| کد خبر: 157618 |

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد؛

◄ ورود رویکرد بازرگانی به بنادر

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید توان رقابتی حمل‌ونقل دریایی ایران با بازارهای بین‌المللی شکل گیرد، از ورود رویکرد بازرگانی به برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: اگر شهر آبادی در کنار بنادر شکل نگیرد لطمات فراوانی به منافع سازمان بنادر وارد می‌شود و به همین دلیل باید ارتباط معناداری میان بنادر با شهر و توسعه آن وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای ۱۳ تفاهمنامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با بخش‌های خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی در بنادر شمالی و جنوبی کشور، با تبریک هفته حمل و نقل، گفت: خوشبختانه تحرک خوبی را در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی شاهد هستیم.

او افزود: از نظر بنده مهم‌ترین موضوع در صنعت دریایی که حائز اهمیت بوده و نباید آن را فراموش کرد این است که حمل و نقل دریایی ایران باید قدرت رقابت با سطح جهان را کسب کند.

همچنین آخوندی با بیان اینکه بازی حمل‌ونقل دریایی یک بازی جهانی است، گفت: به هیچ وجه نمی‌توانیم به اندازه اقتصاد ملی به حوزه حمل و نقل دریایی نگاه کنیم. ممکن است در جمع‌بندی لیستی از مجموعه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، تهیه شود و خرسند باشیم. اما آنچه که برای ما مهم است باید قدرت رقابت را سطح جهان را به دست آوریم.

آخوندی تصریح کرد: اگرچه هوشمندی، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان و آسان، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و سیستم‌های مقررات همگی مباحث مهمی است که در جای خود از اهمیت بسزایی برخوردارند اما در نهایت سازمان بنادر و دریانوردی باید ثابت کند که قدرت رقابت با کشورهای جنوب خلیج‌فارس را دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تجهیزاتی که در بندر شهید رجایی وارد شده‌اند و توسعه فاز ۳ آن بندر و همچنین سایر بنادر کشور نشان داده است که ما می‌توانیم در شمال و  جنوب کشور بنادر هوشمند داشته باشیم که هوشمندی بنادر خواسته فعالان صنعت دریانوردی است.

تجهیز و توسعه زیرساخت‌های ریلی بنادر کشور

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: موضوع تجهیز و توسعه زیر ساخت‌های ریلی در درون بنادر را از جناب آقای راستاد خواسته‌ام و پیگیری خواهم کرد تا به سرانجام برسد.

آخوندی با اشاره به سفر خود به بندر هامبورگ و تجربیاتی که کشور آلمان در زمینه اتصال بنادر خود به ریل داشت، گفت: در بندر هامبورگ فقط ۳۲۰ کیلومتر ریل در بندر اجرا شده بود و امکان فعالیت بیش از ۱۶ قطار در آن بندر وجود داشت. همچنین یکی از ارکان مدیریت آن بندر، معاون ریلی بود و جالب این است  که سیستم کنترل مرکزی CCT ریلی سازمان بنادر کامل مستقل از سیستم کنترل قطارهای شرکت راه‌آهن بود و  در خروجی بندر نیز قطار تحویل شرکت راه‌آهن می‌شد.

اتصال بندر به ریل طبق برنامه زمان‌بندی

آخوندی گفت: اصرار زیادی دارم تا هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان تجربه هامبورگ را به کار بندد و انجام اتصال ریل به بنادر را فراهم  و این کار را با جدیت انجام دهد و ما سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در بخش ریلی در بندر شهیدرجایی، شهیدبهشتی چابهار و بندر امام خمینی داشته باشیم.

او با تاکید کرد: ما باید طبق زمان بندی مشخص خط ریل را پشت سکوها داشته باشیم و حمل مستقیم کانتینر از کشتی به ریل محقق شود که انجام آن را در دستور کار هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی قرار دادم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دارا بودن  رویکرد بازرگانی به بنادر کشور، رویکرد ما است و برای محقق شدن آن همه باید با هم مشارکت داشته باشیم. همواره این علاقمندی وجودداشته که گزارشی از پیشرفت‌های فیزیکی ارایه شود اما اینکه از مجموعه سرمایه‌گذاری‌ها چه میزان بهره‌برداری اقتصادی و بازرگانی انجام شده مهم است.

او افزود: اگر نرخ بهره‌وری در بنادر کشور قابل قبول باشد می‌توانیم بگوییم که موفق عمل کرده‌ایم.

آخوندی تاکید کرد: از هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ام که رویکرد بازرگانی را که می‌تواند زنجیره گستره‌ای از مباحث را که شامل رویکرد بازاریابی، منعطف کردن تعرفه‌ها و ایجاد قدرت رقابت در تعرفه‌ها و اتصال به سایر شقوق حمل ونقل و فراهم کردن حمل و نقل چند وجهی است در دیدگاه و رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی لحاظ کند.

او افزود: در جهت توجه به رویکرد بازرگانی در بنادر و تمامی شقوق حمل و نقل در سال جاری به شکل جدی، مفهوم لجستیک را در معاونت حمل و نقل مورد تاکید قرار داده ایم که از منبع بار تا مقصد بار را در برمی گیرد و برای حمل ونقل در دالان ایران کاربرد دارد. بنابراین داشتن این نگاه به زنجیره لجستیک نکته بسیار مهمی است.  

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به بندر چابهار گفت: در بحث محموله‌هایی که از هند به ایران ترانشیپ و از ایران نیز به سوی افغانستان ترانزیت شد بررسی و ارزیابی انجام دادیم با این مضمون که این بندر تا چه میزان قدرت بارگیری دارد؟ همچنین سیر تخلیه و توقف آن در بندر و انبارها به منظور اخذ مجوز، حرکت در مسیر جاده ها تا مرز خروج از ایران همگی بررسی شد. این پیگیری فرآیند نشان داد که ما مسائل و مشکلات فراوانی داریم و به ناچار برای کریدورها مدیر کریدور انتخاب کنیم تا گره ها را حل کند.

ایجاد مدیریت کریدور

آخوندی در ادامه گفت: گره‌های فراوانی در بندر، گمرک، انبارها، ارتباط با صاحب کشتی، حمل و نقل جاده ای یافتیم و از همین روست که رویکرد ما در بحث بازرگانی مدیریت کریدور است. امیدواریم این بحث را جدی دنبال کرده تا شاهد هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حمل و نقل باشیم.

او افزود: وقتی این تعهد ایجاد می شود که باری ظرف مدت ۱۷ روز از بمبئی به مسکو برسد و از مسیر ایران عبور کند باید این اتفاق حتما در زمان بندی اعلام شده محقق شود. امیدوارم رویکرد کریدوری به همگی ما کمک کند تا بتوانیم گره‌گاه‌های بوروکراتیک را که گاهی کشنده است تسهیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی  ارتباط مستقیم سازمان بنادر با شهر بندری را  بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: عموما مقاومت شدیدی در سازمان بنادر نسبت به ارتباط سازمان بنادر با شهرهای بندری وجود دارد. ولی واقعیت این است که اگر شهر آبادی در کنار بنادر شکل نگیرند لطمات فراوانی به منافع سازمان بنادر و دریانوردی وارد می‌شود.  

آخوندی ادامه داد: اگر در جنوب کشور و در جوار خیلج فارس، پشتیبانی‌های گردشگری، هتل‌ها، سیستم‌های مالی، سیستم های حمل و نقل و انواع سیستم‌های حمایت کننده که سبب ایجاد تجارت روان شده وجود نداشته باشند توسعه همه جانبه رخ نمی‌دهد. اینکه فکر کنیم بندر تنها سکوی تخلیه و بارگیری است بزرگترین خطایی است که مرتکب می‌شویم.

او تاکید کرد: در راستای مفهوم مسئولیت اجتماعی طرح ICZM که طراح خوبی نیز بوده است مطالعات آن  انجام شد که در مرحله اجرای آن شاهد کوتاهی هایی بودیم.

آخوندی همچنین با طرح این پرسش که در عمل ICZM در کجا قرار دارد؟ گفت: امیدوارم در نهایت این باور و یقین در همه همکاران ایجاد شود که درپایان  بندری موفق بوده که شهری از آن حمایت کند.

تاکید بر ارتباط معنادار بنادر

آخوندی در ادامه گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری های زیادی انجام داده ایم اما آیا واقعا شهر چابهار می تواند از آن بندر پشتیبانی کند؟ پاسخ در حال حاضر منفی است و شهر چابهار نیازمند امکانات بازرگانی، رفاهی، آموزشی و بهداشتی فراوانی است و هزاران کار باید در آن شهر و پیرامون آن صورت بگیرد.

او افزود: نمی گویم مسئولیت ساماندهی تمامی شهر چابهار برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است ولی باید ارتباط میان  بندر و شهر و توسعه آن ارتباط معناداری باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.