| کد خبر: 177501 |

◄ ابهام در پرداخت خسارات «سانچی» از سوی شرکت‌های بیمه‌کننده

تحریم‌های بانکی و مالی و نگرانی برخی بانک‌ها از تعاملات مالی با ایران، ابهام در مالکیت نفت‌کش، چندملیتی بودن کارکنان و نیز مسائل زیست‌محیطی مرتبط، پرداخت خسارات توسط شرکت‌های بیمه‌کننده را با پیچیدگی زیادی روبه‌رو کرده است.

تین نیوز

تحریم‌های بانکی و مالی و نگرانی برخی بانک‌ها از تعاملات مالی با ایران، ابهام در مالکیت نفت‌کش، چندملیتی بودن کارکنان و نیز مسائل زیست‌محیطی مرتبط، پرداخت خسارات توسط شرکت‌های بیمه‌کننده را با پیچیدگی زیادی روبه‌رو کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می‌رسد مشکلات بانک‌های خارجی برای همکاری با تهران، خود می‌تواند مانع بزرگی بر سر دریافت خسارت‌های نفت‌کش سانچی محسوب شود. درواقع حتی اگر کوچک‌ترین مشکلی از جانب بیمه‌ها وجود نداشته باشد و آن‌ها خسارت را به‌طور کامل پرداخت کنند، انتقال این پول از طریق شبکه مالی بین‌المللی با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است.

واقعیت این است که شرکت‌های بیمه‌گر بین‌المللی ملزم به پرداخت خسارت این حادثه هستند، اما در عمل این کار با مشکلات متعددی مواجه است و موانعی می‌تواند دریافت این مبلغ بالا را بسیار دشوار کند. هرچند مبادلات با استفاده از سایر ارز‌ها امکان‌پذیر است، بااین‌وجود بانک‌های غربی بزرگ به دلیل نگرانی از نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا برای همکاری با ایران محتاط هستند که خود عاملی برای پیچیده  شدن فرآیند دسترسی ایران به خسارت نفت‌کش سانچی است.

هادی حق‌شناس، معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور درباره احتمال دریافت نکردن حق بیمه بدنه، محموله و متوفیان و سرنشینان این کشتی پس از اعمال تحریم آمریکا تاکید می‌کند که مسیر پرونده حقوقی دریافت حق بیمه سانچی هم‌چنان در جریان است.

بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی سانچی توسط بیمه‌های داخلی و خارجی تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته است، به‌طوری‌که ۳۰ درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی یعنی ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت پوشش داده شده که البته این نکته قابل‌ذکر است که۵۰ درصد خسارت پرداختی این دو بیمه را بیمه مرکزی پرداخت می‌کند.

طبق نظرات اعلام شده ارزش نفت‌کش سانچی ۳۲ میلیون دلار برآورد شده و پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه‌ایرانی خواهد بود که از این رقم، پنج میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و پنج میلیون دلار سهم بیمه مرکزی است.

اما نکته مغفول مانده این ماجرا بحث ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفت‌کش است که متعلق به یک کلوپ بیمه‌های بین‌المللی بوده که توسط ۱۱ شرکت خارجی به رهبری شرکت بیمه نروژی Skuld بیمه‌شده است.

گری رینسارد، مدیر ارشد موسسه بیمه «استیمشیپ میوچوآل» که به‌عنوان یک کلوپ بیمه‌ای در لندن شناخته می‌شود در بحث پرداخت بیمه کشتی سانچی می‌گوید: نفت‌کش سانچی تحت بیمه مسئولیت در برابر اشخاص و محیط‌زیست ثالث (P&I) نزد موسسه SSM قرار دارد. او زمانی رسما اعلام کرد که در حال کمک به اعضای خود برای انجام مراحل پرداخت خسارت هستند.

با توجه به این‌که فروش محموله سانچی به روش فوب (تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا انجام می‌شود، به‌طوری‌که فروشنده وقتی کالا را از روی عرشه کشتی عبور داد دیگر هیچ مسئولیتی در برابر آن ندارد ) بوده است، ایران طبق قرارداد پول آن را به‌طور کامل دریافت خواهد کرد و هیچ خسارتی بابت از دست رفتن محموله بر ایران تحمیل نخواهد شد و ازآنجاکه شرکت کره‌ای «هاوانا توتال» محموله خریداری‌شده خود را بیمه کرده بود، هزینه آن را از شرکت‌های بیمه دریافت خواهد کرد.

نایجل کوشنر، مدیرعامل شرکت حقوقی W. Legal  می‌گویدکه هرگونه فرآیند پرداخت خسارت پیچیده خواهد بود، زیرا چهار مسئله بیمه مختلف شامل خود کشتی یا بدنه، محموله، آلودگی و جان‌باختگان وجود دارد.

راهول خانا، مدیر جهانی مشاوره ریسک دریایی در شرکت بیمه آلمانی Allianz دراین‌باره بیان می‌کند که خسارات ناشی از این سانحه ممکن است به صد‌ها میلیون دلار برسد و معتقدم جنبه مسئولیت حقوقی آلودگی نفتی احتمالاً بزرگ‌ترین بخش ماجرا خواهد بود، ولی درعین‌حال تاثیر محیط‌زیستی این سانحه نسبت به آلودگی نفت سنگین، کمتر خواهد بود، زیرا میعانات به سرعت بخار شده و آلودگی نفتی بزرگ بر جای نمی‌گذارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.