| کد خبر: 211837 |

◄ درخواست یک مقام صنفی: مجوز ورود تجهیزات دست دوم بندری صادر شود

به دنبال صدور مجوز واردات کامیون‌های دست دوم سه سال کارکرد به کشور با هدف نوسازی ناوگان جاده‌ای، یک فعال حوزه بنادر و دریانوردی پیشنهاد داد مجوز ورود برخی تجهیزات دست دوم بندری نیز صادر شود.

تین نیوز

به دنبال صدور مجوز واردات کامیون‌های دست دوم سه سال کارکرد به کشور با هدف نوسازی ناوگان جاده‌ای، یک فعال حوزه بنادر و دریانوردی پیشنهاد داد مجوز ورود برخی تجهیزات دست دوم بندری نیز صادر شود.

به گزارش تین نیوز، دبیر انجمن پایانه‌داران بندری ایران به خبرنگار ما گفت: با توجه به تعهدات قراردادی برخی شرکت‌های پایانه‌دار در بنادر کشور پیشنهاد می‌شود سازمان بنادر و دریانوردی هم برای ورود برخی از تجهیزات بندری دست دوم مانند موضوع ورود کامیون‌های دست دوم، مجوز صادر کند.

محسن صادقی‌فر افزود: در حال حاضر قیمت یک جرثقیل ۱۴۰ تنی حدود ۳.۵ میلیون یورو است که تفاوت قیمت ۵ هزار تومان تا ۱۸هزار تومان یورو در طول 2 سال گذشته موجب شده برای ترمینال‌داران خرید تجهیزات نو امکان پذیر نباشد و اگر هم بتوانند این تجهیزات را خریداری کنند شرکت‌های رابط، به آنها نه گارانتی می‌دهند و نه آموزش.

او تاکید کرد: ضمن این‌که به دلیل کاهش ورود کانتینر و کالاهای جنرال کارگو، خرید تجهیزات گران قیمت بندری مقرون به صرفه و اقتصادی نبوده و مدل‌های اولیه سرمایه‌گذاری پاسخگو نیست.

به گزارش تین نیوز، وی عنوان کرد: البته طبیعی است که تجهیزات نو بهتر از دست دوم و کارکرده است اما وقتی قیمت‌ها بالا باشد مدل اقتصادی ترمینال‌ها با بنادر جوابگو نیست و این در حالی است که تعرفه‌ها نیز افزایش چشمگیری نداشته و امسال نیز تا کنون هیج افزایشی اعمال نشده ولی کاهش پول ملی بسیار فاحش است.

صادقی‌‌فر گفت: ترمینالی که برای 2 دستگاه جرثقیل ۱۴۰ تنی از آلمان باید ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه کند ۵۰ سال دیگر هم نمی‌تواند هزینه‌های خود را با تعرفه ریالی پوشش دهد و در چنین شرایطی طبیعی است که چنین خریدی مقرون به صرفه نیست.

این مقام صنفی در گفت و گو با تین نیوز، افزود: سال ۸۲ تعرفه‌‌ها به طور میانگین ۴ دلار بود لاما الان بعد از ۱۷ سال کمتر از  یک دلار است که این یعنی کاهش پول ملی.

وی عنوان کرد: هزینه تجهیزات بندری همه به ارز خارجی محاسبه می‌شود و نمونه ایرانی آن هم وجود ندارد برای مثال یک گنتری کرین حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است (حدود ۹ میلیون یورو) و مابقی تجهیزات نیز قیمت‌هایی مشابه دارند.

به گزارش تین نیوز، دبیر انجمن پایانه‌داران بندری ایران تاکید کرد: حتی قطعات یدکی هم گران است و بالاتر از ارز بازار آزاد باید برای ورود به ایران هزینه شود چون مستقیم وارد کشور نمی‌شود.

وی افزود: تجهیزات عمدتاً تولید کشورهای اروپایی و چین هستند و دست دوم آن ممکن است در بسیاری از بنادر منطقه یافت شود.

صادقی‌فر با بیان این‌که سازمان بنادر می‌تواند برای واردات تجهیزات دست دوم شرایطی مثلاً عمر حداکثر ۵ سال بگذارد، گفت: تجهیزات نو علاوه بر گرانی به ما فروخته نمی‌شود چرا که تحریم است.

وی عنوان کرد: اگر این روال ادامه یابد تا چند سال دیگر کلیه تجهیزات بندری فرسوده شده و لازم است جایگزین شود ولی با این تعرفه‌ها هیچ شرکتی قادر به جایگزینی نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.