| کد خبر: 214894 |

◄ شکوفایی صنعت ریلی با رشد تولید داخلی ممکن است؟

اگرچه با تلاش های صورت گرفته در بخش خصوصی و دولتی چشم انداز توسعه ریلی کشور مثبت خواهد بود اما شیوع این بیماری جدید که معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد و کشور ما نیز همچون همه جهان درگیر آن شده است، بر نامطمئن بودن شرایط اقتصادی و عدم پذیرش هرنوع ریسک سرمایه گذاری دامن زده است.

تین نیوز

اگرچه با تلاش های صورت گرفته در بخش خصوصی و دولتی چشم انداز توسعه ریلی کشور مثبت خواهد بود اما شیوع این بیماری جدید که معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد و کشور ما نیز همچون همه جهان درگیر آن شده است، بر نامطمئن بودن شرایط اقتصادی و عدم پذیرش هرنوع ریسک سرمایه گذاری دامن زده است.

به گزارش تین‌نیوز، دو اتفاق مهمی که در زمینه تولید ناوگان ریلی و حمل بیشتر بار به این طریق رخ داد باعث شده تا تمرکزر بر روی توانمندی های صنعت به رغم فشار تحریم ها بیشتر شود. ورود ۳۲۲ دستگاه انواع واگن باری و مسافری و خودکشش به ناوگان ریلی کشور در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار به مقاصد مختلف در روزهای پایانی نوروز امسال و پس از ۱۵ سال انجام شده است.

 

بیشتر بخوانید:

4 محور برنامه‌های راه‌آهن برای استفاده از توان داخلی

 

سطح کیفی تولید داخلی ریلی اجازه سرعت سیر را می‌دهد؟

 

یک عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی در اینباره و در گفت و گو با خبرنگار ما، بر این باور است که همکاری بیشتر راه آهن و شرکت های فعال، در این امر دخیل بوده اما برخی سیاست ها آن هم در شرایطی که شرکت های حمل و نقل ریلی از نظر مالی در وضعیت مناسبی به سر نمی برند، آنها را برای ادامه فعالیت خود با چالش مواجه کرده است.

اصغر ضیایی ادامه داد: در شرایط کنونی جاذبه کافی برای سرمایه‌گذاری اگر هم ممکن باشد که انصافا تلاش های راه آهن در این زمینه ثمربخش بوده، اما درنوسان بودن شاخص های اقتصادی در شرایط فعلی اقتصاد کشور، سرمایه گذاران را بیشتر به انباشت و نگهداریِ سرمایه تشویق می کند.

این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگرچه با تلاش های صورت گرفته در بخش خصوصی و دولتی چشم انداز توسعه ریلی کشور مثبت خواهد بود اما شیوع این بیماری جدید که معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد و کشور ما نیز همچون همه جهان درگیر آن شده است، بر نامطمئن بودن شرایط اقتصادی و عدم پذیرش هرنوع ریسک سرمایه گذاری دامن زده است.

ضیایی اضافه کرد: اما در این میان، با شیوع کرونا و متضرر شدن شرکت های حمل ونقلی، میزان حمایت دولت از صنعت ریلی به عنوان یکی از مهمترین صنایعی که رشد کلی صنعت حمل ونقل و همچنین حفظ محیط زیست را به دنبال دارد، توانسته و می تواند شرایط را به نفع بازیگران این صنعت تغییر دهد و با این اقدام مشارکت بخش خصوصی و دولتی نیز افزایش یابد و امسال نیز شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.

گفتنی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن پیش از این با بیان اینکه ‌«حمایت از تولید داخل و رونق تولید همچنان در اولویت کاری این شرکت قرار دارد» گفته بود که پیش‌بینی می‌شود سال 99 شاهد شکوفایی خوبی در حوزه تولیدات داخلی صنایع ریلی باشیم.

طبق آمار، در حال حاضر سهم ریل در حمل بار در کشور تنها 5/11 درصد و در حمل و نقل مسافر ‌حدود ۸ درصد است اما راه آهن در 2 سال گذشته با ارتقای سطح کیفی و کمی حمل مسافر و بار، استفاده از جدیدترین فناوری ها در قطارها جهت رفاه مسافران، افزایش سرعت قطارها، توسعه زیربنایی راه‌‌آهن، ارتقای سطح کیفی و کمی تولیدات داخلی ناوگان حمل‌ونقل، افزایش جابجایی کالای ترانزیت با ایجاد جذابیت‌ برای مشتریان خارجی، رقابت در کاهش تعرفه‌های حمل‌ونقل داخلی و رونق گردشگری ریلی، سعی در افزایش بهره ‌‌وری در این صنعت دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.