| کد خبر: 209826 |

30میلیون یورو دیگر از مصوبه 300 میلیون یورویی خط آهن چابهار اختصاص یافت

معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: 30 میلیون یورو از مصوبه 300 میلیون یورویی خط آهن چابهار مصرف شد و با کارسازی 70 میلیون یورو دیگر، تاکنون یک سوم مصوبه 300 میلیون یورویی رهبری در خط آهن چابهار اختصاص یافته است.

تین نیوز

 معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: 30 میلیون یورو از مصوبه 300 میلیون یورویی خط آهن چابهار مصرف شد و با کارسازی 70 میلیون یورو دیگر، تاکنون یک سوم مصوبه 300 میلیون یورویی رهبری در خط آهن چابهار اختصاص یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، عباس خطیبی درباره پیشرفت خط آهن چابهار- زاهدان توضیح داد: این خط آهن بیش از 700 کیلومتر طول دارد و تاکنون در کل پروژه 43 درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

*زیرسازی 53 درصد از خط آهن چابهار-زاهدان

وی با اشاره به اینکه در زیرسازی این خط آهن 53 درصد پیشرفت داریم، اظهار داشت: این پروژه به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال انجام است.

* تاکنون یک سوم مصوبه 300 میلیون یورویی رهبری درباره خط آهن چابهار اختصاص یافته است

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سؤال که از مصوبه 300 میلیون یورویی مقام معظم رهبری بابت تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان چند قسط تا کنون پرداخت شده است؟ اظهار داشت:‌ در این خط آهن تاکنون 30 میلیون یورو از مصوبه مقام معظم رهبری دریافت و مصرف کردیم.

وی دامه داد: همچنین برای 70 میلیون یوروی دیگر از این مصوبه، کارسازی ها انجام شده است تا وجه آن را دریافت کنیم و بدین ترتیب یک سوم کل مصوبه مقام معظم رهبری اختصاص یافته است.

* پیش بینی تکمیل خط آهن چابهار در سال 1400

خطیبی تاکید کرد: شرایط از نظر مالی در پروژه خط آهن چابهار-زاهدان خوب است و روز به روز رشد مناسب‌تری دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این پروژه از نظر اتصال بندر اقیانوسی چابهار به خط آهن و تکمیل محور شرق، همچنین توسعه ترانزیت ریلی خصوصا حمل بار کشورهای محصور در خشکی نظیر کشورهای cis و افغانستان حائز اهمیت است و دولت اهتمام ویژه ای برای تکمیل آن دارد.

خطیبی بیان کرد: پیش بینی می شود این خط آهن در سال 1400 تکمیل شود.

بنابراین گزارش وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته درباره خط آهن چابهار- زاهدان گفت: امیدواریم با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه بتوانیم تا سال 1400 این خط ریلی را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.

به گزارش فارس در راستای توسعه شرق کشور و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی و سپس آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع CIS، خط‌آهن چابهار ــ زاهدان ــ مشهد ــ سرخس به طول 1350 کیلومتر تعریف شد.

این خط ریلی در دو قطعه چابهار به زاهدان به طول حدود 720 کیلومتر و زاهدان-بیرجند-یونسی به طول حدود 760 کیلومتر ساخته می‌شود.

خط‌آهن چابهار-زاهدان، چابهار را به زاهدان و مرز میلک‌ در همسایگی افغانستان متصل می‌کند و خط‌آهن زاهدان-بیرجند-یونسی و سپس سرخس، چابهار را به آسیای میانه و CIS متصل می‌کند.

از سوی دیگر کشور چین از طریق خط ترانزیتی یک کمربند-یک راه در حال احداث مسیری جدید از بندر گوادر پاکستان است که ممکن است با احداث این خط از گوادر پاکستان به شمال شرق این کشور، خط ریلی چابهار - زاهدان از اهمیت کمتری برخوردار شود‌، این کریدور قبلاً از کریدور شرق ایران عبور می‌کرد اما آنها پروژه را از بندر گوادر آغاز کرده‌اند و چینی‌ها در حال سرمایه‌گذاری در این خط هستند، اما اگر پروژه خط آهن چابهار - زاهدان ما تا سال آینده تکمیل شود، عملاً آن خط از دور خارج خواهد شد، آن خط گوادر به شمال شرق پاکستان پیشرفتی ندارد و به نظر می‌رسد، باید هر چه زودتر این خط‌آهن تکمیل شود.

البته این در صورتی بود که خط‌آهن چابهار-یونسی در کشور ما تکمیل نشود چون به هر حال چینی‌ها و هندی‌‌ها ظرفیت بندر چابهار ایران را برای ترانزیت خود، بسیار مناسب می‌دانند و تمایل آنها استفاده از ظرفیت‌‌های بندر چابهار ایران برای ترانزیت کالا است.

از آن منظر که مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به حمل و نقل ریلی دارند، دستور دادند در راستای تسریع ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان، مبلغ 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی، به خط‌آهن چابهار-زاهدان اختصاص یابد‌.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.