| کد خبر: 177941 |

◄ سهم پایین شبکه ریلی از تجارت خارجی ایران

زمان، زمان رقابت است و سرعت حمل ونقل کالا و مسافر با بهره گیری از ناوگان مجهز ریلی، نقش کلیدی در ربودن گوی سبقت از همسایگان و رقبای ایران دارد.

تین نیوز

از توسعه ریلی بندر چابهار تا افتتاح خط آهن مراغه-ارومیه و افتتاح خط مهم ریلی قزوین-رشت، همه این موارد به غیر از کمک به ایجاد صرفه جویی در پروسه کلی حمل ونقل، منجربه توسعه کریدور شمال-جنوب و رشد صنعت ریلی نیز می شوند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، آمار کلی تجارت ایران در سال 2017 میلادی نیز نشان می دهد که کشور ما در این سال تجارت مفصلی با کشورهای مختلف داشته است.

در این سال اتحادیه اروپا 11 میلیارد یورو کالا به ایران صادر و حدود 10 میلیارد یورو کالا وارد کرده است که این آمار رشد 8 درصدی در صادرات و 32 درصدی در واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

یک کارشناس حمل ونقل ریلی در این باره گفت: تنها درصد کمی از این آمار تجارت ایران در حوزه حمل بار، مربوط به شبکه ریلی است که با توجه به تلاش های راه آهن در توسعه کریدورهای ریلی و ایجاد خطوط جدید، لازم است اهتمام جدی تری در بررسی شیوه های رشد این نوعِ درآمدزا از حمل ونقل صورت گیرد.

اصغر ضیایی ضمن تاکید بر بهره گیری از امکانات شرکای تجاری بین المللی همچون روسیه و چین در توسعه خطوط و ناوگان ریلی گفت: زمان، زمان رقابت است و سرعت حمل ونقل کالا و مسافر با بهره گیری از ناوگان مجهز ریلی، نقش کلیدی در ربودن گوی سبقت از همسایگان و رقبای ایران دارد.

ضیایی نقش بخش خصوصی در تسریع پروژه های ریلی و ضرورت تشویق این بخش با ارائه بسته های حمایتی برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی را بی بدیل دانست و افزود: در حال حاضر توسعه خطوط ریلی به خوبی و به جا صورت می گیرد اما توسعه ناوگان، بهره گیری از نظام تعرفه گذاری مدرن، داشتن برنامه منسجم در حرکت قطارها و همچنین تخصیص بودجه به صنعت پربازده ریلی و ورود بخش خصوصی به آن هم باید با سرعت بیشتری انجام می شود.

این کارشناس ریلی همچنین افزود: در حال حاضر بیش از 5درصد از بار در ایران توسط حمل ونقل ریلی حمل نمی شود و در بخش حمل مسافر نیز این حوزه حمل ونقلی بیش از 15درصد سرانه سفر کشور در یک سال را به خود اختصاص نداده است.

ضیایی تاکید کرد: با این شرایط و به منظور توسعه بهره مندی از حمل ونقل ریلی نیازمند برنامه ریزی علمی و به روزتری هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.