| کد خبر: 194684 |

◄ صاحبان کالا چگونه حمل‌ونقل جاده‌ای را غیر تخصصی و رانتی کردند؟

مشکل حمل کالای اساسی و الزام شرکت‌ها به تامین ناوگان، برخوردی غیر تخصصی است چرا که این موضوع باعث ایجاد رانت برای رانندگان کمپرسی و افزایش بی‌رویه کرایه‌های حمل شده است.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ و نقل جاده‌ای کالا معتقد است: مشکل حمل کالای اساسی و الزام شرکت‌ها به تامین ناوگان، برخوردی غیر تخصصی است چرا که این موضوع باعث ایجاد رانت برای رانندگان کمپرسی و افزایش بی‌رویه کرایه‌های حمل شده است.

به گزارش تین نیوز، مهدی اشرفی افزود: متاسفانه در برهه‌های مختلف، نهادهای دولتی حمل‌ و نقل جاده‌ای به‌جای حل ریشه‌ای مشکل به دنبال انتقال مشکل به سمت شرکت‌ها و ناوگان بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

او تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به ذی‌نفع بودن نهادهای دولتی در عواید صنعت حمل‌ و‌ نقل،  ۲ اقدام زیر باید در اسرع وقت انجام شود:

-اولا آیین‌نامه تاسیس شرکت‌ها توسط یک نهاد مستقل اصلاح شود

-ثانیا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در هزینه‌ها و ریسک‌های صنعت حمل‌ و‌ نقل مشارکت داشته باشد.

به گزارش تین نیوز، این اظهارات درحالی بیان می‌شود که رانندگان به عنوان یکی از ارکان مهم حمل‌ و نقل جاده‌ای با این دیدگاه موافق نیستند.

در این باره خداداد بکرانی معتقد است: طبق قانون، شرکت‌های حمل و نقل باید دارای ناوگان ملکی باشند و این تحت فشار بودن شرکت‌ها از این جهت است.

وی اظهار کرد: در ضمن شرکت‌های حمل و نقل اگر خواسته باشند رانتی ایجاد نشود باید طبق قراردادی که با صاحبان کالا بسته می‌شود کرایه به ناوگان خودمالک پرداخت و کمیسیون دریافت کنند.

او تاکید کرد: ولی متاسفانه برخورد شرکت‌های حمل ونقل با ناوگان خود مالک به گونه‌ای است که با ناوگان کمپرسی خود مالک به شیوه ملکی یعنی به صورت کرایه توافقی، برخورد می‌کنند.

این فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا افزود: در مورد 2 پیشنهاد ارایه شده نیز باید گفت، اولاً شرکت‌های حمل و نقل قانون مصوب و شرایط تاسیس و قانون تجارت را رعایت کنند و ثانیاً سیاست نظام بر این است که امور دولتی بیشتر به بخش خصوصی سوق یافته و خصوصی‌سازی شود و چون سازمان راهداری نهادی دولتی است این امر بر خلاف سیاست کلی نظام است.

به گزارش تین نیوز، سعید علام یکی دیگر از رانندگان نیز در این مورد گفت: اگر در صنعت حمل و نقل ترازوی صنف به درستی عمل می‌کرد نه رانتی به وجود می‌آمد نه افزایش بی‌رویه کرایه.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کامیونداران به  مضحکه دست صاحبان کالا و تاجران تبدیل شده‌اند؛ امروز بندر امام بار دپو و کرایه بی‌رویه زیاد می‌شود فردا بارهای معدنی به دلایل نامعلوم افزایش صادرات پیدا می‌کند و کرایه هم بی‌رویه افزایش می‌یابد و سپس دلار ارزان می‌شود و تاجران بار از بنادر خارج نمی‌کنند و کرایه افت پیدا می‌کند.

به گزارش تین نیوز، این فعال بخش حمل‌ و نقل جاده‌ای کالا تاکید کرد: چرا نباید یک ترازوی سنجش کرایه قیمت کرایه را نسبت به مخارج و هزینه‌های کامیون مشخص کند؟ چرا درآمد کامیونداران باید نسبت به سود تاجران پایین و بالا شود؟

علام افزود: رانت و غیر تخصصی شدن حمل و نقل را فقط صاحبان کالا به وجود می‌آورند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.