| کد خبر: 175377 |

◄ فعالیت شرکت‌های ریلی با ایجاد مزیت رقابتی توجیه‌پذیر است

هدف بخش خصوصی از ورود به یک کسب‌وکار به‌دست آوردن سود بیش‌تر است و در صورتی که این سود از فعالیتی به دست نیاید، رغبتی هم برای ادامه کار نشان نخواهد داد.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن مدعی شده است که این شرکت بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، اقدامات گسترده‌ای را برای مشارکت بخش خصوصی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، نورالله بیرانوند واگذاری کل بخش واگن‌های باری و مسافری به شرکت‌های ریلی و سرمایه‌گذاری 70 شرکت بخش خصوصی در این دو حوزه را از نمونه‌های این اقدامات عنوان کرده است.

در این گزارش، افزایش تامین منابع مالی (فاینانس خارجی)، افزایش تسهیلات بانکی و تضمین ریسک سرمایه‌گذاری و تامین 20درصد ناوگان لکوموتیو کشور توسط بخش خصوصی نیز از نمونه‌های این واگذاری‌ها قلمداد شده است.

این در حالی است که شرکت‌های ریلی همواره از روند ناقص خصوصی‌سازی در این بخش شکایت داشته‌اند.

رییس کارگروه سیروحرکت و ایمنی انجمن ریلی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: هدف بخش خصوصی از ورود به یک کسب‌وکار به‌دست آوردن سود بیش‌تر است و در صورتی که این سود از فعالیتی به دست نیاید، رغبتی هم برای ادامه کار ندارد.

هرمز قطبی بزرگ‌ترین مشکل فعالان صنعت ریلی را عدم توانمندی در خرید ارزی قطعات و پرداخت بیمه مجموعه متبوع خود دانست و افزود: مشکلات کنونی اقتصاد، ورود فعالان بخش خصوصی به این بخش را سخت کرده است.

قطبی ضمن تاکید بر مدیریت علمی منابع مالی در جهت فعالیت بیش‌تر بخش خصوصی، عملکرد دولت در چند ساله گذشته از نظر توسعه راه‌آهن را بی‌نظیر عنوان کرد و اضافه کرد: به‌رغم این توسعه، در حال حاضر اولویت به نقاط و فعالیت‌های پربازده داده نمی‌شود.

او ادامه داد: چراکه حتی اگر زمام‌امور را به‌دست بخش خصوصی بسپاریم این‌که یک فعال بخش خصوصی در این بخش دست به سرمایه‌گذاری بزند و هزینه تعمیر و نگهداری را هم خودش بدون کمک دولت متحمل شود، نمی‌تواند موفق باشد.

قطبی اضافه کرد: بنابراین اولویت‌ راه‌آهن باید بر مبنای توانمند شدن این بخش باشد وگرنه تفویض وظایف و دارایی‌ها به بخش خصوصی چاره‌ای در جهت قدرت‌بخشی به این بخش نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 1 0

    با سلام ،
    وقتی صحبت از بازار رقابت و مزیت های رقابتی می شود عملا از بازار اقتصادی آزاد صحبت می کنیم .
    اما وقتی صحبت از حمایت دولت ، یارانه ها ، وام های کم بهره ، تامین ارز و… .. از طرف دولت برای استفاده یک مد حمل و نقلی می کنیم یعنی مزیت های رقابتی مطلقی را به آن مد یا آن رسته هدیه کردیم !
    بنابراین در عمل مصاحبه شونده دنبال کسب حمایت دولتی به منظور ایجاد توانایی رقابت بخش ریلی با بخش جاده ای چه ترابری کالا و چه ترابری مسافر است .
    نه هر که سخن راست گفت و کج نشست………………… .