| کد خبر: 43089 |

بهره برداری از نخستین اسکله شناور بتنی مسافری در بندر کنارک چابهار

نخستین اسکله شناور بتنی مسافری در بندر کنارک چابهار به بهره برداری رسید.

مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات از ساخت نخستین اسکله شناور بتنی مسافری به دست متخصصین داخلی با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و بهره برداری از آن در بندر کنارک چابهار خبر داد.
 به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان بنادر ودریانوردی عبدالکریم رزازان در این باره توضیح داد : اسکله مذکور دارای ماهیت کاملا بومی  و محصول دانش آموختگان نخبه ایرانی بوده که مطالعات و طراحی آن از سال 1392 در راستای منویات مقام معظم رهبری و تحقق امر اقتصاد مقاومتی و با هدف ساماندهی بنادر در نقاط محروم و تقویت توان تولید کنندگان داخلی توسط مدیر عامل محترم سازمان و نیز مسئولین استانی به بهره برداری رسید.
 وی اضافه کرد : این سازه شناور تماما در داخل کشور طراحی و ساخته شده و فن آوری بومی آن توان رقابت با محصولات خارجی را داشته و از نظر فنی و اقتصادی توجیه پذیر است. لذا این فن آوری بومی علاوه بر تامین نیاز داخلی در بخش ساماندهی بنادر و جزایر کشور و رونق گردشگری توانایی صدور به کشورهای منطقه بوی‍ژه کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارد.
 رزازان در تشریح مشخصات فنی اسکله شناور گفت : این اسکله شناور بتنی در بندر کنارک و در شرایط دریای آزاد ( بیرون از حوضچه آرامش ) نصب و راه اندازی شده و در نوع خود از نظر فنی منحصر بفرد به شمار می رود. ساختار اصلی این اسکله شناور از نوع بتنی مقاوم به خوردگی در شرایط حاد اقلیمی( رطوبت نسبی بالا) منطقه طراحی شده است. طول مفید پهلوگیری 32 متر ، عرض 4 متر و امنیت و سهولت تردد مسافران  بویژه سالمندان ، بانوان و کودکان را فراهم می آورد.
 
به گفته رزازان، دو دستگاه پل دسترسی با طراحی ویژه نیز جهت تردد مسافران ورودی و خروجی در نظر گرفته شده است که با رعایت استانداردهای جهانی ، حد اکثر شیب مجاز را در شرایط جزر فراهم می کند . اتصال پل ها به فوندانسیون خشکی از نوع لولایی بوده که کاربری اسکله را در ترازهای گوناگون جزر و مدی مهیا میکند.
 
وی گفت : بار گذاری مجاز بر روی اسکله و پل های دسترسی 500 کیلوگرم بر متر مربع دیده شده است به عبارتی  برای سطح عرشه 128 متر مربعی اسکله می توان حداکثر بار زنده 64 تن را بر سازه شناور اعمال کرد. با عنایت به کاربری مسافری اسکله مذکور ضریب ایمنی و طراحی بالایی برخوردار است.
 
بر اساس این گزارش از ویژگی های مهم دیگر اسکله شناور بتنی مذکور می توان به بیشترین دوام ، ماندگاری طولانی ، پایداری و تعادل شناور همچنین پایین بودن هزینه های نگهداری و تعمیرات نسبت به نمونه های مشابه فولادی و یا پلی اتیلنی اشاره کرد.
 
قابل ذکر است که ارزش اسکله شناور مذکور 10 میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    جناب آقای رزازان، با همین اطلاعاتی که در اختیارتان گذاشته اند و جنابعالی به عنوان دستاورد بومی سازی و اقتصاد مقاومتی عنوان می فرمایید که همه می دانیم که چه مصرفی دارد می توان ضرب و تقسیم ساده ای انجام داد و مشخص نمود که این اسکله با هزینه ای حدودا ده ملیون تومن بر متر مربع تقدیم اداره کل مشعشع جنابعالی گردیده است در صورتی که شرکت مشابه که با انتقال فناوری از معتبر ترین محصولات بتنی شناور از شرکت های بین المللی، تمامی مراحل ساخت را در داخل کشور به انجام می رسانند، قادرند با نیمی از این مبلغ کار را به انجام رسانند. البته سوابق آن مجموعه در حمایت از بومی سازی و حرکت های اقتصادی بویژه اقتصاد مقاومتی نیازی به تدقیق ندارد. کاش اینگونه اظهار نظرها فقط از سر بی اطلاعی باشد.