| کد خبر: 218608 |

◄ تلاش ارمنستان و آذربایجان برای جابه‌جایی کریدور ترانزیتی دریای خزر

رئیس کمیته بندری و دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: در شمال ایران کشورهای مستقل نظیر ارمنستان و آذربایجان هزینه‌هایی در احداث بنادر داشته‌اند تا موقعیت استراتژیک و محور شمال به جنوب دریای خزر را به محور شرق و غرب این دریا جابه‌جا کنند.

تین نیوز

رئیس کمیته بندری و دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: در شمال ایران کشورهای مستقل نظیر ارمنستان و آذربایجان هزینه‌هایی در احداث بنادر داشته‌اند تا موقعیت استراتژیک و محور شمال به جنوب دریای خزر را به محور شرق و غرب این دریا جابه‌جا کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، همایون یوسفی اظهار کرد: مقوله لجستیک به یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در اقتصاد بین الملل تبدیل شده است و در کشور ما نیز باید این امر در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیته بندری و دریایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته اروپایی نظیر ایتالیا که از تجربه بالایی در حوزه حمل و نقل برخوردارند، کریدورهای ترانزیتی و مقوله لجستیک به یک درآمد پایدار تبدیل شده است.

‌وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم کریدورهای جدید، در بخش دریایی است و با توجه به هرم طراحی شده برای ایجاد جذابیت‌های مالی و نیز شاخص های مالی تبیین شده حوزه لجستیک در سامانه های بین المللی، می توان از حمل و نقل دریایی به عنوان ارزان ترین، ایمن ترین و به صرفه ترین شقوق حمل و نقل اشاره کرد که حجم جابه‌جایی بار بسیار بالایی در جهان امروز دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای دنیا به سمت توسعه بنادر و کریدورهای جدید دریایی حرکت کرده اند، گفت: اگر ما از این تصمیم مهم فاصله بگیریم، نفوذ خود در منطقه را به مرور زمان از دست خواهیم داد و از مزیت های لجستکی بی نظیر خود بی بهره می مانیم.

* حرکت‌ کشورهای همسایه ایران برای توسعه کریدورهای ترانزیتی

یوسفی اظهار داشت: کشورهای همسایه نظیر پاکستان در مقابل چشمان ما با همکاری چینی‌ها کریدور جدیدی را در بندر گوادر مدنظر قرار دادند تا به شاهراه صادرات منطقه تبدیل شوند،‌ در شمال ایران نیز کشورهای مستقل نظیر ارمنستان و آذربایجان هزینه‌های زیادی در احداث بنادر داشته اند تا موقعیت استراتژیک و محور شمال به جنوب دریای خزر را به محور شرق و غرب این دریا جابه‌جا کنند.

وی تاکید کرد: می توانیم به منظور فعالیت هرچه بهتر در بنادر شمالی ایران، ظرفیت بنادر خود در شمال ایران را از ۳۰ به ۱۰۰ میلیون تن توسعه بخشیم.

رئیس کمیته بندری و دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بندر چابهار مسیر حمل و نقل دریایی را برای فعالان اقتصادی دنیا کاهش می‌دهد، گفت: باید به سمت توسعه بنادر به ویژه بندر چابهار حرکت کنیم، این بندر موقعیت استراتژیک فوق العاده‌ای دارد و هر فعال اقتصادی که بخواهد کالای خود را در منطقه جابه‌جا کند می تواند از مسیر استفاده کند و تا یک هفته زمان انتقال بار خود را نسبت به سایر مسیرها کاهش دهد.

وی با اشاره بر اینکه تلاش‌های بسیار خوب و فعالیت های مناسبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بندری و دریایی صورت گرفته است، اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در جذب سرمایه به دلیل اعمال تحریم های آمریکایی ها اگر بتوانیم از ظرفیت نقدینگی مردم در بازار سرمایه به منظور توسعه بنادر خود استفاده کنیم گام بسیار بلندی در راستای پویایی اقتصاد کشور برداشته ایم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    در متن فوق بجاي ارمنستان، تركمنستان نوشته شود و گرنه مطلب نادرست است.