| کد خبر: 170178 |

◄ امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه رشته های علوم و فنون دریایی

نقشه راه اشاعه فرهنگ دریایی و بندری در آموزش‌وپرورش بررسی شد.

تین نیوز

 همایش تدوین نقشه‌راه اشاعه فرهنگ‌دریایی‌وبندری در کتب درسی با حضور معاون وزیر آموزش‌وپرورش، معاون سازمان بنادرودریانوردی و مدیران‌کل استانی این دو مجموعه روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه جاری به میزبانی بندرشهیدرجایی برگزار شد.

 به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل بنادرودریانوردی هرمزگان، در این همایش که در سالن آمفی تاتر مهمانسرای بندرشهیدرجایی برگزار شد، «منصور آرامی» عضو هیات‌عامل و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادرودریانوردی گفت: اقتصاد دریا در پهنه‌ها و شقوق مختلفی مورد توجه قرار می‌گیرد که حوزه‌های گردشگری، حمل‌ونقل، شیلات، تجارت، صنایع دریایی، امنیت و حقوق دریایی و... را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه سال‌های زیادی دریا و اقتصاد دریا پایه در کشور مغفول مانده بود، افزود: مدت زمانی زیادی نیست که این موضوع وارد گفتمان مسئولان و نخبگان ما شده است و خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، احکام مربوط به اقتصاد دریا در سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و بودجه‌های سالانه گنجانده‌شده است تا این موضوع وارد بطن اقتصاد و معیشت مردم شود.

آرامی گفت: به عنوان کسی که از ابتدای زندگی تاکنون در کنار دریا زیسته و با مردم ساحل‌نشین ارتباط فرهنگی دارم، با این مساله مواجه هستم که به علت تصور سنتی نسبت به دریا و کارکردهای اقتصادی آن و نبود فرهنگ‌دریایی در کتب درسی، دانش آموزان زیادی از همان مقاطع اولیه تحصیلی فرصت بهره‌مندی از مزایا و ظرفیت‌های دریایی را از دست دادند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادرودریانوردی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ‌دریایی در کتب درسی در برخی کشورها مثل بریتانیا و هلند حدود ۵۰ سال و در کشورهای آسیایی همچون ژاپن و کره حدود ۲۰ سال قدمت و پیشینه دارد این در حالی است که در کشور ما حدود سه تا چهار سال است که همکاری بین سازمان بنادر با وزارت آموزش‌وپرورش شروع‌شده است.

وی ابراز امیدواری کرد، با تداوم همکاری‌ها و انتقال مناسب اطلاعات و فرهنگ حوزه دریا و بندر، دانش آموزان در آینده به سمت مشاغل دریایی گرایش پیدا کنند.

ضرورت یکسان‌سازی انتظارات از دریا با تصورات دانش آموزان

«حیدر تورانی» معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی این وزارتخانه، دریا و دریانوردی را از جمله ظرفیت‌های مهم کشور دانست و گفت: دریا به مثابه یک برنامه خام، صدها و هزاران فرآورده دارد اما چون در کشور ما به منابع‌نفتی متکی هست، به سمت بهره‌برداری از این ظرفیت عظیم نرفته‌ است.

وی از گرایش و استقبال سازمان بنادر نسبت به اشاعه فرهنگ‌دریایی در کتب و برنامه‌های درسی ابراز قدردانی کرد و افزود: آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های بالایی برای این انتقال فرهنگی دارد. این همکاری نباید منحصر به کتاب درسی شود و فرهنگ‌سازی از طریق مجلات رشد، برنامه‌های پرورشی و آموزشی نیز مدنظر قرار گیرد.

تورانی تاکید کرد: باید تلاش شود که انتظارات سازمان بنادر از دریا با تصورات مردم به ویژه دانش آموزان که نسل آینده کشور هستند، یکسان شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش هدف از این همایش و بازدید از هرمزگان را آشنایی میدانی مولفان کتب درسی با ظرفیت‌های مختلف حوزه استراتژیک دریا و بنادر عنوان کرد و گفت: همه ما روی یک کشتی هستیم و تلاش خواهیم کرد تا با رصد کردن اتفاقات کشور، موضوعات مهمی همچون دریا را رصد کرده و آن‌ها را در کتب درسی و برنامه‌های آموزشی قرار دهیم.

هرمزگان؛ شاه کلید تجارت دریایی کشور

«اله‌مراد عفیفی‌پور» مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان نیز طی سخنانی به بیان ظرفیت‌های حوزه دریایی و بندری این استان پرداخت و افزود: ۴۰‌درصد از ۵۸۰۰ کیلومتر نوارساحلی کشور در جغرافیای هرمزگان واقع‌شده است.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان با برخورداری از ۷۰ بندر بزرگ و کوچک، شاه‌کلید تجارت دریایی کشور است، گفت: بندرشهیدرجایی با ظرفیت اسمی ۱۰۰ میلیون تن، بزرگ‌ترین بندرتجاری ایران است که ۶۰‌درصد تجارت دریایی کشور را پشتیبانی می‌کند. همچنین، ۹۸‌درصد عملیات ترابری مسافران و گردشگران‌دریایی در این استان انجام می‌شود و سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر از تجربه سفر دریایی در این استان بهره‌مند‌ می‌شوند.

عفیفی‌پور با اشاره به عضویت سازمان بنادر به نمایندگی از دولت ایران در ۲۷ کنوانسیون و پروتکل جهانی، حمل‌ونقل‌دریایی را یک فعالیت بین‌المللی دانست و گفت: دریانوردان ایرانی همواره سرآمد صنعت حمل‌ونقل‌دریایی جهان بوده اند.

وی از توجه مولفان و برنامه‌ریزان کتب درسی نسبت به مباحث دریایی و بندری ابراز خرسندی کرد و حضور آن‌ها در هرمزگان و بندرشهیدرجایی را مایه مباهات این مجموعه دانست.

گنجانده شدن مباحث دریایی در ۳۰ کتاب درسی

«علی مرادی» مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادرودریانوردی نیز اظهار کرد: از ۲۰ سال پیش تاکنون بحث اشاعه فرهنگ‌دریایی در این سازمان، در قالب برنامه‌های مختلفی همواره مطرح بوده اما از سال ۹۳ همکاری‌های رسمی با وزارت آموزش‌وپرورش با انعقاد یک تفاهم‌نامه در بخش رشته‌های نظری کلید خورد.

وی سازمان بنادر را مرجع ملی کشور در مباحث دریایی دانست و گفت: در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک، تاکنون نقش و اهمیت دریا در ۳۰ عنوان کتاب درسی گنجانده‌شده است و مباحث دیگری نیز وجود دارد که لازم است در مدارس فرهنگ‌سازی شود.

مرادی ابراز امیدواری کرد، با امضای تفاهم‌نامه مربوط به ترویج مباحث دریایی در برنامه‌های درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش، این تعاملات و همکاری‌ها با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش وارد مرحله جدیدتری شود.

 امانی‌تهرانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری، ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، دکتر دوراندیش مدیرکل دفتر تالیف کتب دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش به بیان دیدگاه خود در رابطه با ترسیم چشم‌انداز و تبیین نقشه‌راه اشاعه فرهنگ‌دریایی‌وبندری پرداختند.

«ناهید فلاحیان» مسئول گروه مطالعات اجتماعی و «وحید گلستان» مسئول گروه تولید محتوای شنیداری و دیداری این سازمان نیز از دیگر سخنرانان این رویداد بودند.

 تقدیر از مولفان و کارشناسان کتب درسی و تکنولوژی‌های آموزشی، تجلیل از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، امضای یک تفاهم‌نامه و بیانیه مشترک، گرفتن عکس یادگاری و بازدید از بخش‌های مختلف بندرشهیدرجایی از دیگر برنامه‌های روز نخست این همایش بود.

همچنین در روز دوم، شرکت‌کنندگان در این همایش پس از بازدید از بندرشهیدحقانی شهر بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی ایران، در جریان سفر به جزیره قشم و گشت دور جزیره، از بنادر، مراکز گردشگری، مکان‌های تاریخی و فرهنگی و ظرفیت‌های دریایی و بندری این جزیره نیز دیدن کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.