| کد خبر: 167939 |

◄ احداث خط‌آهن مشهد-بجنورد توجیه ندارد

اصرار بر احداث خط ریلی از مشهد به بجنورد و ادامه مسیر تا گرگان فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و صرفاً یک کار سیاسی برای جلب رضایت نمایندگان مردم بجنورد و دیگر شهرهای استان خراسان شمالی است.

تین نیوز

پروژه خط‌آهن مشهد-بجنورد-گرگان که قرار بود از طریق فاینانس با سرمایه‌گذاری ۸۵ درصدی چین و ۱۵ درصدی سوی آستان قدس انجام شود، تا بهمن‌ماه سال گذشته مسکوت ماند. این در حالی بود که به‌زعم کارشناسان صنعت ریلی، این پروژه 655 کیلومتری در همان زمان با اعتبارات دولتی تا 50 سال بعد هم اجرا نمی‌‌شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در بهمن ماه سال گذشته کلنگ عملیات ساخت این خط‌‌آهن ‌با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی و با حضور رئیس‌جمهور زده شد.

پروژه‌ای که به‌زعم برخی از کارشناسان صنعت ریلی، تکمیل آن منجر به انتقال سریع بار ترانزیت شرق خزر به سمت افغانستان، چابهار و آب‌های آزاد خواهد شد اما به‌نظر مهرداد فرشیدی استاد دانشگاه حمل‌ونقل در دانشگاه مشهد، این خط آهن چنین امکانی را ایجاد نمی‌کند.

فرشیدی در این باره گفت: پروژه ساخت راه‌آهن در مسیر خراسان شمالی از مشهد به سمت گرگان سال‌ها است که نقل محافل خبری است. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در جریان سفر استانی او به بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، بحث احداث این مسیر ریلی مطرح شد و به تصویب رسید اما از آن سال تاکنون اگرچه اخبار متعددی از این طرح ریلی منتشر شده است اما عملیات عمرانی آن هنوز به صورت جدی دنبال نشده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مصوبه هیات دولت آمده که همه مراکز استان باید علاوه‌بر برخورداری از فرودگاه به شبکه ریلی کشور هم متصل شوند. در همین راستا امسال مراکز استان‌های گیلان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی کشور متصل شدند.

مهرداد فرشیدی افزود: مراکز استان کردستان و بوشهر هم در اولویت‌های بعدی قرار دارند اما از همان ابتدا مشخص بود که رساندن ریل به مراکز استان‌های اردبیل و خراسان شمالی بنابه دلایل فنی و اقتصادی به این زودی‌ها میسر نخواهد شد.

فرشیدی اضافه کرد: طراحی مسیر ریلی اردبیل نیز از ابتدا اشتباه و بسیار پرهزینه بود کمااینکه پس از گذشت سال‌ها هنوز گشایشی در عملیات نیمه‌کاره مسیر ریلی اردبیل از طریق میانه نشده است.

او افزود: برای بجنورد نیز احداث یک خط انشعابی از مسیر کنونی راه‌آهن مشهد و از طریق ایستگاه نقاب در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر زیرسازی این مسیر تا اسفراین پیشرفت مناسبی داشته است اما اصرار بر احداث خط ریلی از مشهد به بجنورد و ادامه مسیر تا گرگان فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و صرفاً یک کار سیاسی برای جلب رضایت نمایندگان مردم بجنورد و دیگر شهرهای استان خراسان شمالی است.

استاد دانشگاه مشهد توضیح داد: مسیر مورد اشاره درواقع ادامه مسیر ریلی تهران-گرگان است که به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی در این مسیر و یک خطه بودن آن، ظرفیت بالایی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. ضمن آنکه با توجه به احتمال افزایش فعالیت ریلی در مسیر گرگان-اینچه‌برون که متصل به شبکه ریلی کشورهای آسیای میانه یا سی‌آی‌اس بوده و دربرگیرنده اهداف بلندپروازانه ترانزیت ریلی در مسیر شرق آسیا به اروپای غربی و شمالی است، بهره‌برداری از مسیر ریلی شمال فراتر از ظرفیت پیش‌بینی شده برای آن خواهد بود که در آن صورت ظرفیتی برای ادامه مسیر تا بجنورد و متعاقباً مشهد باقی نمی‌ماند.

فرشیدی ادامه داد: اصولا در مسیر مورد اشاره ظرفیت بار و مسافر قابل استنادی که احداث این مسیر پرهزینه را با تمام مشکلات زیست محیطی‌اش به‌ویژه به هنگام عبور از جنگل گلستان توجیه کند، وجود ندارد.

این استاد دانشگاه ایجاد خط انشعابی از ایستگاه نقاب به سمت اسفراین و بجنورد و متعاقبا ادامه مسیر از بجنورد به مشهد را به دلیل فقدان عوارض طبیعی و پرهزینه بودن آن، بسیار مناسب‌تر از اتصال ریلی بجنورد به گرگان عنوان کرد و اضافه کرد: برای اتصال منطقه ریلی شمال به مشهد هم می‌توانیم در آینده با احداث مسیر گرگان-شاهرود که بسیار کوتاه‌تر از مسیر گرگان-بجنورد است، اتصالات شبکه ریلی را برقرار کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.