| کد خبر: 156284 |

مدیر پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی عنوان کرد؛

◄ استحصال ۲۰۳ هکتار زمین در فاز یک/ انتقال 32 هزار کلونی مرجانی

۲۰۳ هکتار در اجرای فاز یک بندر شهید بهشتی استحصال شد یعنی این میزان هکتار به مساحت کشور اضافه شد.

تین نیوز

مدیر پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی از انتقال ۳۲ هزار کلونی مرجان برای ساخت فاز یک خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، امیر حسین اسماعیلی در حاشیه بازدید از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای در پروژه‌های ملی از اهمیت خاصی برای کشور برخوردار است گفت: یکی از شاخص‌های طرح‌های توسعه‌ای در کشور تاثیرگذاری در تولید ناخالص ملی و تقویت استحکام روابط بینالمللی است.

او افزود: در زمان جنگ بندر امام و بندر شهیدبهشتی تحت تاثیر جنگ قرار داشتند و نصب سریع اسکله در بندر شهیدبهشتی در سال ۶۱ به منظور نقل و انتقال غلات به داخل کشور حیاتی بود.

اسماعیلی با اشاره به روند ایجاد بندر چابهار یادآور شد: شرکت آرپی‌کو مارین سنگاپور در سال ۶۱ اسکله و موج شکن ساخت تا غلات وارد کشور شوند و بندر شهید بهشتی چابهار از این نظر که قابلیت رقابت با بنادر داخلی و خارجی دارد حائز اهمیت است.

او تاکید کرد: شرکت هلندی بر اساس مصوبه ای که در سال ۸۴ با ایران داشت مطالعه فاز یک را در حوزه های ترافیک، بازار و محیط زیست با همکاری ایران انجام داد. پس از مطالعه در سال ۸۶ سازمان بنادر اجرای ساخت این بندر را به مناقصه بین المللی گذاشت و قرارگاه خاتم الانبیاء برنده شد و بر اساس این قرارداد ۳۴۱ میلیون دلار اعتبار اجرایی برای پروژه تامین شد.

مدیر پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی گفت: شاخص‌های مهندسی و توجه به محیط زیست در اجرای فاز یک بندر شهید بهشتی مورد توجه قرار گرفت و در این میان انتقال ۳۲ هزار کلونی مرجان که اکسیژن‌رسانی دریا توسط آنها انجام می شود به دقت صورت گرفت.

او با بیان اینکه جابجایی این حجم از کلونی یک کار بزرگ مهندسی است تاکید کرد: جابجایی مرجان های دریایی، زنده ماندن و رشد در بخشی از اجرای بندر شهید بهشتی مورد توجه قرار گرفت . بر این اساس انتقال و پایش مرجان ها با ۷۵ درصد دقت انجام شد.

استحصال ۲۰۳ هکتار زمین در فاز یک

اسماعیلی تصریح کرد: ۲۰۳ هکتار در اجرای فاز یک بندر شهید بهشتی استحصال شد یعنی این میزان هکتار به مساحت کشور اضافه شد.

او با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد تجارت از طریق بنادر انجام می‌شود گفت: طرح اولیه اسکله هزار و ۴۰۴ مترمربع پیش بینی شد که پس از ایجاد اسکله خدماتی طول اسکله به هزارو ۷۰۴ مترمربع افزایش یافت.

مدیر پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی تاکید کرد: اولین اسکله کیوال ایران در بندر شهید بهشتی اجرا شده و طول اسکله به همراه اسکله خدماتی بیش از ۱۷۰۰ متر است.

اسماعیلی با درباره ویژگی‌های این بندر نیز اظهار کرد: در بندر شهید بهشتی چابهار فعلاً 2 پست اسکله کانتیری و 3 پست اسکله غلات وجود دارد اسکله های کانتینری 32 هکتار و اسکله های غلات 33 هکتار پس کرانه دارند. در مجموع ۵ پست اسکله شامل دو پست کانتینری و ۳ پست فله و همچنین یک اسکله خدماتی در بندر شهید رجایی احداث شده است.

او تاکید کرد: در بندر شهید بهشتی چابهار ضرورت داشت برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ آبخور مناسب ایجاد شود تا کار تخلیه و بارگیری به خوبی صورت گیرد در این راستا درفت با عمق ۱۶ متر ساخته شد.

مدیر پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی با بیان اینکه این بندر یک دستاورد مهندسی کم‌نظیر است تاکید کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۶۵ درصد انجام فعالیت های مهندسی در فاز یک بندر شهیدبهشتی صورت گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.