| کد خبر: 184871 |

◄ امضا توافق‌نامه استفاده آمریکا از بنادر عمان

طبق توافق صورت گرفته بین عمان و آمریکا، نیروهای نظامی ایالات‌متحده از این به بعد قادر به استفاده از دو بندر مهم کشور عمان خواهند بود.

تین نیوز

طبق توافق صورت گرفته بین عمان و آمریکا، نیروهای نظامی ایالات‌متحده از این به بعد قادر به استفاده از دو بندر مهم کشور عمان خواهند بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از بی‌بی‌سی، این توافق را مارک سیورز سفیر آمریکا در عمان و محمد بن ناصر دبیرکل وزارت دفاع عمان امضا کردند و به‌این‌ترتیب نیاز آمریکا به تردد از تنگه هرمز به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

سفارت آمریکا در عمان یکشنبه چهارم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق به نیروهای آمریکا امکان استفاده از تأسیسات دو بندر دقم و صلاله، مرکز استان ظفار را خواهد داد و تأکیدی است بر تعهد دو کشور به پیشبرد اهداف امنیتی مشترک.

عمان که در دیپلماسی و سیاست خاورمیانه نقشی بی‌طرف و میانجی دارد این توافق را بیشتر از منظر اقتصادی نگاه می‌کند و بخصوص آن را فرصتی برای توسعه بندر دقم می‌داند.

از دید آمریکا این واکنشی است به پیشرفت برنامه موشکی ایران باوجود تحریم‌ها و فشارهای سیاسی.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرده نوشت: این توافق از این نظر مهم است که نیروهای آمریکایی با دسترسی به این بندرها، به شبکه جاده‌های منطقه متصل می‌شود و باعث استقامت بیشتر این نیروها در شرایط بحرانی می‌شود. ما عادت داریم فرض کنیم که می‌توانیم به‌راحتی به خلیج برسیم؛ اما کیفیت و کمیت سلاح‌های ایران ما را نگران می‌کند.

یک مقام آمریکایی دیگر هم به رویترز گفت دقم بندری ایده‌آل برای کشتی‌های بزرگ است و حتی ناو هواپیمابر هم می‌تواند در آن دور بزند. خود این بندر و موقعیت استراتژیک آن بسیار جذاب است و بیرون تنگه هرمز هم هست.

به گفته این مقام که نامش ذکر نشده مذاکره برای دسترسی به بندر دقم از زمان دولت باراک اوباما آغازشده بود.

برای عمان هم این فرصتی است که بندر دقم را به یکی از بنادر مهم و صنعتی خاورمیانه تبدیل و از وابستگی اقتصاد خود به نفت و گاز کم کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.