| کد خبر: 54950 |

پیشنهاد فعالان صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه؛

تدوین بسته اجرایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی

تین نیوز | با گسترش روزافزون فناوری و استوار شدن همه رشته‌ها برپایه فناوری، نیاز به حرکت بر این پایه در همه صنایع بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد که در این میان، صنایع دریایی هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

صنایع دریایی که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت یک صنعت فراموش‌شده به شمار می‌رود، در حالی این روزها سعی در نجات خود و خارج شدن از شرایط فعلی دارد که به گفته فعالان این حوزه لازم است حوزه دریا و فناوری همگام با یکدیگر حرکت کنند که بر این اساس اقداماتی در جهت تدوین بسته‌های اجرایی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی انجام شده که باید منتظر ماند تا نتایج را در برنامه ششم توسعه مشاهده کرد.

اجرای قانون حمایت از صنایع دریایی
حبیب فرشی‌ستوده، مدیر امور برنامه‌ریزی و کنترل دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی درباره اقدامات انجام‌شده در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی در برنامه ششم توسعه از سوی دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی گفت: شورای‌عالی صنایع دریایی، عالی‌ترین ارگان دریایی از نظر قانونی به شمار می‌رود که دو ماموریت اصلی را دنبال می‌کند؛ مسئله نخست، اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی است که پس از گذشت ۷ سال از تصویب آن، هنوز بخش عمده‌ای از آن اجرایی نشده و مسئله دوم، اجرای قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل است.

وی با تاکید بر اینکه احکام برنامه ششم توسعه در حوزه صنایع دریایی هنوز نهایی نشده است، اظهار کرد: از این‌رو در حال تدوین بسته اجرایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی در برنامه ششم توسعه هستیم.

مدیر امور برنامه‌ریزی و کنترل دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی با تاکید بر اینکه شورای‌عالی صنایع دریایی برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان دریایی درحال‌حاضر ۳ اقدام بسترساز را در دستور کار دارد، عنوان کرد: با توجه به قانون حداکثری استفاده از توان داخل برای تامین نیازهای کشور، نخستین اقدام دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی توجه ویژه به ساخت داخل و مراکز خودکفایی در ارگان‌های دریایی است.

شناسایی و اولویت‌گذاری ۵۰ پروژه دریایی
فرشی‌ستوده اقدام دیگر دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی را تصویب تعدادی از طرح‌های پژوهشی دریایی عنوان و تصریح کرد: حدود ۵۰ پروژه دریایی شناسایی و اولویت‌گذاری شده که پس از تصویب شورای‌عالی صنایع دریایی و تامین اعتبار به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار خواهد شد که به طور قطع این امر منجر به ارتقای دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

مدیر امور برنامه‌ریزی و کنترل دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی، اقدام سوم در این حوزه را ارائه پیشنهادهای مد نظر شورا در برنامه ششم توسعه بیان کرد و گفت: درحال‌حاضر حدود ۳۵ حکم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شده که به زودی به دولت ابلاغ خواهد شد که یکی از این حکم‌ها مربوط به حل مشکلات بیمه‌های دریایی است.

فرشی‌ستوده خاطرنشان کرد: البته هنوز مشخص نیست که این برنامه به صورت قانون و یا بسته اجرایی درخواهد آمد، چراکه این روند به نظر دولت بستگی دارد و چنانچه این برنامه در قالب قانون باشد باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که ممکن است در این شرایط دستخوش تغییرات زیادی شود، بنابراین تمایل ما این است که این برنامه به صورت بسته اجرایی شود.

حضور کمرنگ دریا در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان
بی‌شک با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش این شرکت‌ها در رشد همه‌جانبه اقتصادی و صنعتی کشورها انتظار می‌رود که تمام بخش‌ها خود را همسو با این روند کرده و تغییرات بنیادین با استفاده از این فناوری‌ها ایجاد کنند. صنایع دریایی نیز از این روند مستثنا نبوده هرچند برخی معتقدند که رابطه دریا با شرکت‌های دانش‌بنیان باید دوطرفه بوده و لازم است تلاش شود تا ضمن فعال کردن شرکت‌های پژوهشی دانش‌بنیان در حوزه دریا، صنایع دریایی نیز برای ایجاد ارتباط با این دسته از شرکت‌ها اقدام کنند.

براین اساس محمدسعید سیف، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با بیان اینکه حوزه دریایی حضور کمرنگی در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد گفت: حضور حوزه دریایی در شرکت‌های دانش‌بنیان کمرنگ و ضعیف است و تلاش بر این است تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها حضور فعال‌تری در این حوزه داشته باشند.

وی با اشاره به بالا بودن تنوع در حوزه صنایع دریایی افزود: باید با توجه به تنوع در این صنعت، از ظرفیت‌های موجود در این بخش استفاده حداکثری داشته باشیم. از این رو تلاش بر این است که برای پروژه‌های دریایی مصوبه‌ای ابلاغ کنیم تا شرکت‌های پژوهشی دانش‌بنیان در حوزه دریا فعال‌تر شوند. تمام محصولات و تولیدات دریایی باید نسبت به دریافت تاییدیه از سوی موسسات رده‌بندی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون طرح‌های حمایتی بسیاری به اجرا درآمده اما بیشتر آنها به نتایج دلخواه نرسیده است، اظهار کرد: به همین منظور جا دارد در بحث پژوهش‌های دانش‌بنیان این موارد پیگیری شود و این درحالی است که طرح‌های فناوری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی ازجمله کامل‌ترین طرح‌هایی هستند که به اجرا گذاشته می‌شوند زیرا این طرح‌ها علاوه بر حمایت، مباحث ترویجی را هم در نظر خواهند گرفت. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان درحال‌حاضر در کارگروه توسعه بازار در دست بررسی است ضمن آنکه برای پرداخت وام به فعالان دریایی نیز طرح‌هایی در دست اجراست.

ضرورت حمایت نهادهای دریایی از طرح‌های دانش‌بنیان
مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان نیز بر لزوم حمایت تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با حوزه دریا از طرح‌های دانش‌بنیان صنایع دریایی تاکید کرد و گفت: موسسه «رده‌بندی ایرانیان» نخستین ارگان دریایی بود که در کنار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی به امور شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی رسیدگی کرد و به‌عنوان کارگزار و ارزیاب طرح‌های دانش‌بنیان دریایی فعال شد.

حسن‌رضا صفری با اشاره به قوانین «آی‌ام‌او» و به روز بودن این قوانین گفت: محصولات دانش‌بنیان دریایی تولید شده در کشور باید بتوانند با آنها منطبق شوند و قابلیت استفاده روی شناورها را داشته باشند، در غیر این صورت بازاری برای این محصولات وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: تفاوت بارزی که صنایع دریایی با دیگر صنایع دارد، الزام به رعایت قوانین بین‌المللی در تولید محصولات دریایی است زیرا باید تمام این محصولات تاییدیه رده‌بندی دریافت کنند.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان ادامه داد: از این رو باید نگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی متفاوت بوده و به دنبال تولید محصولاتی در این شرکت‌ها باشیم که قابل استفاده در شناورها بوده و بر قوانین بین‌المللی مربوط منطبق باشند. بی‌شک با توجه به چنین شرایطی ضرورت استوار کردن صنایع دریایی بر پایه شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش نمایان می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.