعه های فنی لازم برای بهره‌برداری از این ظرفیت توسط تیم‌های ایرانی انجام شده و یکی از محورهای تبادل نظر در این جلسه، مرتبط با همین کریدور بود.

وی ‌ادامه داد: توان شبکه توزیع برق در افغانستان محدود بوده و امید است به واسطه بهره‌برداری از این ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر،  مناسبات مربوط به زیرساخت‌های انرژی در افغانستان گسترش داده شود.

اردکانیان: همکاری مشترک، موضوع آب در حوضه‌های آبریز مشترک را به نتیجه می‌رساند

وزیر نیرو ایران گفت: موضوع آب در حوضه‌های آبریز مشترک، موضوعی است که فقط با همکاری کشورهای مستقر در این حوضه‌ها به نتیجه می‌رسد.

رضا اردکانیان نیز در جمع خبرنگاران افزود: ‌جدای از این که کشوری در پایین‌دست یا بالادست حوضه آبریز واقع شده، همه می‌توانند بر اساس یک نقشه راه مشترک هم منافع و هم هزینه‌ها را به شکل منصفانه‌ای با هم تقسیم کنند.

وی ادامه داد: تلقی ما این است که بین ایران و افغانستان زمینه‌های همکاری بسیار متنوع و وسیع است و در این بستر همکاری‌ها، مسائل آب و حفظ محیط زیست هم جایگاه خودش را دارد.

وزیر نیرو گفت: با توجه به توسعه یافتگی مدیریتی که روز به روز در افغانستان شاهد آن هستیم، این موارد از شکل مساله و چالش خارج خواهند شد و به راه‌حل‌هایی که در برگیرنده منافع هر کشور است، خواهیم رسید.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان: مذاکرات صلح باید براساس خواست اکثریت مردم افغانستان انجام شود

عبدالله درباره روند مذاکرات صلح در این کشور گفت: آغاز مذاکره در دوحه را یک فرصت می‌دانم برای افغانستان که مردم از این فرصت استقبال کرده و صلح باید تحقق پیدا کند، آنچنان که مورد قبول مردم افغانستان باشد و نقطه نظرات مردم در آن لحاظ شود.

وی ادامه داد: مالکیت آن باید به دست مردم باشد و با آنکه مردم انعطاف نشان داده‌اند اما متاسفانه خشونت‌ها تداوم یافته و جنگ ادامه دارد و خواست همه مردم افغانستان تعجیل در مذاکره ها است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزود: جامعه بین المللی هم از روند مذاکرات حمایت کرده و کشورهای منطقه هم حامی صلح در افغانستان هستند و تحقق صلح در افغانستان هم البته باید بر اساس خواست اکثریت مردم افغانستان صورت گیرد تا صلح با عزت و پایدار باشد.

عبدالله گفت: صلحی که حق همه مردم در آن رعایت شود و همه با صلح و صفا در کشور زندگی کنند و افغانستان هیچ تهدیدی برای دیگران نباشد و گروه‌های تروریستی در آن اجازه فعالیت نداشته باشند و مردم افغانستان حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند و با رای خود آینده را تعیین کنند. این فرصت است و اما موفقیت آن منوط به موفقیت دو طرف صلح است.

به گزارش ایرنا،   «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیش از ظهر یکشنبه برای یک سفر سه روزه و دیدار با مقام‌های بلندپایه ایران و نیز بررسی راه‌های گسترش روابط دو جانبه و صلح و ثبات افغانستان وارد تهران شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.