| کد خبر: 197124 |

◄ انحصارگرایی تاکسی‌های اینترنتی

انحصار در حوزه تاکسی‌رانی زمینه سوءاستفاده و عدم ارائه خدمات مناسب به شهروندان را تقویت می‌کند.

تین نیوز

انحصار در حوزه تاکسی‌رانی زمینه سوءاستفاده و عدم ارائه خدمات مناسب به شهروندان را تقویت می‌کند. برای سال‌های متمادی سازمان تاکسی‌رانی شهرداری در همه امور این حوزه دست برتر را داشت اما در سال‌های اخیر تاکسی‌های اینترنتی با شکستن این انحصار تبدیل به مرجعیت اصلی شهروندان در این حوزه شدند. اما قصه به این سادگی نیست.

چون اساساً تاکسی‌های اینترنتی و به تعبیری درست‌تر شرکت‌های اینترنتی مربوطه ارائه دهنده خدمت خاصی نیستند و تنها با وصل کردن متقاضی به راننده نقش دلال را بازی می‌کنند. سؤالی که مطرح می‌شود اینکه؛ آیا دریافت سهم 15 درصدی از هر سفر توسط این شرکت‌ها صرفاً به خاطر ایفای نقش واسطه مبنای درستی دارد؟. در واقع شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه از یک سو و انفعال شهرداری از سوی دیگر (وضعیت حمل و نقل همگانی، عدم خلاقیت در زیر مجموعه تاکسی‌رانی و ..) سبب شده تا شهروندان و راننده‌ها مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. سرمایه هنگفتی که واسطه گران به خاطر جابجایی شهروندان به جیب می‌زنند زمینه فساد در جامعه را افزایش می‌دهد. 

سؤال مهم دیگر اینکه؛ حال چه باید کرد؟. پاسخ به این سؤال به ظاهر ساده اما در عمل دشوار است. به ظاهر پاسخ ساده است چون با قاعده‌مند کردن فعالیت شرکت‌های تاکسی‌رانی اینترنتی می‌توان شاهد بهبود وضعیت رانندگان و امنیت شهروندان بود.

اما به واقع سخت است چون تغییرات و قاعده‌مند کردن فعالیت آن‌ها ورود به حوزه ذی‌نفعانی است که در حال حاضر به واسطه سرمایه‌های هنگفتی که اندوخته‌اند توان تغییر قواعد به نفع خود را دارا هستند.

روشن است که در چنین شرایطی دولت باید جهت بهبود وضعیت شهروندان و ارائه دهنده‌های واقعی خدمات (که در اینجا رانندگان هستند) مداخله داشته باشد و واسطه‌ها را ملزم به رعایت قواعد کند.

*کارشناس حوزه شهری

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.