| کد خبر: 179649 |

◄ اسلامی: کمبود واگن و قطار داریم

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه ناوگان ریلی و توسعه زیرساخت‌ها به صورت متوازن در دستور کار است.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه ناوگان ریلی و توسعه زیرساخت‌ها به صورت متوازن در دستور کار است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در برنامه نگاه شبکه یک سیما گفت: در حال حاضر کمبود واگن و قطار داریم که شرکت‌های داخلی می‌توانند در تامین آن‌ها نقش موثری داشته باشند و به این منظور درحال مذاکره با چندین شرکت داخلی هستیم و به‌زودی قراردادهایی منعقد خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه بهره‌مندی از توان شرکت‌های داخلی برای ارتقای ناوگان ریلی در دستور کار است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷، یکی از منابع باارزش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است که می‌تواند کمک کند. هم می‌تواند به تولید کننده و هم به خریدار تسهیلات ارایه دهد که این موارد هم تحرک در تولید، تحرک در اشتغال، پایدارسازی تولید و اشتغال است.

او نسبت به افتتاح  راه‌آهن قزوین- رشت تا هفته اول اسفندماه ابراز امیدواری کرد و گفت:خطوط ریلی ما از حدود ۹هزار کیلومتر به بیش از ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است.

او افزود:  در موضوع دوخطه کردن ریل هم‌اکنون با حجم قابل ملاحظه‌ای از بار از منطقه خراسان رضوی که باید به بندر چابهار منتقل شود روبه هستیم که تنها در یک خط آهن صورت می‌گیرد و در این مسیر با تراکم مواجه بوده و تراکم رفت‌وآمدها و جابجایی بار برای ما در این منطقه مختل شده است، بنابراین، توسعه ناوگان ریلی و توسعه زیرساخت‌ها به‌صورت متوازن در دستور کار است.

همچنین اسلامی با تاکید بر اقتصاد دریا محور و توسعه سواحل مکران گفت: ظرفیت بنادر ما هم‌اکنون در حدود ۲۰۰ میلیون تن بار در سال است که باید این ظرفیت را ارتقا بدهیم.

او به افزایش ظرفیت حمل بار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا در گام‌های بعدی ظرفیت آن بندر را به ۸۵ میلیون تن برسانیم.

وی با اعلام اینکه باید ۴۰ درصد حمل بار در بندر چابهار اتفاق بیفتد، در بیان چرایی فاصله عمیق توسعه شهرها و بنادر در استان‌های جنوبی ایران با بنادر جنوبی دریای‌عمان و خلیج‌فارس، گفت: کشورهای جنوبی خلیج‌فارس با بنادر بین‌المللی متصل شده‌اند و بندر در اختیار صاحبان بار و کشتیرانی‌های بزرگ است که توانستند آن قدرت لجستیکی را در آن منطقه ایجاد کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: باید به موضوع پارک‌های لجستیک، افزایش قدرت تولید بار، افزایش قدرت ترانزیت، متوازن با توسعه بندر توجه داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه کار خدمات بندری یک فعالیت تصدی‌گری است و خلاف قانون است که خود سازمان بنادر تصدی‌گری کند، توضیح داد: هندوستان نیز علاقمند به چابهار است و با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و چابهار از تحریم خارج شده است آن‌ها علاقه‌مندند به حضور و سرمایه‌گذاری در چابهار هستند تا پل اتصالی‌شان به منطقه خاورمیانه برقرار شود. شرکت هندی برای بهره‌برداری از آن بندر، تعهد تجهیز بندر را هم داده است که در بازه مشخص، تجهیزات بیاورد، خدمات بندری ارایه دهد و بتواند بارها را به آسیانی میانه ببرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.