| کد خبر: 196149 |

◄ دلایلی که تولید داخل سوخت کم‌سولفور تا سال ۱۴۰۱ را غیرممکن می‌کند

در صورت برطرف شدن تحریم‌ها، حداقل 6 سال برای تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه‌های کشور زمان نیاز است.

تین نیوز

مدیرگروه تصفیه و پالایش پژوهشگاه صنعت نفت در حالی عنوان کرده که سوخت کم سولفور تولید داخل تا سال ۱۴۰۱ به دست ناوگان ملی کشتیرانی می‌رسد که برخی کارشناسان این وعده را محقق شدنی نمی‌دانند.

به گزارش تین نیوز، سید جاوید رویایی چندی پیش با بیان اینکه هم اکنون برخی از تولیدکنندگان کوچک داخلی برای تولید سوخت کم سولفور تا زمان اجرای قانون IMO در آغاز سال ۲۰۲۰ اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به نیاز ناوگان ملی که در حدود یک میلیون تن سوخت در سال است توان تولید این شرکت‌ها تنها ۱۰ درصد از سوخت مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این سخنان سید جاوید رویایی در حالی مطرح شده است که یک کارشناس حوزه دریایی معتقد است در صورت برطرف شدن تحریم‌ها، حداقل 6 سال برای تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه‌های کشور زمان نیاز است و این  وعده که «سوخت کم سولفور تولید داخل تا سال ۱۴۰۱ به دست ناوگان ملی کشتیرانی می‌رسد» محقق شدنی نیست.

رضا محمدعلی بیگی در گفت و گو با تین نیوز، همچنین در مورد این بخش از اظهارات  مدیرگروه تصفیه و پالایش پژوهشگاه صنعت نفت که «نیاز ناوگان ملی را در حدود یک میلیون تن سوخت در سال» ذکر کرده و تنها راه پیش روی کشتیرانی‌های داخلی برای تامین سوخت تا زمان تولدی این محصول(سال 1401) را واردات آن دانسته است، بیان کرد: با توجه به قیمت تنی 600 دلار این سوخت و مصرف یک و نیم میلیون تن در سال ناوگان داخلی، این اظهارات به معنی خروج 4 میلیارد دلار ارز از کشور جهت تامین سوخت ناوگان دریایی ایران (سوخت منطبق) است که باید به همه ذینفعان ایرانی برای این غفلت مهم مدال داد.

وی با تاکید این‌که از 2 سال پیش در مورد اتمام مهلت استفاده از سوخت غیر منطبق در سال 2020 هشدار داده بود، خاطرنشان کرد:  متاسفانه این هشدارها جدی گرفته نشد و در پاسخ عنوان شد که پژوهشکده نفت گفته است این سوخت را تولید می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: بر این اساس باید مدیران هشت سال پیش تاکنون سازمان بنادر، کشتیرانی‌ها و شرکت ملی نفت برای این غفلت تاریخی مورد پرسش اساسی قرار گرفته و مقصران شناسایی شوند.

بیگی افزود: البته عمق فاجعه پس از اول ژانویه 2020 مشخص می‌شود آن زمان که توقیف شناورها در بنادر دیگر کشورها و یا پرداخت جرایم سنگین به بنادر خارجی به علت عدم استفاده از سوخت کم‌سولفور آغاز می‌گردد.

وی در مورد این بخش از اظهارات مدیرگروه تصفیه و پالایش پژوهشگاه صنعت نفت که گفته «شاید نیاز بود که اقدامات لازم بسیار زودتر از این‌ها آغاز می‌شد» به تین نیوز، گفت: این جمله خیلی مهم است و این پرسش را ایجاد می‌کند که غفلت از جانب کدامین ذینفع بوده است؟

به گزارش تین نیوز، مدیرگروه تصفیه و پالایش پژوهشگاه صنعت نفت 11 شهریور در گفتگو با مانا تاکید کرده بود: طرح‌های توسعه پالایشگاه‌های کشور عمدتاً در جهت تولید محصولات باارزش‌تری مانند بنزین و گازوئیل است.

سید جاوید رویایی افزوده بود: تا پیش از اجرای قانون ۲۰۲۰ از سوی IMO ارزانترین سوخت تولیدی پالایشگاه‌ها مازوت بود، اما قیمت سوخت کم سولفور ۱۰۰ دلار در هر تن بیش از مازوت است.

رویایی ادامه داده بود: هر چند که به نظر می‌رسد قیمت سوخت کم سولفور پس از مدتی و با اشباع بازار کاهش یابد، اما افق نامعلوم قیمت این نوع سوخت برنامه ریزی بلند مدت برای پالایشگاه‌های داخلی را دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین و گازوئیل این صنایع را به سمت حذف کامل گوگرد از سوخت سوق می‌دهد، خاطر نشان کرده بود: همین مسئله سبب می‌شود که آن‌ها عزمی برای تولید سوخت با نیم درصد گوگرد مورد نظر IMO نداشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که تا زمان تولید داخلی سوخت کم سولفور به میزان نیاز کنونی، چه راهی پیش روی کشتیرانی‌ها داخلی برای تامین سوخت خواهد بود، بیان کرد: فعلاً تنها راه واردات است با این حال برخی پالایشگاه‌ها مانند پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان در طرح توسعه خود برای تولید بنزین واحد گوگردزدایی دارند می‌توانند برای تولید سوخت کم سولفور کمک کنند.

وی افزود: به همین منظور از سوی وزارت نفت مقرر شده که پالایشگاه اصفهان روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت را به سوخت کم سولفور تبدیل کند با این توضیح که این سوخت در سال ۱۴۰۱ به دست مصرف کننده می‌رسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خدادادی 14 0

    با سلام .اقای بیگی فردی با احساس مسئولیت بالاست . اقایون مدیران که اظهار نظرهای مقطعی و بی مسئولانه میکنند حقوقهایتان را بگیرید و دم از خدمتگزاری بزنید . مدیرتهایتان به درد عمه هایتان میخورد چون آنها هم بیسواد بودند و تا مشکلی پیش نمیامد آن را پیش بینی نمیکردند . وقتی هم پیش می امد در دم هر فکر پیش پا افتاده ای به ذهنشان میرسید انجام میدادند. مدیریت افراد کم سواد پر مدعا که متاسفانه در جامعه کم هم نیستند به همین گونه است مبتنی بر سعی و خطا و بدون حوصله بررسی و مطالعه.
    حقوق مفت ْ بی بازخواست نتیجه ای جز این ندارد .

    تاسف دیگر بر اینست که از هیچ کس هیچ بازخواستی نمیشود و سازمانهای نظارت کننده و بازرسی هم درگیر همین نوع مدیریت عمه گونه هستند .

    شرم باد . و حرامتان باد این نوع حقوق گرفتن و بر باد دادن منابع ملی .

  • دریایی 4 0

    درود بر شهامت و تیزبینی اقای دکتر بیگی عزیز و ممنون از مدیران و خبرنگاران دلسوز سایت تین نیوز که نقطه نظرات گرانقدر ایشان را انتشار می دهند.

  • خبرنگار 7 0

    آقای مهندس محمد علی بیگی، مطالب شما را بادقت میخوانم. به نکات ریز ولی بسیار مهمی اشاره می نمایید که هرکسی قادر به فهم آن نیست. برام جالب است که در صنعت دریایی ایران، هیچ کس جز شما معترض نیست !؟ این موضوع خیلی مهمی است و باید بررسی شود. البته انتقادات شما به جا و مطابق با واقعیت است. امیدوارم مسئولین صنعت دریایی کشور مشکلی برای شما پیش نیاورند. چون مسئولین طاقت شنیدن نظر مخالف را ندارند و بیشتر تمایل دارند ازشان تعریف و تمجید شود.
    باز هم ممنون که نظر خود را شجاعانه و البته با مطالعه به اطلاع مردم می رسانید.