| کد خبر: 141050 |

تخصیص ۷٫۵ میلیارد دلار منابع مالی به بخش ریلی

شرکت راه‌آهن در راستای تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران از مشوق‌هایی استفاده کرده است، افزود: راه‌آهن برای اقتصادی کردن فعالیت ریلی بخش خصوصی، اقداماتی در دستور کار خود قرار داده که کاهش تعرفه دسترسی به شبکه و تهیه بسته‌های حمایتی سرمایه‌گذاری از آن جمله است.

تین نیوز

معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن گفت: دولت قصد دارد در پنج سال آینده ۷٫۵ میلیارد دلار منابع مالی به بخش حمل‌ونقل ریلی و دیگر بخشهای حملونقل اختصاص دهد.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت راهآهن، نوراله بیرانوند اظهار داشت: این فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی در این عرصه بتواند بیش از پیش فعال شود.

وی با بیان اینکه شرکت راهآهن در راستای تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاران از مشوقهایی استفاده کرده است، افزود: راه‌آهن برای اقتصادی کردن فعالیت ریلی بخش خصوصی، اقداماتی در دستور کار خود قرار داده که کاهش تعرفه دسترسی به شبکه و تهیه بستههای حمایتی سرمایهگذاری از آن جمله است.

وی یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در چشم‌انداز ۱۴۰۴ سهم جابه‌جایی بار در کشور به میزان ۳۰ درصد از سوی شبکه ریلی و ۲۰ درصد مسافر در سطح کشور انجام شود.

معاون شرکت راهآهن تاکید کرد: تحقق برنامه راه‌آهن نیازمند یک سبد منابع است و شرکت راه‌آهن تلاش دارد که وابستگی این سبد به منابع دولتی کاهش پیدا کند زیرا وقتی کشور با کسری بودجه مواجه است، اعتبارات دولتی برای طرح‌های عمرانی به مشکل می‌خورد.

تلاش برای افزایش سهم راه آهن برای بار و مسافر

معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن گفت: راه‌آهن کشور برنامه و راه روشنی را تا افق ۱۴۰۴ پیش روی توسعه صنعت ریلی کشور ترسیم کرده و افزایش سهم بار و مسافر در حملونقل کشور دو هدف اصلی این برنامه‌ریزی راه‌آهن است.

بیرانوند درباره وضعیت سرمایهگذاری بخش خصوصی در حملونقل ریلی گفت: رویکرد دولت و راهآهن حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی در ساخت، توسعه، نگهداری و بهرهبرداری از شبکه ریلی است.

وی افزود: برای تحقق این هدف، برنامههای مختلفی طی دو دهه اخیر در راهآهن طراحی و اجرا شده است.

بیرانوند ادامه داد: از جمله اقدامهای مهم برای جذب سرمایهگذار به بخش ریلی، تصویب قانون دسترسی به شبکه ریلی بهعنوان بستری برای مشارکت بخش خصوصی، واگذاری ناوگان باری و مسافری به بخش خصوصی بود که در همین راستا شرکتهای بخش خصوصی برای بحث بهرهبرداری از این حوزه، شکل گرفتند.

بیرانوند اضافه کرد: از طرف دیگر، راهآهن برای بحث نگهداری، سیاست برون سپاری را در پیش گرفت و به جای نگهداری خطوط، ایستگاهها و ساختمان، آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی به اقدامات شرکتهای بخش خصوصی برای فعالیت گسترده در راهآهن اشاره کرد و گفت: شرکتهای خصوصی برای سرمایهگذاری در زمینه بازسازی و نوسازی ناوگان و ماشین آلات، جذب راهآهن شده و طی سالهای گذشته به موفقیتهای خوبی رسیدند.

معاون شرکت راه آهن یادآور شد: این شرکت با هدف اقتصادی کردن سرمایه گذاری در صنعت ریلی، در زمینه تامین ناوگان جدید لکوموتیو، واگن باری و مسافری، مشوق های لازم را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت .

وی اظهار داشت: از جمله اتفاقات مهم در این بخش، تامین بالغ بر ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو توسط بخش خصوصی با حمایت راه آهن بوده که طی ۱۰ سال گذشته صورت گرفت.

معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل یادآور شد؛ اگر چه در بخش تامین واگنهای باری و مسافری سرمایهگذاریهای خوبی در بخش ریلی اتفاق افتاده اما روند سرمایهگذاری متناسب با برنامههای توسعه ناوگان راهآهن نبوده است.

منبع: روزنامه جهان اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.