| کد خبر: 195060 |

ایران به دنبال ماجراجویی نیست اما حق مقابله به‌ مثل دارد

ایران هیچ‌گاه به‌دنبال اقدام ماجراجویانه نبوده اما مقابله به‌مثل حق این کشور است، خصوصاً زمانی که کشوری بخواهد با فشار آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی را انجام دهد.

تین نیوز

 کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران هیچ‌گاه به‌دنبال اقدام ماجراجویانه نبوده اما مقابله به‌مثل حق این کشور است، خصوصاً زمانی که کشوری بخواهد با فشار آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی را انجام دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، علیرضا احساندوست اظهار کرد: بحث مصادره نفتکش‌ها یا نفت آن‌ها ممکن نیست ولی رفع توقیف کشتی‌ها بستگی به شرایط و رفتار طرف مقابل دارد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر ایران مطمئن شود نفت‌کش گریس 1 می‌تواند آزادانه در آبراه‌های بین‌المللی حرکت کند و بر اساس قانون تجارت آزاد در دریا‌ها به فعالیت ادامه دهد، احتمالا کشتی انگلیسی را پس از طی مراحل قانونی آزاد کند.

وی تصریح کرد: همه کشورها باید به قوانین بین‌المللی در این رابطه احترام بگذارند و مانعی بر سر راه تجارت دریایی ایجاد نکنند و در این رابطه ایران، انگلیس و آمریکا همگی ملزم به رعایت قانون هستند.

ایران هر زمان اراده کند پاسخ راهزنی دریایی را می‌دهد

احساندوست خاطرنشان کرد: روزانه ده‌ها کشتی انگلیسی از تنگه‌هرمز عبور می‌کنند و درصورتی که این راهزنی دریایی از سوی انگلستان تکرار شود ایران به راحتی می‌تواند در اقدامی متقابل پاسخ مناسبی به آنان بدهد و در این زمینه ایران دست برتر را دارد.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: هدف ایران این است که تشنج در منطقه را کاهش دهد اما اگر هر کشوری بخواهد مانعی بر سر راه تجارت این کشور ایجاد کند ایران این نیز ابزار اعمال قدرت علیه آنان را دارد.

سیاست کلی ایران حفظ آرامش آبراه‌هاست

وی بیان کرد: ایران هیچ‌گاه به‌دنبال اقدام ماجراجویانه نبوده اما مقابله به‌‌مثل حق این کشور است، خصوصاً زمانی که کشوری بخواهد با فشار آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی را انجام دهد، ایران آغازکننده نیست اما اگر دیگران شروع کنند، پایان‌دهنده نخواهند بود.

احساندوست افزود: ایران منافع خودش را بررسی می‌کند اما این که ایران بخواهد تنگه هرمز و آبراه‌های بین‌المللی شرایط آسان و متوازنی داشته باشند سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.