| کد خبر: 182766 |

طرحی که افتتاح اولیه آن ۱۳ سال طول کشید:

قطار تهران- همدان در مسیر سریع‌السیر شدن

طرح راه آهن تهران- همدان در سال ۱۳۸۳ کلنگ‌زنی شد و پس از ۱۳ سال وقفه در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید. پروژه‌ای ملی که پس از بهره‌برداری پاسخگوی نیاز مردم و منطقه نبود و حالا بحث برقی شدن آن به میان کشیده شده است.

تین نیوز

 قطار تهران-همدان که در سال ۹۶ بعد از ۱۳ سال وقفه به بهره‌برداری رسید، پروژه‌ای هست که بعد از یکسال حالا کم و کاستی‌هایش مشخص شده است. به طوری که کارشناسان معتقدند با توجه به نیاز حمل کالا و مسافر در این استان، ضروری است برای صرفه‌جویی بیشتر در زمان، این قطار برقی به قطار سریع‌السیر تبدیل شود. اتفاقی که نماینده مردم همدان در مجلس در خصوص آن معتقد است در نظر گرفته شدن ردیف بودجه‌ای و آغاز پروژه برقی کردن قطار هدیه‌ای نوروزی به مردم همدان است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از ایران جوان آنلاین، طرح راه آهن تهران- همدان در سال ۱۳۸۳ کلنگ‌زنی شد و پس از ۱۳ سال وقفه در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید. پروژه‌ای ملی که پس از بهره‌برداری پاسخگوی نیاز مردم و منطقه نبود و حالا بحث برقی شدن آن به میان کشیده شده است.

در این خصوص نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه قطار برقی و سریع‌السیر تهران - همدان در دستور کار قرار گرفته است، می‌گوید: «هدیه نوروز ۹۷ به مردم همدان تصویب این پروژه در مجلس بود و امیدواریم هدیه نوروز ۹۸ نیز بهره‌برداری از این پروژه زیر ساختی باشد.»

حمیدرضا حاجی بابایی همچنین با اشاره به اینکه راه‌آهن فعلی پاسخگوی نیاز ۱۳ سال پیش است، می‌افزاید: «با توجه به ظرفیت‌های فعلی همدان باید زیرساخت‌های گردشگری برای تردد راحت مسافران و گردشگران داخلی و خارجی و نیز ایجاد زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا و از همه مهم‌تر تسهیل در رفت و آمد مردم تأمین شود.» این امر هم به گفته این نماینده مردم در مجلس محقق نمی‌شود مگر اینکه طرح برقی کردن قطار تهران- همدان به بهره‌برداری برسد و مدت سفر از این مسیر دو ساعت کاهش یابد.

گفته می‌شود که درحال حاضر ردیف بودجه‌ای برای برقی کردن این طرح ملی اکنون در نظر گرفته شده است. همچنین نماینده مردم همدان در مجلس ادامه می‌دهد: «با مصوبات خوبی که در این زمینه داشتیم همدان چهار راه ریلی کشور می‌شود و این زیر ساخت در ایجاد قطب اقتصاد و اشتغال در غرب کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.»

کاهش اتلاف وقت در حمل و نقل کالا از همدان

با اینکه بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح برقی کردن قطار تهران- همدان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اما برخی از کارشناسان باز هم بیم آن را دارند که این طرح همچون افتتاح این پروژه ملی با وقفه طولانی به مرحله بهره‌برداری برسد.

از همین رو نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «به طور حتم همان طور که نماینده همدان در مجلس اشاره کردند، این طرح نیاز به زمان زیادی ندارد و در صورت تأمین اعتبار با توجه به زیرساخت‌هایی که اکنون فراهم است، می‌توان خیلی زود این طرح را افتتاح کرد.»

حسن بهرام‌نیا اضافه می‌کند: «در حال حاضر سرعت قطار تهران- همدان ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که با تبدیل آن به قطار برقی و افزایش سرعت آن به ۱۶۰ کیلومتر، بالغ بر دو ساعت از زمان مورد نیاز برای سفر از تهران به همدان و بلعکس کاسته می‌شود.» این نماینده مجلس با اشاره به نیاز استان به قطار‌های سریع‌السیر ادامه می‌دهد: «همدان استانی معدنی با تولیدات کشاورزی بسیار است که برای تهسیل در صادرات کالا نیاز به قطار‌هایی با سرعت بیشتر است.»

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه به تازگی معدن طلای نهاوند افتتاح شده است، اضافه می‌کند: «علاوه بر بحث زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات مواد معدنی، با توجه به اینکه استان همدان، منطقه‌ای گردشگرپذیر هم هست، این قطار‌ها می‌توانند کمک بزرگی به توسعه گردشگری استان کنند.»

همچنین لازم به ذکر است که چه در بحث گردشگری و چه در بحث مبادلات تجاری- اقتصادی این مسیر ریلی با توجه به اینکه از همدان به راه‌آهن غرب کشور وصل می‌شود و از غرب نیز به بصره و در نهایت به آب‌های آزاد منتهی می‌شود و بر اهمیت زمان در حمل و نقل مسافر و کالا افزوده می‌شود. بنابر این توسعه این قطار‌ها و کاهش اتلاف زمان می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد استان و در نهایت کشور کند که نیازمند توجه ویژه متولیان است.

منبع: روزنامه جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میثم 1 0

    میشه ی کارشناس غیر از نماینده های ذی نفع اولویت برقی کردن راه آهن تهران همدان رو نسبت به سایر پروژه های در دست ساخت ریلی کارشناسی کنه!!!
    تا کی نماینده ها با بخشی نگری باید از بیت المال غارتگری کنن!؟

  • ناشناس 0 0

    قطارسریع السیرتهران قم اصفهان راهم راه اندازی کنین خواهشااا تواخبارهم بگیددددممنون

  • امیرعباس 3 0

    دقیقا از صحبتهای این آقای نماینده مشخصه که هیچ اطلاعی از راه آهن نداره و مشاوری هم در این زمینه نداره
    مسیر ریلی همدان برای سرعت 160 کیلومتر طراحی شده و فعلا سرعت آن 140 کیلومتر هست و در طی چند ماه آینده به 160 کیلومتر هم خواهد رسید در نتیجه اصلا نیازی به قطار برقی نیست
    همچنین مگه از این معدن در سال چقدر طلا استحصال میشه که نیاز به قطار داشته باشه کل محصول یک سال این معدن را با یک کامیون میشه حمل کرد.
    درضمن مگه تولیدات کشاورزی نهاوند چند ماه از سال عرضه میشوند که نیاز به خط آهن باشه
    جناب بهرام نیا بجای پیگیری راه آهن غیر کارشناسی نهاوند پیگیر احداث مسیر نهاوند به همدان از طریق آورزمان باش که سالیانه دها نفر کشته میده پیگیر جاده نهاوند به کنگاور باش که یکی از نقاط بحرانی استان است
    اگه گردشگری هم برایتان مهم است پیگیر راه نهاوند به گیان باشید
    آقای بهرام نیا مگه نهاوند چقدر مسافر دارد که به دنبال اتصال نهاوند به شبکه سراسری هستید شما حتی روزانه یک قطار هم برای تهران نمیتوانید پر از مسافر کنید آیا میتوانید قول دهید هر روز 300 نفر را مثلا در ساعت 6 صبح با قطار عازم تهران کنید؟