| کد خبر: 156434 |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

◄ با افتتاح فاز 1 ظرفیت بندر چابهار 3 برابر می‌شود

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به افتتاح بندر چابهار، در روز یکشنبه با حضور رئیس جمهور گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر سه برابر شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد راستاد در نشست خبری با موضوع بررسی فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار که یکشنبه هفته آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود، گفت: این پروژه یکی از بزرگترین طرح های توسعه حمل و نقل دریایی که پس از افتتاح ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن در سال، به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید که به معنای افزایش سه برابری ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر است.

او ادامه داد: بندر شهید بهشتی، رابط شرق آسیا با کشورهای CIS است و می تواند به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تاکنون مقامات ۱۳ کشور در سطح وزرای حمل و نقل، معاونان آنها و سفرای برخی کشورها برای حضور در مراسم افتتاحیه بندر چابهار اعلام آمادگی کرده اند که از این نظر، می توان توسعه بندر چابهار را موتور محرک رشد اقتصادی کشور به ویژه جنوب شرق دانست.

راستاد تصریح کرد: علاوه بر فعالیت های بندری، می توان با ایجاد مراکز لجستیکی و توزیع کالا به اشتغال زایی در منطقه، کمک شایانی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، از دیگر شاخص های توسعه بندر چابهار را ایجاد حوضچه آرامش و موج شکن در این بندر عنوان و اظهار داشت:  تا پیش از اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی در چهار ماه از سال به دلیل طولانی بودن زمان وزش بادهای موسمی منطقه جنوب شرق، امکان بهره برداری از این بندر وجود نداشت که با بهره برداری این حوضچه، کشتی ها می توانند در تمام طول سال در این بندر، پهلوگیری کنند؛ به نحوی که طول این موج شکن و حوضچه آرامش هزار و ۴۷۰ متر است.

راستاد از دیگر ویژگی های توسعه بندر چابهار را، توجه به مساله زیست محیطی در اجرای پروژه عنوان کرد و افزود: در بخشی از مرحله اول اجرای این طرح، ۳۲ هزار کلونی مرجانی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، به منطقه دیگری منتقل شد که به مدت دو سال نیز، موفقیت آمیز بودن این طرح از سوی سازمان بنادر و سازمان حفاظت محیط زیست، پایش شد که اقدام موثری در حفاظت از محیط زیست دریایی بود.

وی به تاسیس ۵ کیلومتر دایک حفاظتی و ۱۵.۸ دهم میلیون متر مکعب لایروبی از بستر دریا برای استحصال اراضی اشاره کرد و گفت: این مساحت برای استفاده از بارانداز بندر ایجاد شده است؛ همچنین هزار و ۷۰۰ متر اسکله برای پهلوگیری کشتی های کانتینری، فله بر و چند منظوره احداث شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به آمادگی کامل بندر شهیدبهشتی برای سرویس دهی به صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ به کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: تاکنون سه کشتی حامل گندم ترانزیتی، از مبدا هند به مقصد افغانستان به صورت کانتینری در بندر چابهار پهلو گرفته و امیدواریم پس از افتتاح، میزان کشتی هایی که در این بندر تردد می کنند، افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از جنبه های مهم پروژه توسعه بندر شهید بهشتی، ایجاد فضایی به وسعت ۴۵۰ هکتار است که این سازمان، این میزان مساحت را تملک کرده و آن را به فعالیت های اقتصادی دارای ارزش افزوده و همچنین فعالیت های لجستیکی اختصاص داده است که در فاز بعدی بندر، مورد استفاده قرار می گیرد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص تعیین اپراتور بندر چابهار اظهار داشت:در نظر داریم اپراتوری این بندر را به شرکت هندی که در قالب سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری، برخی اقدامات توسعه ای این بندر را انجام داده واگذار کنیم؛ اما در حال حاضر این شرکت قبل از بهره برداری بلندمدت با همکاری چند شرکت محلی، اپراتوری موقت کشتی های ورودی به بندر شهید بهشتی را انجام می دهد.

راستاد  درباره تسهیلات  صندوق توسعه ملی به بندر شهید بهشتی افزود: ۴۰۳ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کردیم که به یک شرکت ایرانی با سود ۴ درصد و در قالب قرارداد DLT و برای خرید تجهیزات بندری تخصیص داده شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: تا پایان آبان ماه امسال، ۶۶ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۷۰۶ تن کالای غیرنفتی در کلیه بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۸ ماهه ابتدای ۹۵) ۶.۴ درصد رشد نشان می دهد. از این میزان تخلیه و بارگیری، سهم واردات غیر نفتی ۲۰ میلیون ۴۵۴ هزار و ۸۴ تن بود که ۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است؛ ضمن اینکه ۳۳ میلیون و ۳۰۲ هزار تن انواع کالای غیرنفتی صادرات داشتیم که ۶.۶ درصد بیشتر از هشت ماهه نخست پارسال، به شمار می رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ترانزیت سه میلیون و ۷۰۸ هزار و ۴۴۱ تن کالای غیرنفتی از بنادر کشور که ۲۴.۱ درصد رشد نسبت به هشت ماهه سال قبل را نشان می دهد، تصریح کرد: در این مدت، دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۴۹ تن کالا ترانشیپ شده که ۶۸.۴ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر در خصوص تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی اظهار داشت: در هشت ماهه ابتدای سال جاری، ۳۱ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۹۰۷ تن محموله نفتی تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیم درصد کاهش داشته است. همچنین سهم واردات محموله های نفتی، دو میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۷۳ تن بود که ۱۵.۳ درصد رشد نشان می دهد. صادرات نفتی نیز در این مدت، ۱۵ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۶۸ تن بود که ۷.۷ درصد کاهش داشته است.

راستاد ادامه داد: به طور کلی در این هشت ماه، ۹۸ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۱۳ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که سهم کالاهای ترانزیتی یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۸۵۶ TEU بوده و معادل ۲۹.۸ درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشوق های خوب سازمان بنادر برای صاحبان کالا به منظور افزایش تجارت کالا از طریق این بندر اظهار داشت: پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۹ در صورت استقبال کشورهای همسایه و منطقه آسیای میانه از این بندر همه ۸۰ میلیون تن ظرفیت چابهار مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه در نظر داریم برای استقبال از بندر چابهار ۳۰ درصد تخفیف به عوارض بندری اختصاص دهیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.